دلیل رفتن امام حسین (ع) به کوفه بیماری کوفیان «نفاق پنهان» است/درسی که از مکتب کربلا میگیریم پایان نفاق است
دلیل رفتن امام حسین (ع) به کوفه بیماری کوفیان «نفاق پنهان» است/درسی که از مکتب کربلا میگیریم پایان نفاق است
به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حسین مطیع معاون تبیین و گفتمانسازی بسیج اساتید استان اصفهان چرایی رفتن امام حسین علیه السلام به کوفه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده اظهار کرد: کوفیان دچار بیماری شده بودند؛ امام حسین علیه السلام متوجه این بیماری شدندکه در دیدگاهی که با بررسی و تحلیل به آن رسیدهایم «نفاق پنهان» است؛ نفاق کوفیان هم به قدری کثیف بود که جز با خون تطهیر نمیشد, و نتیجه این که در مکتب امام حسین علیه السلام منافق نداریم؛ آزمایش و غربال میشود؛ ملاک هم دنبال ولی خدا بودن است و درسی که از مکتب کربلا میگیریم پایان نفاق است.
مطیع با بیان این که یکی از سوالات مهم در مسئله کربلا و قیام عاشورا این است که چرا امام حسین علیه السلام به کوفه رفتند؛ گفت: در خصوص این سوال جواب واضح است بخاطر این که بیشترین دعوت از کوفه شده بود؛ تعداد بسیار بسیار کمی شیعه در یمن بوده وتقریبا هیچ دعوتی نشده بود؛ همچنین شهر مدینه کاملا ناامن بود و امام علیه السلام مخفیانه از شهر خارج شدند؛ تشریف بردند مکه عدهای ظاهرا احرام پوش ولی مسلح قصد ترورامام حسین علیه السلام را داشتند و امام علیه السلام دیدند مکه جای ماندن نیست.
معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: با این پیش فرض که همه ما تاریخ اسلام را خواندهایم وداستان کربلا و روایت عاشورا را میدانیم، موضوع را بررسی و تحلیل میکنیم.
چهار بار کوفیان از امام حسین علیهالسلام دعوت کردند و 18 هزار نفر دعوت کننده داشتند
وی افزود: چهار بار کوفیان از امام دعوت کردند و 18 هزار نفر دعوت کننده داشتند که در قالب 12 هزار نامه برای امام دعوت را فرستاده بودند بعضی نامهها دو امضا، سه امضا، چهار امضا و بیشتر داشت.
چرا امام حسین علیهالسلام تشریف نبردند بصره
این استاد گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: آن موقع بصره وضع خوبی نداشت چون در جنگ جمل محل یارگیری اصحاب جمل شده بود یعنی طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل از بصره نیرو گرفته بودند و خیلی از اینها در جنگ کشته شده بودند؛ البته شهر بصره شیعیانی هم داشت اما ابنزیاد که آن موقع حاکم بصره بود؛ این شیعیان را زندانی کرده بود؛ طبق آماری هم که وجود دارد در زمان حادثه عاشورا 4500 نفر شیعه در بصره و کوفه و جاها دیگر زندانی بودهاند.
امام حسین علیه السلام میداند که در کوفه حرف اول و آخر را روسای قبایل میزنند
وی ادامه داد: کوفیان چهار بار از امام حسین علیه السلام دعوت کردند؛ اما امام حسین علیه السلام بافت کوفه را میشناسد؛ کوفه شهری قبیلهای است و حرف اول و آخر را روسای قبایل میزنند برای همین مسلم را میفرستند کوفه که ببیند بزرگان و روسای قبایل چه میگویند که نعمان ابن بشیر سستی کرد و مسلم کار را در کوفه به دست گرفت.
در مورد حرکت امام حسین علیه السلام به سمت کوفه تا منزل زُباله شبهه و سوالی نداشت
مطیع با بیان این که امام حسین علیه السلام به سمت کوفه حرکت میکنند که تا این جا هیچ شبهه و سوالی نیست؛ چون دعوت داشتند به سمت کوفه آمدند اما تاجایی بنام منزل زُباله که اینجا خبر به امام رسید که مسلم شهید شده و اوضاع کوفه برگشته؛ همچنین امام علیه السلام قیس را هم فرستاده بود که شهید کردند.
