نظارت استاد بر حال و روز شاگردش از طریق «رفاقت، محبت و کنایه، نصیحت، خیرخواهی و برادری»

امام جمعه شهر تیران:

نظارت استاد بر حال و روز شاگردش از طریق «رفاقت، محبت و کنایه، نصیحت، خیرخواهی و برادری»


امام جمعه شهر تیران در نشست تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دفتر هم اندیشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان، گفت: نظارت استاد بر حال و روز شاگردش باید با رفاقت و محبت و کنایه و نصیحت و خیرخواهی و برادری باشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین حسین رشیدیان امام جمعه شهر تیران  که به همت بسیج اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای تیران ، خمینی شهر و نجف آباد با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دفتر هم اندیشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان برگزار شد ، گفت: نظارت استاد بر حال و روز شاگردش باید با رفاقت و محبت و کنایه و نصیحت و خیرخواهی و برادری باشد.

امام‌جمعه شهر تیران آداب معلم و استاد را مورد اشاره قرارداد و گفت: استاد باید نسبت به دانشجو و شاگردانش تلاش کند که آنها را کم‌کم با سجایای اخلاقی و آداب حسنه بار بیاورد و نفس آنها را با آداب دینی پرورش دهد مخصوصاً اگر زمینه رشد را در آنها ببیند سعی کند اینها را مراقبت کند که از مسیر منحرف نشوند.

 

اولین کار استاد نسبت به شاگردش جا بیندازد و تشویق کند که نیت خودش را برای‌خدا خالص کند

وی افزود: اولین کاری که استاد نسبت به شاگرد لازم است انجام دهد این که برای دانشجو جا بیندازد و تشویق کند که نیت خودش را برای‌خدا خالص کند در راهی که انتخاب کرده در عمل و سعی و درس‌خواندن و باید توصیه کند مرتب در همه حالات توجه به خدا باشد و این توجه به خدا تا زمان مرگ لازم است و برای این دانشجو جا بیندازد که ابواب و معارف و دانش‌ها به‌واسطه این مراقبت دائمی و توجه به خداست که به روی انسان گشوده می‌شود و شرح صدر پیدا می‌کند و چشمه‌های حکمت از دلش جاری می‌شود و خداوند برکت می‌دهد به علم و کارش؛ پس اولین نکته این است که استاد دانشجو و شاگردش را بار بیاورد برای این که برای‌خدا درس بخواند و این خیلی مهم است و این توجه به خدا و نیت الهی برکت می‌دهد به علم.

 

دومین مورد ایجاد انگیزه علمی در شاگردان است و فضیلت علم و عالِم را برای شاگردان جا بیندازد 

رشیدیان ادامه داد: دومین مورد انگیزه علمی به شاگردان بدهد تشویق کند که حرکت کنند به سمت تحقیق و خواندن و مطالبه و فضیلت علم و عالِم را برای شاگردان جا بیندازد  که این علما وارثان پیامبران‌اند و جایگاه آنها در روز قیامت بر منبرهایی از نور است که انبیا و شهدا به حال علما غبطه می‌خوردند؛ اگر عالم ربانی و اهل عمل باشد؛ استاد لازم است هر چه که در فضیلت علم و عالم در روایات و اخبار و اشعار و آثار آمده اینها را در ذهن دانشجو و طلبه جا بیندازد و بهتر است با خطابه و شعر و مَثل این کار را بکند که دانشجو و شاگرد با جان‌ودل بیاید سر کلاس درس؛ انسان هر چه برای خودش دوست دارد برای دیگران هم دوست داشته باشد و این نشانه کمال ایمان و برابری و برداری است.

