رسانه‌ها در طول این چند سال به مسئله هیپ‌هاپ دامن زدند/مسئله حجاب همت جمعی می‌خواهد

اصفهان اساتید
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، گفت:

رسانه‌ها در طول این چند سال به مسئله هیپ‌هاپ دامن زدند/مسئله حجاب همت جمعی می‌خواهد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در نشست تخصصی «وظیفه دانشگاه در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب»، با اشاره به مسئله قمه زنی اخیر دختران در فضای مجازی و این که رسانه‌ها در طول این چند سال به مسئله هیپ‌هاپ دامن زدند، اشاره کرد و گفت: مسئله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین احمد عبداللهی نژاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در نشست تخصصی «وظیفه دانشگاه در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان و همکاری بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد، برگزار شد، با اشاره به مسئله قمه زنی اخیر دختران در فضای مجازی و این که رسانه‌ها در طول این چند سال به مسئله هیپ‌هاپ دامن زدند، اشاره کرد و گفت: حل مسئله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد روحانیت، حاکمیت، خانواده، مردم، جامعه، اصناف، بسیج و همه باید وارد شوند.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد در ابتدا نشست ضمن گرامیداشت وتبریک به مناسبت هفته عفاف و حجاب، ایامی که متصل است به ایام غدیر،گفت: امام صادق (ع) در روایتی فرمودند این که من ولایت امیرالمومنین (ع) را داشته باشم این را بیشتر دوست داریم تا این که ولادتم از امیرالمومنین (ع) باشد یعنی نسبت ولایی را ترجیح می‌دهم بر نسبت نسبی و فامیلی بخاطر این که ولایت امیرالمومنین واجب است و ولادتم از امام علی (ع) یک فضیلت است؛ که در این ولایت‌پذیری اگر کسی موفق عمل کند می‌شود مثل سلمان فارسی که ولایت را پذیرفت هیچ نسبتی نداشت با امیرالمومنین(ع)، فرمودند سلمان از ماست، اما پسر نوح با این که پسر شیخ الانبیاست، این گونه نبود؛ بنابراین پذیرفتن ولایت امیرالمومنین(ع) یک واجب است، اگر داشته باشیم تمام اعمال عبادی در راستای صحیح خواهد بود.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد سپس به مسئله بدحجابی و این که در جامعه، در تفرجگاه‌ها و جاهای دیگر خانواده‌های متدین خواهران محجبه وقتی وارد می‌شوند راحت نیستند کاَن نگاه‌ها برای آنها سنگین است، اشاره کرده و گفت: از نگاه‌ها گرفته تا رسانه موضوعاتی و مورد سوال است.

وی افزود: مثلا در تلویزیون چند سریال ساخته می‌شود که واقعا شخصیت مثبت آن سریال خانم محجبه و شخص مثبتی باشد، رسانه‌ها، خود دستگاه‌های دولتی، حاکمیت، بحث اقتصاد، تفریح، ورزش همه اینها دارند جامعه را به سمتی می‌برند که سوق به بی‌حجابی پیدا کنند بنابراین دارند مجبور می‌کنند هر چند قانون کشور قانون حجاب است ولی در عمل دارند خانم‌ها را به سمتی می‌برند که ترغیب و تشویق شوند به بی حجابی.  

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، گفت: نکته دیگری که باید به آن دقت کنیم این است که گاهی وقتی می‌خواهیم به مقوله حجاب  بپردازیم می‌گوییم حجاب را باید بعنوان یک مسئله اساسی در نظر بگیریم، چرا که گاهی بعضی تصورشان این است که چون مسئله حجاب معلول است نباید به آن بپردازیم و باید به علتها بپردازیم مثلا این که علت بی‌حجابی چیست باید ریشه‌یابی کنیم آسیب‌شناسی کنیم.      

در مسئله ‌حجاب علت و معلول مسئله‌ای نسبی است

حجت الاسلام عبداللهی نژاد، گفت: علت و معلول در چنین مسئله‌ای نسبی است یعنی همانطور که حجاب نسبت به بعضی از مسائل علت است نسبت به بعضی دیگر مسائل معلول است، مثلا چه چیزی باعث بی‌حجابی یک نفر شده یکسری عواملی خانوادگی، حاکمیتی تربیتی و غیره دارد، اما همین بی‌حجابی در جامعه خودش علت بسیاری از مسائل دیگر است که به برخی پیامدها اشاره خواهیم کرد.

