زیر ساخت تمدن اسلامی در سند راهبردی شهرسازی اسلامی ایرانی ارکانی دارد
زیر ساخت تمدن اسلامی در سند راهبردی شهرسازی اسلامی ایرانی ارکانی دارد

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، نشست منطقه ای نگرشی بر هویت معماری اسلامی ایرانی با حضور مهندس ایلخان رئیس بسیج مهندسین کشور و استاد عبدالحمید نقره کار رئیس کرسی نظریه پردازی معماری و شهرسازی و مدیر قطب علمی معماری اسلامی امروز در دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.
در این نشست رئیس کرسی نظریه پردازی معماری و شهرسازی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر پیرامون آسیب شناسی وضع موجود و چشم انداز آینده معماری ایرانی اسلامی،گفت: موضوع بحث تحقق پذیری معماری ایرانی اسلامی مبتنی بر تمدن نوین اسلامی و مبتنی برهویت اسلامی ایرانی که در اکثر اسناد بالادستی به آن اشاره شده است.
وی افزود: پیداست که دو عنوان در این موضوع است طبیعتا تمدن نوین که همه دنبال آن هستند اما اسلامی و ایرانی چه جایگاهی دارد در این مورد ابهامات زیاد حتی بین مدیران کشور مطرح است.
استاد نقره کار بیان داشت: طبیعتا اسلامی بعنوان مجموع اصول و مبانی فرازبانی و فرامکانی است که بر حیثیت فطری و روحی و معنوی انسان حاکم است از این منظر انسان از ذات الهی است، چون ذات الهی نه متکثر نه متغیر و نه وابسته به شرایط زمانی و مکانی است انسانها یک نوع هستند.
وی افزود: ایرانی مجموع مولفه هایی وابسته به شرایط محیط و از این منظر دو انسان یکی نیستند همانطور که صورت انسانها یک شکل نیست چون وابسته به شرایط محیطی خصوصیات ژنی و غیره است.
رئیس کرسی نظریه پردازی معماری و شهرسازی بیان داشت: تمام اختلافات امروز ما با غرب این است که آنها را انسان موجودی وابسته به شرایط محیطی و زمانی؛ متکثر و متغییر می دانند.
وی ادامه داد: اسلام و همه ادیان الهی قبول دارند که انسان از بعد حیوانی وابسته به شرایط محیطی و زمان است اما تمام پیامبران می گویند این بعد حیوانی انسانی است غیر از این انسان یک روح الهی دارد بالقوه است با اراده و انتخاب خودش باید از بهشت جبری بهشت اختیاری ایجاد کند.
مدیر قطب علمی معماری اسلامی با بیان این که جلسه امروز میان دانشی بحث می شود چون مهندسین مکانیک، شیمی، معماری و غیره حضور دارند گفت: بنابراین در این جلسه بحثی که مشترک است دنبال می شود.
وی با تاکید بر این ضرورت وجود همه دانش ها، بیان کرد: از کلیات به جزییات صحبت می شود اینجا در مورد ویژگیهای معماری ایرانی اسلامی تکیه خواهیم کرد و هدف هم افزایی است.
استاد نقره کار ادامه داد: مقام معظم رهبری می فرمایند برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی که موضوع جلسه ما نیز هست باید پنج مرحله را طی کنیم که دو مرحله پیروزی بر نظام ستم شاهی و تحقق نظام جمهوری اسلامی را طی کرده ایم. همچنین موضوعی که هر جامعه ای بخواهد تمدن سازی کند به آن نیاز دارد قانون اساسی و رهبری درست و مفسر درست قانون است که توسط حضرت امام (ره) و تصویب قانون اساسی انجام شد.
مدیر قطب علمی معماری اسلامی اظهار داشت: امروز در گام دوم دو کار بزرگ تحقق دولت اسلامی که فقط قوه مجریه نیست همه قوا همه مراتب مدیریتی همه اساتید و روسای دانشگاهها را شامل می شود و تا اینها در یک درجه ای اسلامی نشوند توقع از این که مردم اسلامی بشوندامکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر این که بنابراین اول دولت باید متخصص و متعهد باشد ، افزود: بعد امت اسلامی و جامعه اسلامی می شود.