چرا امام حسین علیه السلام بعد از شهادت مسلم به کوفه رفت کتابها و دیدگاههای زیادی جود دارد
این استاد دانشگاه در ادامه با طرح این سوال که چرا امام علیه السلام بعد از آن که خبر شهادت مسلم را دریافت کرد باز هم مسیر کوفه را ادامه دادند، اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال دانشمندان زیادی کتابهایی زیادی نوشتهاند بحثها و مجادلات زیادی شده مثلا کتاب شهید جاوید برای همین نوشته شده در مقابل این کتاب شهید آگاه برای همین نوشته شد همچنین کتاب حماسه حسینی شهید مطهری یک قسمتی برای همین نوشته شده؛ علاوه براین گروهی هم در نجف هستند علمای نجف که به آنها مکتب نجف میگوییم که دیدگاه خاص دارند که صاحب مکتب نجف سید محمد کاظم یزدی است معتقدند که تکلیف خاصی برعهده امام بوده خداوند به امام وظیفه داده بود که بروند کوفه؛ علاوه براینها یک کتاب هم به نام عاشورا شناسی توسط محمد اسفندیاری نوشته شده و هفت دیدگاه را در مورد هدف قیام عاشورا ارائه کرده است؛ دیدگاهای دیگری هم هست.
دیدگاه جدید ما در مورد اینکه چرا امام حسین علیه السلام رفتند کوفه
معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان؛ اظهار کرد: دیدگاهی را هم در این جلسه مطرح میکنم که فکر میکنم جدید است؛ این که چرا امام حسین علیه السلام بعد از این که اوضاع کوفه خراب شد و کوفیان به امام پشت کردند باز هم به مسیر ادامه دادند رفتند کوفه این است که امام متوجه یک بیماری در مردم کوفه شده بود که اسم آن را نفاق پنهان گذاشتم.
آدمهای منافق دو جورند یکسری از منافق بودن خود خبر دارند یکسری خبر ندارد
مطیع اظهار کرد: آدمهای منافق دو جورند یکسری از منافق بودن خود خبر دارند یکسری از منافق بودن خودشان خبر ندارد این خیلی خطرناکترند، نفاق پنهان بیماری کوفیان بود امام حسین علیه السلام برای مبارزه با این نفاق به کوفه رفتند.
انبار اعمال آدم منافق همیشه خالی است
وی با بیان این که اصلا ریشه کلمه نفاق یعنی نفق از نفقه میآید که یک موش است که انبار گندم را از زیر سوراخ میکند و این بیت شعر هم در همین خصوص است گر نه موشی دزد در انبار ماست گندم اعمال چل ساله کجاست.
مطیع ادامه داد: یک موش در وجود آدم منافق هست که هر چقدر زحمت و کار عبادت و تلاش کند دستش خالی است برای همین میگویند همیشه انبار اعمال آدم منافق خالی است.
وی با اشاره به دعوت کوفیان و 18 هزار نامه که ادیبانه هم نوشته بودند و این که از شهرهای دیگر امام علیه السلام دعوتی نداشتند؛ عنوان کرد: اگر امام به کوفه نمیرفت همچنان این سوال مطرح بود که چرا امام دعوت کوفیان را داشت اما نرفت.
کوفیان بطور باورنکردنی پشت مسلم را خالی کردند
وی در بررسی و تحلیل «نفاق پنهان» کوفیان اظهار کرد: کوفیان به مسلم خیانت و شخصیت مسلم را خرد کردند چون اول مسلم را دعوت و با او بیعت کرده بودند اما بعد پشت مسلم را خالی کردند و آنچنان سریع که خود ابنزیاد که با ورود مسلم به کوفه و بیعت گستردۀ مردم با او، یزید بن معاویه، عبیدالله بن زیاد را علاوه بر حکومت بصره به حکومت کوفه نیز منصوب کرد؛ باورش نشد که اینطور توانسته روسای قبایل را بخرد و پشت مسلم را خالی کنند تا جایی که پارچهای را آغشته به روغن کردند و آتش زدند و داخل مسجد پرتاب کردند تا مطمئن شدند کسی در مسجد نیست و مسلم تنها شده بعد رفتند دنبالش که دستگیرش کنند.
