عاشقانه‌ای با خدا در آستانه عید قربان

اصفهان اساتید
یادداشت عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان؛

عاشقانه‌ای با خدا در آستانه عید قربان

عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی با عنوان « عاشقانه ای با خدا در آستانه عید قربان» می‌نویسد: نشستن خدا به دل انسان و کنار رفتن هر آنچه غیر از خدا است از دل انسان و ایجاد رابطه عاشقانه بین خالق و مخلوق بالاترین هدیه و عیدی خدا به بندگان خوب خودش در آستانه عید قربان است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مجتبی جعفری عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی با عنوان « عاشقانه ای با خدا در آستانه عید قربان» می‌نویسد: نشستن خدا به دل انسان و کنار رفتن هر آنچه غیر از خدا است از دل انسان و ایجاد رابطه عاشقانه بین خالق و مخلوق بالاترین هدیه و عیدی خدا به بندگان خوب خودش در آستانه عید قربان  است.

در این یادداشت آمده است:

در آستانه عید قربان و در روز عرفه، مومنان دعای عرفه امام حسین علیه السلام را زمزمه کردند. این دعا مملو از مضامین توحیدی است. اما بخشی از دعای عرفه که در قسمت انتهایی دعا در مفاتیح الجنان آمده است حاوی نکات نغزی است که ویژه عاشقان و محبین خداست.

در این بخش مومنان این گونه با خدا گفت و گو می‌کنند:

خدایا من آنگاه که در حالت غنا و بی نیازی هستم فقیر درگاه  توام، چگونه در حالت نیازمندیم، نیازمند تو نباشم؟ خدایا من که در حالت علم و داناییم جاهل و نادان  هستم، چگونه در حالت جهالتم، جاهل نباشم؟ خدایا من به واسطه نیازمندیم به تو متوسل می‌شوم اما فقر و نیاز چگونه می‌تواند وسیله ارتباط من با تو باشد؟ (و این حاکی از اوج نیازمندی من است) خدایا من از  تغییرات جهان هستی متوجه این نکته شدم که  خواست تو از من این است که متوجه شوم هیچ چیز پایدار نیست و در نتیجه در همه چیز دنبال تو بگردم. خدایا من  که نیکی‌هایم عین بدی است، چگونه کارهای بد و ناشایست من بد نباشد؟ خدایا کسی که حقایق او  صرف ادعاست، چگونه ادعاهایش ادعا نباشد؟

پروردگارا، سیر و تفکر من در پدیده‌ها، مرا از دیدار جمال تو دور می‌کند. آری چگونه برای اثبات تو می‌توان به مخلوقات استناد کرد، مخلوقاتی که خود در وجودشان نیازمند تو هستند. اصلاً آیا غیر از تو ظهوری هست که بخواهد تو را آشکار سازد؟ تو کی غایب شدی که محتاج دلیل باشی؟ تو کی دور شدی که پدیده‌ها بخواهند واسطه وصال من به تو باشند؟ چه زیان کار است بنده‌ای که سهمی از دوستی خودت برایش قرار نداده باشی. خدایا از تو می‌خواهم که مرا به خودت متصل کنی. خدایا مرا از حقایقی که به مقربان درگاه عنایت کردی بهره‌مند‌ساز و مرا در مسلک کسانی قرار ده که جذب جمال تو شدند. خدایا مرا از شک و شرک پاک کن. خدایا تویی که بیگانگان را از دل دوستانت زدودی به طوری که جز تو کسی را دوست نداشته باشند و به غیر تو پناهنده  نشوند و تو همدم آن‌ها بوده‌ای هرگاه که احساس وحشت کردند. خدایا کسی که تو را یافت چه چیزی را گم کرده است و کسی که تو را گم کرد چه چیزی را یافته است؟  خدایا تویی که به دوستانت شیرینی انس خودت را چشاندی به گونه‌ای که پیوسته ثنا‌گوی تو شدند. ای خدایی که به دوستانت لباس هیبت خودت را پوشاندی به گونه‌ای که پیوسته از تو درخواست آمرزش کردند.......

آری رسیدن به درجات توحیدی این فرازهای انتهایی دعای عرفه بهترین عیدی خدا به بندگان خوب خودش است. نشستن خدا به دل انسان و کنار رفتن هر آنچه غیر از خدا است از دل انسان و ایجاد رابطه عاشقانه بین خالق و مخلوق بالاترین هدیه و عیدی خدا به بندگان خوب خودش در آستانه عید قربان  است. انسان برای رسیدن به این مرحله باید دیگر خود را نبیند. به قول حافظ:

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست

تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

خدایا آنچه به خوبانت در این عید عنایت می‌کنی به ما نیز عنایت کن و عاقبت ما با شهادت در راه خودت ختم بفرما.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.