نخبگان و اساتید باید نمایندگان امین مردم در صورت‌بندی دقیق مسائل واقعی هر استان باشند

اصفهان اساتید
محمد باقری در نشست هیات‌های اندیشه‌ورز دانشگاه اصفهان و سپاه صاحب الزمان«عج»:

نخبگان و اساتید باید نمایندگان امین مردم در صورت‌بندی دقیق مسائل واقعی هر استان باشند

نشست هیات‌های اندیشه‌ورز دانشگاه اصفهان و سپاه صاحب الزمان «عج الله تعالی فرجه الشریف» با موضوع بررسی و حضور حداکثری در حل مسائل روز جامعه با حضور سردار مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج)استان, حسین هرسیچ رئیس دانشگاه اصفهان، محمد باقری مسئول بسیج اساتید استان اصفهان و برخی معاونین و اعضای شورا؛ دکتر احمدرضا نصر اصفهانی مسئول بسیج اساتید دانشگاه اصفهان؛ و اعضای هیا‌ت‌های اندیشه‌ورز و کارگروه کانونی مرتبط دانشگاه اصفهان عصر روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ در محل سالن شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمد باقری رئیس بسیج استادان اصفهان در این نشست به تشریح سیاست‌های سازمان بسیج اساتید استان اصفهان پرداخت و تصریح کرد: نیل به دانشگاه مساله محور و تراز انقلاب اسلامی، انجام کار پژوهشی نافع و ناظر به حل مسائل نظام، انجام کار تربیتی و بصیرت افزایی(جهاد تبیین)، جریان سازی و حاکم کردن روحیه جهادی انقلابی در دانشگاه‌ها‌، حفظ انسجام و تمرین حضور در میادین و عرصه‌های مورد نیاز انقلاب، توجه و کمک به حفظ یکپارچگی در هدف و وحدت حوزه و دانشگاه، توجه به زنجیره علم و فناوری و صنعت و پیشرفت و فرآیند تجاری‌سازی علم، تولید اقتدار علمی ایجاد راه‌های میانبر و دستیابی به مرجعیت علمی از جمله مطالبات رهبر فرزانه انقلاب از استادان دانشگاه است.

وی در ادامه نقش نخبگان دانشگاهی در روشنگری و جهاد تبیین را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصریح کرد: توسعه و حمایت از حلقه‌های علمی مساله محور و گروه‌های حل مساله و رصد و بایش در شهرستان‌ها‌، برگزاری نشست‌های علمی تخصصی در دانشگاه‌ها‌، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، برگزاری کرسی‌های علمی ترویجی و برگزاری کرسی‌های نقد و مناظره علمی در دانشگاه ‌ها مورد تاکید است.

دکتر باقری یادآور شد: نخبگان و اساتید باید نمایندگان امین مردم در صورت‌بندی دقیق مسائل واقعی هر استان باشند. جریان سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری از پیش برندگی‌های اساتید و نخبگان برای حل مسائل است.

دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع بزرگان فکر و اندیشهاستان اصفهان، تصریح کرد: رابطه تنگاتنگی بین نظر و عمل وجود دارد و بنا به آیات قرآنی: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَىٰ شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِیلًا»، «شاکله» به معنای سجیه، خوی و اخلاق است که آدمی را مقید و محدود می‌سازد که به مقتضای آن اخلاق رفتار کند.

هرسیچ در ادامه افزود: رابطه تنگاتنگی بین فرهنگ سیاسی و مشارکت سیاسی وجود دارد بر این اساس با توجه به انتخابات پیش رو در اسفند ماه سال جاری و با عنایت به این که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران متصف به دو صفت جمهوریت و اسلامیت است و این که مردم همیشه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشتند و از ابتدا تا به امروز نیز نقطه قوت جمهوری اسلامی از همان مقبولیت و مردمی بودن نظام بوده است که توانسته است نظام را بیمه کند، بنابراین همه مردم بویژه نخبگان دانشگاهی ضروری است در مشارکت سیاسی کشور نقش اساسی و مؤثر داشته باشند. در واقع وظیفه علمی، دینی و ملی دانشگاهیان و عموم مردم مشارکت فعال و مؤثر در موضوعات سیاسی و اجتماعی است.

وی تاکید کرد: از دیگر سو سپاه پاسداران نیز از ابتدای شکل گیری، متصف به پاسداری از انقلاب اسلامی است و همان طور که امام فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است.

دکتر هرسیج اظهار کرد: دانشگاه اصفهان نیز به عنوان دانشگاه برتر و جامع کشور که دو رویکرد اصلی و محوری خود را تحت عنوان، «جامعه محوری» و «تمدن سازی» تعریف کرده است، یکی از وظایف خود را حل مسائل شهر و استان اصفهان قرار داده است. از مهمترین این مسائل، انتخابات است که یکی از اشکال متعارف مشارکت سیاسی به شمار می رود که همواره در کانون توجه نخبگان علمی دانشگاه بوده است.

وی افزود: تمدن‌سازی از دیگر محورهای راهبردی دانشگاه اصفهان است که وظیفه آن این است که جهت‌گیری درستی به فعالیت‌های علمی بدهد تا دانشگاه افزون بر مسائل آموزشی و پژوهشی نسبت به مسائل جامعه نیز حساس و فعال باشد.