 

شاگرد بهترین و بالاترین برادران و به‌مثابه فرزند و بالاتر از اولاد است

وی ادامه داد: در روایات دارد کسی به حقیقت ایمان نمی‌ر‌سد مگر این که هر چه برای خود می‌پسندد برای  بردارش هم دوست بدارد که شک نیست که شاگرد بهترین و بالاترین برادران بلکه به‌مثابه فرزند است و انسان همان‌طور که برای فرزند هرچه برای خودش می‌خواهد برای او هم می‌خواهد و هر چه دوست ندارد خودش برای فرزند هم دوست نمی‌دارد؛ و در روایت است که شاگرد بلکه بالاتر از اولاد است؛ چون اولاد قرب جسمانی به انسان دارد؛ اما شاگرد از لحاظ روحی به انسان وابسته و نزدیک است.

 

چهارمین وظیفه استاد نسبت به شاگرد این است که او را از اخلاق بد بازدارد

رشیدیان ادامه داد: چهارمین وظیفه استاد نسبت به شاگرد این است که او را از اخلاق بد بازبدارد نگذارد و تلاش کند که دانشجو مرتکب مکروه و حرام نشود و هر چیزی که منجر به فساد حال او می‌شود؛ مثلاً اعتیاد یا مشغول‌شدن به اموری که او را از علم دور می‌کند یا باعث بداخلاقی می‌شود اینها را نهی کند یا سخنان بی‌فایده فراوان یا رفاقت با کسانی که نباید رفیق شود.

 

نظارت استاد بر حال‌و‌روز شاگردش با رفاقت و محبت و کنایه و نصیحت و خیرخواهی و برادری

وی بیان کرد: تأکید شده اینها را به کنایه بگوید مگر این که مجبور باشد به‌صراحت حرف بزند سعی کند در لفافه و به طریق حرمت و مهربانی همان‌طور که با فرزند مهربان است و همچنین اصرار زیاد هم اثر عکس دارد؛ نظارت استاد بر حال‌وروز شاگردش باید با رفاقت و محبت و کنایه و نصیحت و خیرخواهی و برادری باشد.

 

استاد نباید فخرفروشی کند

رشیدیان گفت: پنجمین مورد این است که استاد نباید فخرفروشی کند، با شاگردان باید با تواضع و نرمی برخورد کند، پیامبر (ص) فرمود که خداوند به من وحی کرده که متواضع باشم و باز دارد که هیچ مالی با صدقه کم نمی‌شود و هیچ بنده‌ای به مقام بالا نمی‌رسد الا با عفو و گذشت و هیچ‌کس برای‌خدا تواضع نکرد مگر این که خداوند او را بالا برد و برای تواضع با عموم مردم است چه رسد به شاگردان که به‌مثابه فرزندان هستند.

 

رفتار استادان نسبت به دانشجویان و طلبه‌ها و مخاطبین باید سراسر محبت و فروتنی باشد

وی ادامه داد: همچنین  تأکید شده نسبت به کسی که درس می‌دهید و درس می‌گیرید با نرمی و مهربانی برخورد کنید حتی حضرت عیسی (ع) نسبت به‌دور و بری‌ها و مریدها طوری بود که پاهای آنها را می‌شست؛ حالا رفتار ما نسبت به دانشجویان و طلبه‌ها و مخاطبین باید سراسر  محبت و فروتنی باشد. معلم باید بیشتر از دیگران اخلاق خودش را نسبت به دانشجویان و مخاطبان خوب کند و محبت کند با آنها و با لبخند و خوشرویی و گشاده‌رویی حتی اظهار مهربانی که به شما علاقه دارم و تا جایی که ممکن است به آنها مهربانی و نیکی بکند.

 

رشیدیان گفت: عالِم نسبت متعلم مثل پزشک نسبت به مریض است که پزشک به هر شکلی شده تلاش می‌کند مریض را معالجه کند؛ اما بیماری جهالت شدیدتر از بیماری‌های بدنی است.