وی سپس احکام شریعت را از باب پوشش مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی به مسائل دیگر می‌رسیم مجموعه مسائل دین، مثلا در باب نماز احکام، آداب و مستحباتی که برای نماز زن در نظر گرفته شده با آنچه که برای نماز مرد در نظر گرفته شده متفاوت است مثلا وقتی مرد می‌خواهد تکبیر الاحرام بگویند باید دو کف دست به سمت قبله انگشت شصت دست باز و دستها مثل دو بال باز باشد ولی خانمها باید بچسبانند به صورتشان. یا در رکوع خانم‌ها لازم نیست 90 درجه خم شوند،  ولی مردان باید کاملا بصورت 90 درجه خم شوند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان افزود: وقتی‌می‌خواهند سجده کنند هم متفاوت است اول آقایان باید دستها و بعد زانو را روی زمین بگذارند، ولی خانم‌ها باید اول زانوها را بگذارند بنشینند و بعد بروند سجده؛ مستحب است آقایان پاها را باز بگذارند بین پاها باز باشد وقتی در حالت قیام هستند؛ ولی خانمها مستحب است در حالت قیام پاها بسته باشد، وقتی رفتند سجده مستحب است خانم‌ها دست‌ها را تا آرنج روی زمین بگذارند و دستها را به بدن بچسبانند و شکم را به زمین نزدیک کنند آقایان برعکس دست‌ها را باز کنند انگشت‌ها باز باشد به بدن نچسبد.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد، گفت: مجموعه این آداب که برای نمازگزار آمده فرق گذاشته بین نماز گزار خانم و نماز گزار آقا نشان می‌دهد که یکسری مسائل را زن باید بیشتر رعایت کند، در نوع پوشش این مسئله عبادی است.

 وی ادامه داد: که البته در دو باب در فقه در بحث پوشش صحبت می‌کنیم در باب نماز که صلاتی و غیر صلاتی است، که ستر صلاتی در هر صورت واجب است فرد رعایت کند بینیده‌ای باشد یا نباشد باید رعایت کند، و ستر غیر صلاتی اگر بیننده نداشت لازم نیست رعایت شود و یکی هم در باب نکاح در بحث خواستگاری است.  

مسئله حجاب یک مسئله اجتماعی است که حاکمیت باید وارد شود

 حجت الاسلام عبداللهی نژاد، گفت: این مجموعه احکام دین راجع به پوشش زنان مشخص می‌کند که شریعت نسبت به مسئله پوشش اهمیت قائل شده همانطور که شریعت اهمیت قائل شده از آن طرف هم می‌گوید مسئله حجاب یک مسئله اجتماعی است نه یک مسئله فردی بنابراین حاکمیت وظیفه دارد نسبت به مسئله اجتماعی دقت نظر داشته باشد متصدی است که بیاید ورود پیدا کند حالا این که آیا حاکمیت درست عمل کرده یا نه بحث دیگری است.  

وی ادامه داد: ولی حاکمیت باید ورود پیدا کند البته این حرف مثبتینی دارد و منکرینی هم دارد چون مسئله اجتماعی است و شارع رضایت ندارد حتی یک حکم از احکام الهی تعطیل شود حکومت باید ورود پیدا کند و نگذارد تعطیل شود ولی منکرین آن را لازم نمی‌داند.  

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در جمع‌بندی، اظهار کرد: مسئله حجاب یک مسئله اساسی است اگر از نگاه اجتماعی هم بخواهیم بحث مفصلی می‌طلبد ولی از نگاه سیاسی و امنیتی هم وقتی وارد می‌شویم دشمنان خیلی اهمیت قایل می‌شوند و خیلی هزینه می‌کنند که زنان ما بی‌حجاب شوند.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد، گفت: این که دانشگاه در مقابل مسئله عفاف و حجاب چه وظیفه ای دارد تحقیقی هست که به بخش‌هایی اشاره می‌‌‌کنم که حاصل مطالعه گروهی و جمعی از نخبگان با استفاده از 75 منبع مهم و معتبر است که یکسری از مسائل را در مورد حجاب و عفاف احصا و نتایح را ارائه کرده‌اند.

وی سپس بر اساس این تحقیق به بخشی از پیامدهای بی‌حجابی و این که بی حجابی معلول است از طرفی علت هم هست اشاره کرد و  گفت: علت که شامل یکسری پیامدهای خانوادگی مثل بی مهری مردان چشم چران نسبت به همسرانشان  است. همچنین پیامدهای اجتماعی دارد مثل کشیده شدن تمتعات جنسی به صحنه اجتماع، شیوع الگوی پوشش ناهنجار است، آسیبهای فرهنگی مثل مصرفی شدن جامعه و تجمل گرایی و مدگرایی نیز دارد.  

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، اظهار کرد: همچنین آسیبهای امنیتی و حقوقی دارد، نشانه‌ای برای عدم همراهی و مخالفت با نظام یعنی تبدیل می‌شود به یک نافرمانی مدنی.

