در اولویت‌دهی به پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل، خروجی مطالعات جامع حمل‌ونقل کشور مبنا قرار گیرد

اصفهان اساتید
در نامه عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خطاب به ریاست محترم جمهور؛

در اولویت‌دهی به پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل، خروجی مطالعات جامع حمل‌ونقل کشور مبنا قرار گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در نامه‌ای از باب نقد مشفقانه و خیرخواهانه، خطاب به حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: در اولویت‌دهی به پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل، خروجی مطالعات جامع حمل‌ونقل کشور مبنا قرار گیرد و رویکرد اقتصاد شبکه‌ای بر نگاه محلی و استانی، غالب باشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمد تمنایی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در نامه‌ای از باب نقد مشفقانه و خیرخواهانه، خطاب به حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: در اولویت‌دهی به پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل، خروجی مطالعات جامع حمل‌ونقل کشور مبنا قرار گیرد و رویکرد اقتصاد شبکه‌ای بر نگاه محلی و استانی، غالب باشد.

 

متن نامه بدین شرح است:

جناب حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و عرض ادب و احترام

به نوبه خود از زحمات صادقانه و تلاش‌های شبانه‌روزی جنابعالی و تیم همکارتان برای اعتلای ایران عزیز اسلامی، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

از باب نقد مشفقانه و خیرخواهانه، تذکری را خدمت جنابعالی عرض می‌کنم. اخیرا در جریان سفر به استان بوشهر، جنابعالی ضمن بازدید از پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر، بر اتصال بوشهر به راه‌آهن سراسری به عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم منطقه تاکید فرمودید. قطعا بهره‌مندی از دسترسی به حمل‌ونقل سبز ریلی، مطالبه‌ی مردم عزیز مناطق مختلف کشور از جمله مردم بزرگوار بوشهر است؛ اما به نظر می‌رسد که اصالت‌بخشی به مطالبات محلی مردم استان‌های مختلف در ایجاد دسترسی به شبکه راه‌آهن سراسری، شیوه‌ی دقیقی برای اولویت‌دهی به پروژه‌های استراتژیک حمل‌ونقل محسوب نمی‌گردد.

در شرایط محدودیت بودجه‌ای و وجود انبوهی از پروژه‌های زیرساختی نیمه‌تمام، لازم است اولویت‌دهی به پروژه‌های استراتژیک، بر مبنای نگاه همه‌جانبه‌ی ملی و رویکرد اصالت‌بخشی به اقتصاد شبکه‌ای صورت پذیرد و ضمن پرهیز از نگاه محلی، توسعه‌ی شبکه بر اساس بیشینه‌سازی منافع ملی و کمینه‌سازی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم تحمیل شده به کشور، مدنظر قرار گیرد.

 مسئله‌ی تعیین پروژه‌های اولویت‌دار حمل‌ونقل ریلی (یا به عبارتی طراحی شبکه ریلی)، مسئله‌ای بسیار پیچیده است که در انجام آن، فاکتورهای متعددی همچون تقاضای بار و مسافر داخلی و ترانزیت برای ده‌ها هزار زوج مبدا-مقصد، گلوگاه‌های ظرفیتی شبکه، موقعیت هاب‌های لجستیکی، رقابت کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی، تاثیرگذاری بر خلق ارزش افزوده و ... لحاظ می‌گردند.

رویکرد مذکور در مطالعات جامع حمل‌ونقل کشور مورد توجه قرار گرفته‌است و پیشنهاد می‌گردد خروجی آن مطالعات، مبنای تصمیم‌گیری‌ها پیرامون پروژه‌های اولویت‌دار حمل‌ونقل کشور قرار گیرد. اتخاذ تصمیمات بهینه در قالب چنین رویکرد جامعی، به عدالت نزدیک‌تر است و تحقق هدف اصلی جنابعالی در پیگیری سفرهای استانی، یعنی شکوفایی اقتصادی کشور و تحقق عدالت منطقه‌ای، را تسریع خواهد بخشید.

 

با تشکر

محمد تمنایی

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری پروژه طراحی شبکه ریلی کشور در افق بیست ساله آتی

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.