 

استاد باید رابطه عاطفی پیدا کند با شاگردش تا اثر کند

وی بیان کرد: مورد ششم هم این که اگر دانشجویی مدتی نیست، سر کلاس نمی‌آید استاد پیغام بدهد تماس بگیرد حتی برود سراغش؛ همان‌طور که پیامبر نسبت به اصحاب رفتار می‌کرد اگر مدتی کسی نمی‌آمد سراغش را می‌گرفت اگر مریض بود عیادتش می‌رفت و اگر در غم و گرفتاری بود کمک می‌کرد مسافرت بود پیگیر بود مشکلات را تاحدامکان حل کند اگر همکاری نداشتند اظهار محبت و دعا می‌کرد؛ غرض این که استاد باید رابطه عاطفی پیدا کند با شاگردش تا اثر کند.

 

رشیدیان عنوان کرد: هفتم تک‌تک اسم دانشجو شاگرد را باید دانست همان‌طور که پیامبر و اهل‌بیت افراد را با کنیه و احترام صدا می‌زدند این که دانشجو بداند به‌عنوان استاد اسمش را می‌دانید و حضورش برای شما به‌عنوان استاد مهم است این خیلی اثر دارد.

وی اظهار کرد: هشتم این که نسبت به بیان مطالب و القا به شاگردان کاملاً با سعه‌صدر و حوصله و با لطافت و خیرخواهی باشد تمام هم غم را بگذارد که مطالب را به آنها یاد دهد، اگر مطلبی هم ظرفیت ندارد نپوشاند  و دلیل آن را با توضیح لازم را بدهد.

 

استاد مانع شود که شاگردش اهم و مهم را رها کند 

وی گفت: نهم مانع شود که شاگردش اهم و مهم را رها کند و باید استاد مسائل مهم‌تر را برای شاگرد جا بیندازد؛ مورد دهم این که استاد وظیفه دارد در یاددادن حرص و ولع داشته باشد و تا جایی که می‌تواند فرصت را از دست ندهد.

 

استاد باید قواعد ثابت لایتغیر و استثناها و تبصره را بگویید نه این که به کلیت اکتفا کند

امام‌جمعه  شهر تیران  تأکید کرد: لابه‌لای مطلب فوت کوزه‌گری را بگوید و قواعد ثابت لایتغیر و استثناها و تبصره را بگویید نه این که به کلیت اکتفا کند مطالب با جزئیات به شاگرد باید منتقل کند.

وی افزود: اینها را تشویق کند که از همه‌وقت خودشان به‌درستی استفاده کنند، مطالب که گفته می‌شود مطالبه کند و محفوظات و تکلیف را مرتب چک کند و مسائل مهم را مرتب بپرسد و  تعریف و تشویق هم داشته باشد.

 

رشیدیان گفت: مورد سیزدهم هم این که نکات جدید و به‌روز را با اهل علم مطرح کند و از آنها کمک بگیرد و صرفاً به ذهنیات خودش اکتفا نکند و شاگردان را مشارکت دهد؛ همچنین تشویق برای حضور در کلاس داشته باشد و جا بیندازد اهمیت حضور در کلاس را و این که مباحثه و گفتمان برخی مطالب بسیار مهم است.

 

حضور استاد در سر کلاس هم آداب خودش را دارد

 وی در ادامه به آداب سر کلاس هم اشاره کرد و گفت: لباس استاد باید در کمال نظافت و رعایت هیبت و ادب  باشد با ظاهر مناسب باشد؛ چون درس حرمت دارد که توصیه شده لباس سفید بهترین رنگ است؛ لباس درشان و پاکیزه نه تجمل‌گرایی و نکته دیگر این دعای خروج «سینه‌ام را ثابت کن و حق را بر زبانم جاری کن» را فراموش نکند.

امام‌جمعه  شهر تیران  سوم این که به تمام شاگردان سلام کند و چهارم این که سر کلاس درس باوقار و سکینه و درست و باابهت بنشیند و پنجم سعی کند رو به قبله بنشیند؛ ششم نیت کند که به‌عنوان تعلیم علم و برای‌خدا سر کلاس حاضر شده است.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.