استاد نقره کار در ادامه با اشاره به این که تا مردم متخصص و متعهد نشوند حقوق یکدیگر را رعایت نکنند تمدن اسلامی ایجاد نمی شود گفت: تمدن؛ ساختمان سازی نیست انسانها و روابط اسلامی بایستی اسلامی شود..
وی با اشاره به این که هر مقوله اسلامی زمان بر است و احتیاج به بسترها زیر بناهای تاریخی و اجتماعی دارد، گفت: همه تمدنها اینگونه بوده اند همین مدرنیزمی که دنیای غرب امروز چشم و دل بعضی ها را پر کرده لااقل سیصد چهارصد سال بعد از رنسانس طول کشیده تا این تمدن بوجود آمده و با غارتهایی که داشته اند یک رفاه نسبی ایجاد کرده و حالا می بینیم که یک درصد در مقابل 99درصد تضاد طبقاتی دارد.
زیر ساخت تمدن اسلامی در سند راهبردی شهرسازی اسلامی ایرانی ارکانی دارد
رئیس کرسی نظریه پردازی معماری و شهرسازی با تصریح این که برای این که زیر ساخت این تمدن را داشته باشیم یک مدلسازی مفهومی لازم بود و در سند راهبردی شهرسازی اسلامی ایرانی چهار رکن پیش بینی کردیم، گفت: اول از همه اسناد و قوانین است و تا اسناد و قوانین یک کشوری در شهرداری شورای شهر اسلامی نشود هرگز توقع نداشته باشید که معماری و شهرسازی اسلامی شود اول باید قوانین ضوابط و آیین نامه ها اسلامی شود.
استاد نقره کار افزود: دوم دانشگاهها است تحصیل کرده ها و دانش آموختگان دانشگاه باید اسلامی شوند فارغ التحصیلان وزیر وکیل شهردار می شوند باید متخصص متعهد بشوند تخصص را دانشگاهها می دهند اینها اسلامی شوند تعلیم و تربیت و برنامه ها و مدیران هم باید اسلامی شوند مدیران هم متخصص متعهد بشوند قوانین را رعایت کنند، طراحان و مجریان یعنی مهندسین مشاور و پیمانکاران هم باید اصول ارزشها اسلامی را رعایت کنند.
وی گفت: الان در دانشگاهها آموزش اسلامی نیست سرفصل ترجمه کتابهای غربی است اساتید ما اکثرا ترجمه ای تقلیدی هستند، زیربناها را رهبری و مدیریت کلان کشور ساخته کرسیهای نظریه پرداری برای این است که اساتید ترجمه ای تقلیدی نباشند اما چندتا نظریه پردازی در این 15 سال که کرسیهای نظریه پردازی بوجود آمده انجام شده، در رایطه با سرفصل دروس اسلامی کار جدی بخصوص در حوزه هنر و معماری انجام نشده، پژوهش و روش تحقیق ما چقدر جامع و مانع است کیفی است همه کمی آماری و جزیی نگر است با جزیی نگری نمی شود انسان را تعریف کرد نمی شود فرهنگ و تکامل را تعریف کرد با جزی نگری طبیعت را می شود شناخت اما انسان را نمی شود شناخت، پرورش نداریم در دانشگاهها تعلیم تنهاست علم خنثی است استاد هیچ نقشی در تربیت دانشجویان ندارد در حالی که می گوییم معلمی پیشه انبیا است نگاه کردن به چهره معلم عبادت است، همچنین گزینشهای ما دانشجویان را استعداد سنجی نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: سیاستهای کلان ما قانون اساسی و قوانین و چشم اندازهای بیست ساله که به تایید مقام معظم رهبری رسیده بسیار عالی است، شورای انقلاب فرهنگی راجع به معماری شهرسازی اسلامی چهار پنج سال است یه یک مطلب رسیده اما ابلاغ نکرده است.
استاد نقره کار افزود: شورای عالی معماری شهرسازی قرار بود از ابتدا یک مجتهد فقیه معماری و شهرسازی و یک مجتهد حقوق، حقوق شهروندی، حقوق، همسایگی، خانواده داشته باشد که مصوبات این شورا که اکثرا وزیران و یا نمایندگانی هستند که تخصص آنها نه معماری و نه شهرسازی است خلاف حق و حقوق مردم و علم و منطق نباشد از اول دعوت نکرده اند کسی نبوده در آن الان هم همه اختیارات را به شهرداریها داده اند برای شهرداریها هم فقط مسئله درآمد است، تخلف فروشی منبع درآمد شهرداری شده منطق هم این است که شهر خرج دارد . این همه کلان شهر و شهر بزرگ در دنیا وجود دارد باید دید راهکار آنها چیست.
