غدیر و تحول فرهنگی/ نویسندگان و پژوهشگران باید فرهنگ را از زاویه امامت بنگرند
غدیر و تحول فرهنگی/ نویسندگان و پژوهشگران باید فرهنگ را از زاویه امامت بنگرند
به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مجتبی جعفری عضو کار گروه مطالبهگری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشت تحت عنوان «غدیر و تحول فرهنگی» مینویسد: جایگاه امامت در مسئله فرهنگ و فرهنگسازی هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد و نویسندگان و پژوهشگران حوزه فرهنگ حتماً باید فرهنگ را از زاویه امامت بنگرند و البته ذیل امامت فروع فراوانی قرار میگیرد که باید به جامعه معرفی شود ان شاءالله
جعفری در ابتدای اشاره میکند که در سالهای اخیر مطالعات فرهنگی توسعه فراوانی پیدا کرده است و نظریههای متنوعی در زمینه فرهنگ ارائه شده است. کتابهای متعددی در این زمینه به نگارش درآمده و بسیاری از نظریههای فرهنگی توسط اندیشمندان مغرب زمین ارائه شده و به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. اما البته جای نظریهپردازی در زمینه فرهنگ بر اساس مبانی اسلام خالی است.
ویمینویسد: آنچه در مطالعات فرهنگی و مطالعات فرهنگ بر اساس اسلام حتماً باید مد نظر و مورد اهتمام خاص قرار گیرد جایگاه امامت در فرهنگ اسلام است.
عضو کار گروه مطالبهگری بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه آورده است: در آستانه عید غدیر خم بد نیست به روایات مربوط به امامت و بویژه امامت امیرالمومنین علیه السلام توجه کنیم. وقتی به روایات امامت رجوع میکنیم با عظمتی مواجه میشویم که با هیچ مبحث دیگری شباهت ندارد. این همه تاکید بر بزرگداشت غدیر و اهتمام به اطعام در این روز و اکرام این روز و عید معرفی کردن آن، حاوی نکاتی است که نباید از آن غفلت کرد. با توجه به روایاتی که در مورد اصل امامت مخصوصاً عظمت غدیر خم پ وجود دارد میتوان ادعا کرد در فرهنگ اسلامی، اگر دین اسلام را به یک انسان تشبیه کنیم، امامت نقش سر نسبت به بدن را دارد. به گونهای که تحول در آن موجب تحول در سایر ابعاد جامعه خواهد شد. مروری بر روایات امامت این مطلب را روشن میسازد.
جعفری مینویسد: در غدیر خم پیامبر اسلام (ص) مامور شد امامت امیرالمومنین علیه السلام را ابلاغ کند و پس از آن بر این نکته تاکید شد که ای پیامبر اگر این کار را نکنی اصلاً مأموریت الهی را انجام ندادهای. این تاکید عجیب و غریب جز به این دلیل نیست امامت در مکتب اسلام اصل و اساس همه تحولات دیگر است.
وی ادامه میدهد: در روایتی از امام حسین علیه السلام آمده است که خداوند بندگان را آفرید تا او را بشناسند و او را عبادت کنند، کسی پرسید منظور از معرفت خدا چیست؟ امام علیه السلام فرمود منظور از معرفت خدا عبارت است از شناخت امام زمان (ع) و اطاعت از او. این حدیث ضمن اینکه عظمت امامت را معرفی میکند بر نقش امام و امامت در فرهنگسازی نیز تاکید میکند.
جعفری تاکید میکند: آری وقتی امام در جایگاه خودش قرار بگیرد توحید و یکتاپرستی تحقق مییابد و در نتیجه آن، جامعه متحول میشود. در واقع امام شناسی مقدمهای است برای تحول در سراسر جامعه. لذا هر مقداری در شناخت امام و معرفی امام کار شود زمینه برای تحول در سایر ابعاد جامعه هم فراهم میشود.
وی در ادامه آورده است: در حدیث دیگری از امام رضا علیه السلام، امام به عنوان اساس اسلام و اصل و فرع اسلام معرفی میشود. در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام فرموده است ما اصل هر کار خیر هستیم و همه کارهای خوب از فروع ماست، خداپرستی، نماز، روزه و سایر محاسن اخلاقی، ذیل امامت قرار میگیرد. و البته طبق همین حدیث دشمنان اهل بیت نیز اصل هر بدی هستند و همه شرور از آنجا شروع میشود که امامت الهی که خلیفه خدا در زمین است از جامعه حذف شود.
عضو کار گروه مطالبهگری بسیج اساتید استان اصفهان در پایان اشاره میکند: آری جایگاه امامت در مسئله فرهنگ و فرهنگسازی هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد. نویسندگان و پژوهشگران حوزه فرهنگ حتماً باید فرهنگ را از زاویه امامت بنگرند و البته ذیل امامت فروع فراوانی قرار میگیرد که باید به جامعه معرفی شود ان شاءالله.
انتهای پیام/
افزودن دیدگاه جدید