 

وظیفهٔ علمی، دینی و ملی دانشگاهیان و عموم مردم مشارکت فعال و مؤثر در موضوعات سیاسی و اجتماعی است

دکتر هرسیج تصریح کرد: ما دانشگاهیان، وظیفه علمی، دینی و ملی خود می‌دانیم که در مشارکت‌های سیاسی کشور نقشی فعال و موثر داشته باشیم و با استفاده از خرد جمعی نخبگان علمی به شکلی بنیادین و عمیق در پی شناسایی و حل مسائل و موضوعات باشیم و برای جلوگیری از بی تفاوتی‌هایی که در مسائل سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد و در نهایت منجر به کاهش مشارکت سیاسی می‌شود راهکارهای موثری ارائه کنیم‌.

رئیس دانشگاه اصفهان ضمن معرفی هیات اندیشه‌ورز دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: این هیات با مدیریت دکتر سید علی اصغر میرباقری فرد، وظیفه تبیین مسائل جامعه را در دانشگاه اصفهان بر عهده دارند.

وی با تصریج این که همچنین طی حکمی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت هیات اندیشه ورز استان نیز به اینجانب سپرده شده است؛ گفت: هدف ما تسری فعالیتهای انجام شده در حوزه هیات اندیشه ورز دانشگاه اصفهان به سایر دانشگاه‌های استان است.

دکتر هرسیج افزود: هیأت اندیشه ورز دانشگاه اصفهان از کارگروه های مختلفی از جمله ثابت و کانونی تشکیل شده است، در این کارگروه‌ها که مسئولیت آن بر عهده دکتر علی ربانی است بحث‌های مشارکت سیاسی بسیار حائز اهمیت است.

دکتر هرسیج ضمن تاکید بر اهمیت جهاد تبیین خواستار کوشش نخبگان دانشگاهی برای روشنگری نسل جوان شد.

وی بحث اعتماد عمومی را بسیار مهم دانست و بر شفاف سازی نظام مسائل برای همۀ مردم تاکید و تصریح کرد: حضرت علی(ع) هم در نامه‌ای که به مالک اشتر نوشت، فرمود: هیچ حجاب و پرده‌ای بین مردم و مسئولان نباید وجود داشته باشد و مسئولان نباید از امور جامعه کم اطلاع باشند.

رئیس دانشگاه افزود: نقطه قوت ما این است که امروز در جهان بحث‌هایی مانند عدالت اجتماعی مطرح است و لیبرالیسم و سوسیالیسم شکست خورده‌اند و تنها چیزی که باقیمانده اسلام است که تاکید آن بر ارزش اجتماعی که همان عدالت است، دارد.

دکتر هرسیج تصریح کرد: عدالت باید عملیاتی و پیاده شود و همین مهم اعتماد عمومی را افزایش میدهد و سرمایه اجتماعی به وجود می آید.

 

دکتر سید علی اصغر میرباقری فرد دبیر هیات اندیشه‌ورز دانشگاه اصفهان نیز به تبیین گزارشی از فعالیت‌های شبکه اندیشه‌ورزی دانشگاه اصفهان پرداخت و تصریح کرد: با توجه به تاکید و دغدغه­های دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه برای استفاده مطلوب از سرمایه فکری و علمی دانشگاه در تدوین برنامه­ها و سیاستگذاری‌های علمی در دانشگاه، هیات اندیشه‌ورز دانشگاه برای فراهم آوردن مقدمات انجام این کار و تشکیل شبکه اندیشه‌ورزی دانشگاه، فعالیت‌های خود را از شهریور ۱۴۰۱ آغاز کرد.

میرباقری فرد ادامه داد: برای اینکه این هیات براساس یک الگوی پویا، هدفمند و کارآمد حرکت کند پیشینه و تجربیات موفق ملی و بین‌المللی اندیشه­ورزی درحوزه علم و فناوری بررسی شد.

دبیر هیات اندیشه‌ورز دانشگاه اصفهان افزود: رویکرد هیات اندیشه‌ورز مساله محوری است و می خواهیم نظام مسائل به طور کامل تبیین شود و در ادامه سه مسئله اولویت‌دار را از درون آن بیرون بیاوریم و در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و هیات جذب، هیات ممیزه، معاونت اداری و مالی و دانشجویی و دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی این مسائل را بررسی کنیم و در مسئله محوری هیات های اندیشه‌ورز ضرورت دارد که بعد از کشف مسائل به حل مسائل بپردازند.

وی ادامه داد: ما در فرآیند اندیشه‌ورزی در دانشگاه به سراغ این رفتیم که در هر حوزه‌ای بخش‌های مختلف دانشگاه بسته‌های اجرایی، برنامه‌های اقدام طراحی شود. به خاطر همین کارگروه ثابت اندیشه‌ورز در حوزه‌‌های مختلف درگیر شد و خود هیات اندیشه‌ورز کوشش کرد که الگوی مطلوب دانشگاه را که در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد؛ تعریف کند و اهداف الگوی مطلوب در دانشگاه را در یک دوره  مشخص محقق کند.

میرباقری فرد  اظهار کرد: براساس برنامه زمان بندی هم خوشبختانه مسائل اولویت‌دار را تبیین کردیم و در کنار آن ما در حال نهایی کردن برنامه‌های اقدام هستیم.

گفتنی است در این نشست حاضرین نقطه نظرات خود را تبیین و مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.