کوفه شهری است که در سال هفدهم از یک منطقه مقدس بنام حیره تاسیس شد
مطیع حین بررسی و تحلیل نفاق پنهان کوفیان به پیشینه مقدس شهر کوفه هم اشاره کرد وگفت: کوفه شهری است که در سال هفدهم درست شده؛ تاسیس کوفه از یک منطقه بوده به اسم حیره که ایرانیها به آن سوران میگفتند منطقه تاریخی که مزار انبیا از جمله حضرت آدم، حضرت نوح؛ حضرت صالح و حضرت هود در آن واقع شده؛ از لحاظ قدمت مقدس است، اما این منطقه حدود 1000 تا 1500 سال متروکه بوده؛ سعد ابن ابی وقاص فاتح ایران پیش عمر خلیفه دوم رفته و گفته بود فتوحات کشور اسلامی بنحوی شده که مجبوریم یک پادگان موقتی در منطقه شمال ایجاد شود که لشکریان آنجا مستقر و فتوحات را ادامه دهیم عمر خلیفه دوم سلمان فارسی را مامور کرد که جایی مناسب پیدا کند سلمان هم چون ایرانی بود و ما معتقدیم که سلمان دارای علمهایی بود که الهی است و از ائمه گرفته به کمک حذیفه یمانی رفتند این منطقه را سال هفدهم پیدا کردند.
کوفه محل تجمع لشکریان و سپاهیان و در زمان واقعه کربلا شهری نوتاسیس بود
وی در بررسی و تحلیل خود بیان داشت: کوفه یک شباهتی به اصفهان دارد یک شباهتی به تهران؛ شباهت به اصفهان اسم قدیم اصفهان سپاهان بوده کوفه هم محل تجمع لشکریان و سپاهیان بوده شباهت به تهران این که کوفه سال هفدهم درست شده قصه عاشورا 61 حول و حوش 42 و 43 سال بعد بوده پس کوفه شهر نوبنیاد جدید و تازه است و علت تاسیس هم مسائل نظامی و لشکرگاه است برای همین کوفه الجود محل تجمع لشکریان میگویند.
در کوفه نوتاسیس 18 قبیله آدمهای مذهبی از یمن و مکه و مدینه مستقر شده بودند
معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان؛ اظهار کرد: آدمهایی که در شهر نوبنیاد کوفه جمع شدند شامل 7 قبیله از یمن بودند همچنین چند قبیله از مکه و چند قبیله از مدینه و در مجموع 18 قبیله با هم در کوفه جمع میشوند که آدمهایی مذهبی هستند و تعبیرهایی که مدح مردم کوفه از زبان اهل بیت علیه السلام هست قبه اسلام به معنی گنبد اسلام و...؛ آدمهای خیلی خوب و مبارز و انقلابی هستند؛ جنگها را اینها کردند لشکرکشی حضرت علی در جنگ جمل 5 هزار نفر از مدینه آدم آوردند 12 هزار نفر از کوفه آدم بردند.
کوفه شهر بسیار بسیار مقدس بود با مردمی که به شدت ثروت و غنیمت میآوردند
وی ادامه داد: کوفه شهر بسیار بسیار مقدس و انقلابی و مجاهد؛ اهل خمس و زکات و نماز و نماز جماعت و این مردم به شدت ثروت و غنیمت میآوردند و کمی از غنیمتها را خودشان برمیدارند بقیه را میفرستند پایتخت که مدینه است.
حضرت علی علیه السلام سال 36 پایتخت را بردند کوفه
مطیع گفت: حضرت علی علیه السلام سال 35 خلیفه شدند سال 36 پایتخت را بردند کوفه چرا چون هم پول و هم انسانها و مردان جنگجو آنجا هستند.
کوفیان دچار جنگهای داخلی شدند
وی ادامه داد: کوفیان با امام علی علیه اسلام یک مقدار راه آمدند ولی در جنگ صفین کم آوردند کم کم جنگها داخلی شد؛ در جنگ نهروان اتفاق بدتر چون خود مردم کوفه دو دسته شدند و خوارج نهروان از خود کوفه هستند یعنی کسانی که سپاه حضرت علی علیه السلام بودند با هم میجنگند که این مسئله اندوه داخلی و بدبینی را باعث گردید. کوفیان نسبت به امام علی علیه السلام دلسرد شدند و اولین موضوع حکمیت بود که بعد امام علی علیه السلام 60 هزار نفر را جمع کرده بود با معاویه بجنگند اما جنگ چهارم اتفاق نیفتاد چون امام علی علیه السلام ترور شد و الا لشکر آماده بود امام حسن علیه السلام لشکر را به دست گرفتند اما مردم همراهی نکردند و بعد این مردم فکر میکردند معاویه آنقدر که فکر میکنند بد نیست غافل بودند اما بعد که معاویه آمد کوفه خلیفه شد رفت بالای ممبرچشمش را بست دهانش را باز کرد هر چه بود به مردم کوفه گفت و گفت دعوا هم برای دین و خدا و پیامبر و اسلام نبوده بلکه برای پست و مقام بوده حالا هم بیچاره میکنم شما را و کرد؛ اینجا بود که یک عده آمدند پیش امام حسن علیه السلام گفتند صلح را بشکن امام گفت بیعت کردم بعد حجرابن علی را شهید کردند و فضا خونبار شد آمدند پیش امام حسین علیه السلام گفت من هم نمیشکنم تا وقتی معاویه زنده است و یزید که آمد سرکار امام حسین علیه السلام قیام کرد.