وی با اشاره به آمار اخیر در مورد آلودگی هوای تهران در نه ماه اخیر که 25 روز سالم یوده و این که بدیهی ترین نیاز انسان که هوای سالم است رعایت نشده گفت: از منظر قرآن معماری آباد کردن است اما هر نوع شهرسازی، خانه سازی و ساختمان سازی آباد کردن نیست.
استاد نقره کار با بیان این که معماری و شهرسازی چه ساختار موضوعی دارد، اظهار داشت: ما یک مدلسازی مفهومی انجام داده ایم از فرآیندهای انسانی که عملا هر نوع آثار هنری و معماری و شهرسازی هم یک فرآیند انسانی است.
مدیر قطب علمی معماری اسلامی ادامه داد: این فرآیند از نظر علمی و موضوعی یک ساختاری دارد این ساختار یک ساختار جبری و علمی است یعنی این که انسان هر عملی را بخواهد انجام دهد یک ایده ای دارد بعد یک انگیزه ای دارد بعد از یک روشی استفاده می کند بعد یک پدیده ای بوجود می آید این پدیده می تواند معماری شهرسازی یا یک برنامه ریزی سیاسی و اقتصادی باشد.
وی افزود: این پدیده یک تاثیراتی روی مخاطبین می گذارد این یک امر جبری است، تعریف این است که مجموعه انسان موجودی از مجموعه ادراکات است و حقیقت روحی حافظه است. همین حافظه می شود علم، معرفت مجموعه دریافتها برای فرد ایده می سازد در مرحله دوم که حیوانات ندارند انسان آزاد است اراده دارد اختیار دارد انتخاب می کند انگیزه دارد، البته این انگیزه مطلق نیست آزادی ما بین نفس اماره و نفس لوامه است.
استاد نقره کار با اشاره به این که نفس حیوانی دنبال هواهای نفسانی دنیا پرستی و نفس عقلانی دنبال علم و منطق و حقیقت و زیبایی است گفت: انسان هم در آن واحد یک دل است این معمار، دانشجو و مهندس مشاور و غیره یا دنبال منافع شخصی است یا دغدغه دارد کارخوب دارد.
وی با تاکید بر این که مرحله سوم روش است، گفت: اسلام اصلا روش تقلیدی نیست، خالق خلاقیت و اجتهاد اصول دارد با این اصول می شود بینهایت کالبدها، شکلهای خلاقانه و نواورانه بوجود آورد.
مدیر قطب علمی معماری اسلامی با بیان این که یک اثری تولید می شود که ویژگیهایی دارد که نهایتا این ویژگیها اثری دارد، گفت: 22ویژگی استخراج شده است، اولین مسئله این است که تکلیفمان را با علم جهانی باید روشن کنیم بسیاری از روشنفکران غرب زده می گویند تضاد علم و دین، دین یک عنوان کلی دارد کدام دین آیا اسلام با علم مخالفتی دارد.
استاد نقره کار در ادامه به کتاب و مقالات آیت الله جوادی عاملی اشاره کرد و گفت: اسلام هیچ مغایرتی با علم ندارد ایشان می گوید آنچه علمی است عقلانی است یعنی علوم تجربی استقراء عقلی است اسلام هم دو منبع عقل و وحی دارد.
استاد نقره کار خاطرنشان کرد: آیت الله جوادی آملی می فرمایند علوم بشری علوم احتمالی است تا نقض نشده ما قبول داریم اگر نقض شد می رویم سراغ بعدی، که از طریق حدیث و آیه ای نقض می شود و یا از طریق علوم تجربی پس تکلیف ما با علم روز روشن است و هیچ تضادی با علم روز نداریم.
وی بیان کرد: همچنین سبک اسلامی صرفا مادی نیست سیری از ظاهر به باطن و از از باطن به ظاهر است.
انتهای پیام/
افزودن دیدگاه جدید