وی گفت: از پیامد اقتصادی این است که مصرف‌گرایی تشدید می‌شود که ناشی از مدگرایی است یا استفاده غیر متعادل مثلا لوازم آرایشی، همینطور پیامدهای روحی و روانی آن هم تحریک شهوات، هیجانهای عصبی می‌باشد.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد سپس به پیامدهایی ضعف عفاف اشاره و عنوان کرد: آسیبهای خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی اقتصاد و روحی و عاطفی دارد.

 وی گفت: بر طبق منابع معتبر در این تحقیق از آسیبهای خانوادگی آن یکی از موارد خودکشی و فرار از خانوده است، همچنین ایجاد بدبینی زن و شوهر نسبت به همدیگر، تزلزل بنیان خانواده، بالا رفتن آمار طلاق، ضعیف شدن غیرت دینی و ناموسی، تاخیر در ازدواج، کاهش ازدواج، تاخیر نقش مادری و انکار ارزش‌های اخلاقی نظام خانواده، ایجاد دلهره برای خانواده های پاکدامن و مواردی دیگری است.

بی‌حجابی بیشترین تاثیر را در تزلزل بنیان خانواده و بالارفتن آمار طلاق داشته است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، اظهار کرد:  تزلزل بنیان خانواده و بالارفتن آمار طلاق در 12 منبع به آن اشاره شده است.

وی گفت: پیامدهای اجتماعی شامل ضعف عفاف، رونق گرفتن چشم چرانی و هوس بازی، توسعه فساد و فحشا، شیوع انحرافات جنسی، افت تجصیلی و آموزشی، همچنین تامین منافع بیگانگان است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، سپس به مسئله کلیپ‌های قمه کشی دختران در فضای مجازی و مسئله گروهی موسوم به هیپ هاپ اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کل کشور جای خود را باز کردند که رسانه‌ها هم در طول این چند سال دامن زدند از جمله برنامه عصر جدید بعضی از حرکاتی که اینها می‌کردند بعضی از مولفه‌های مربوط به این گروه را به نمایش گذاشت و اینها را الگو کرد از جمله بعضی از ورزش‌ها و موسیقی و لباسهای اینها را آوردند در صحنه تلویزیون و تبلیغ و ترویج کردند.  

وی افزود: و همین طور در جامعه سایر دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی آمدند و متاسفانه بر روی نهاد خانواده که در حال تقریبا یک آسیب جدی است اثر گذاردند و باعث شد اتفاقی بیفتد و بیگانگان سلطه پیدا کنند و منافع‌شان تامین شود، خانواده‌هایی که زن و مرد شاغل هستند و فرزندان در خانه درگیر فضای مجازی شدند، فضای مجازی که هیچ حد و مرزی نتوانستیم برای آنها قائل شویم، اینها در آن فضا سازماندهی شدند، خانواده و جامعه غافل بودند الان وارد متن جامعه شده‌اند آسیبی است که وارد شده همه نقش داریمدستگاههای فرهنگی و آموزشی بیشتر نقش دارند.

وی در خصوص برخی راه کارها برای حل مسئله عفاف و حجاب، گفت: یکسری راهکارهای مقابله با بی حجابی فرهنگی است رسانه‌ها نقش دارند آموزش هم نقش دارد تبیین و تشریح فلسفه و حکمت پوشش در اسلام و حدود آن باید کار شود. تجدید نظر در نظام آموزش و پرورش و گنجاندن سرفصل‌هایی از علل و فلسفه حجاب در دین لازم است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، افزود: همچنین پاسخگویی به ابهام‌ها و پرسش‌ها در زمینه حجاب اسلامی، ایجاد فرصت برای درگیر شدن فطرت، عقل و تجربه شخص در موضوع حجاب،  یک مورد بسیار مهم هم توجه ویژه به دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمایی در فرهنگ‌سازی حجاب است در صورتی که دختر قبل از تکلیف توانستیم حیا را  تامین کنیم درست است اگر این فرصت از دست رفت به سادگی نمی‌توان مسئله را جمع کرد.  

وی بیان کرد: طرح فلسفه پوشش اسلامی از طریق معلمان و دبیران مورد علاقه دانش آموزان، اجتماع، خانوده و محیط تحصیل هم نقش دارد، در زیست حقیقی و مجازی وظایفی داریم متاسفانه در زیست مجازی خانواده و پدر مادر و معلم نقش ندارند یا خیلی ضعیف است، برای مسئله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد روحانیت، حاکمیت، خانواده، مردم، جامعه، اصناف، بسیج و همه باید وارد شوند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.