مطیع ادامه داد: امام حسین علیه السلام متوجه شد مسئله بزرگتری غیر از معاویه و یزید هم هست و آن این که کوفیان ظاهرشان دینی است ولی دلهاشان و قلبهای شان فاسد است. امام متوجه میشود که باید بیماری کوفیان را درمان کنند.
امام حسین علیه السلام منافق بودن کوفیان را به رخ خودشان و به رخ تاریخ کشاند
وی ادامه داد: امام حسین علیه السلام به کوفه آمدند یعنی آزمایشی برای مردم کوفه که به رخشان بکشاند و هم به رخ تاریخ بکشاند که چقدر کوفیان منافق هستند. اگر امام حسین علیه السلام آن روز نفاق کوفیان را رسوا نکرده بود الان هنوز ما گرفتار بودیم.
وی با اشاره به این که در حادثه کربلا چندین نوجوان 11 و 12 و 13 ساله یعنی عبداله ابن حسن و حضرت قاسم و عبدالله بن عمیر کلبی حضور داشتند که در کربلا به شهادت رسیدند، همچنین حضرت علی اصغر (ع) شش ماهه؛ امام حسین علیه السلام و یارانش همه را کشتند و اسبها را نعل نو زدند روی پیکرها تاختند؛ گفت: چون کوفیان ذاتشان فاسد شده امام حسین میخواهد ذات آنها را به رخشان بکشد.
از شعارهای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران نباید فاصله بگیریم
معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که همانطور که اشاره شد پیشینه کوفه که یک شهر مقدس است، آدمهایی که در این شهر نوبنیاد مستقر شده بودند هم مذهبی بودند؛ اظهار کرد: همه اینها هم که باشد آنچه سرنوشت نهایی را رقم میزند آزمایش الهی است.
دو شعار کلیدی و استراتژیکی که از عاشورا یاد گرفتیم؛ تا ظهور ما را میرساند
این استاد دانشگاه با بیان این که در واقع همه در معرض آزمایش الهی هستند و این آزمایش همیشه بوده و هست؛ اظهار کرد: ما نیز یادمان باشد از شعارهای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران بویژه شعار بسیار حکیمانه و دقیق «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» و شعار «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست»؛ نباید فاصله بگیریم؛ همینها را حفظ کنیم تا ظهور ما را میرساند.
نفاق کوفیان به قدری کثیف بود که جز با خون تطهیر نمیشد
مطیع با بیان این که همه ما را تا قبل از ظهور آزمایش میکنند برای این که منافق بینمان نماند؛ یادآور شد: فتنه 88 و 96 و 98 و 1400 و 1401 که فاصلهها کم شده علامت ظهور است و این که چرا اینقدر فتنهها زیاد شده میخواهد منافقها را از آدمهای خوب غربال کند تا قبل از ظهور منافقی نباشد و این قانون خداست این راهی است که امام حسین علیه السلام کربلا شروع کرد امام حسین علیه السلام رفت کوفه و صلح هم نکرد و منافق بودنشان را به رخشان کشید و اینقدر این نفاق کثیف بود که جز با خون تطهیر نمیشد.
درسی که از مکتب کربلا میگیریم پایان نفاق است
وی با اشاره به این که عدد لشکر کوفه اعداد 30 هزار و 18 هزار 12 هزار ذکر شده؛ گفت: 30 هزار نفر از کوفه خارج و به سمت کربلا آمدند اما همه نیامدند و ماکزیمم تعداد لشکر کوفه شب عاشورا 18 هزار نفر بودند که وقتی متوجه شدند کشته شدن امام حسین علیه السلام حتمی است 12 هزار تا ماندند، برخی فقط سیاهی لشکر بودند اما همینها هم در خون امام حسین شریک بودند و دل حضرت زینب (س) را لرزاندند.
وی با بیان این که تا قبل ظهور منتظر فتنهها و آزمایشهای سخت باشیم؛ اظهار کرد: به ان خاطر که در مکتب امام حسین علیه السلام منافق نداریم؛ آزمایش و غربال میشود؛ ملاک هم دنبال ولی خدا بودن است و درسی که از مکتب کربلا میگیریم پایان نفاق است.
انتهای پیام/
افزودن دیدگاه جدید