مساله بین‌المللی حجاب

اصفهان اساتید
یادداشت مجتبی جعفری به مناسبت هفته حجاب و عفاف؛

مساله بین‌المللی حجاب

عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی به مناسبت هفته حجاب و عفاف، می‌نویسد: امروز وقتی از حجاب سخن می‌گوییم دیگر با یک مسئله درون دینی یا یک مساله ملی مواجه نیستیم بلکه با یک مسئله بین‌المللی مواجه هستیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مجتبی جعفری مجتبی جعفری عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی به مناسبت هفته حجاب و عفاف، می‌نویسد: امروز وقتی از حجاب سخن می‌گوییم دیگر با یک مسئله درون دینی یا یک مساله ملی مواجه نیستیم بلکه با یک مسئله بین‌المللی مواجه هستیم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین محققان وقتی می‌خواهند نفوذ و تاثیر دین اسلام در جوامع دیگر را بررسی کنند یکی از نشانه‌ها حجاب است. دلیل دیگر این که برخی محققان غربی نیز به نگارش کتاب در زمینه حجاب روی آورده‌اند، به عنوان نمونه می‌توان به کتاب «فمینیسم در آمریکا» و کتاب «دختران به عفاف روی می‌آورند» اشاره کرد.

عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان، می‌نویسد: حجاب در کشور ما به عنوان یک امری که هم پشتوانه دینی و هم قانونی دارد مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. به لحاظ عقلی نیز کتب متعددی در تبیین ابعاد آن نوشته شده است، به طوری که می‌توان ادعا کرد به لحاظ نظری مشکل حل نشده‌ای در باب حجاب وجود ندارد. مشهورترین این کتاب‌ها، کتاب «مسئله حجاب» شهید مطهری است که بارها به چاپ رسیده است.

اما سوالی که مطرح است این است که چرا حجاب به ویژه در جامعه ما جایگاه خود را پیدا نکرده است و چرا با موجی از بدحجابی مواجه هستیم؟

جعفری  با طرح این سوال، معتقد است: در پاسخ باید به این نکته توجه کرد که این فقط مسئله حجاب نیست که اینگونه مورد بی‌مهری قرار گرفته است بلکه بسیاری از مسائل دینی، کم و بیش همین گونه است، در واقع باید گفت دینداری مردم ما آسیب دیده است و مساله حجاب نیز  از این امر مستثنی نیست.

اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ممکن است یک امر فوق‌العاده مطلوب همچون دین خدا اینگونه مورد بی مهری قرار گیرد؟

وی می‌نویسد: برای پاسخ این پرسش، به این مثال باید توجه کرد. ما همه شاهد بوده‌ایم کسانی که به بعضی بیماری‌های جسمی مبتلا شده‌اند ذائقه آنها نسبت به غذا تغییر کرده است و از لذیذترین غذاها نیز احساس تنفر کرده‌اند. در واقع ورود یک ویروس و یا  یک میکروب در جسم  انسان ذائقه او را تغییر میدهد. در امور فوق طبیعی نظیر نماز و حجاب، روزه و نظیر اینها نیز همین گونه است. اگر ذائقه کسی تغییر کند جای امور مطلوب و نامطلوب عوض می‌شود.

وی با اشاره به این که اما اینجا  نیز این  سوال  مطرح  می‌شود که علت تغییر ذائقه در مسائل دینی و معنوی چیست؟، می‌نویسد:  علت را باید در سبک زندگی غربی جستجو کرد. به همین دلیل رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به این نکته مهم اشاره کردند که سبک زندگی غربی آثار زیان باری برای ما داشته است.

جعفری ادامه می‌دهد: آری ما امروز به قول مک لوهان در دهکده جهانی زندگی میکنیم و نمی‌توان از آثار سبک زندگی غربی مصون ماند.

وی اشاره می‌کند: با توجه به آنچه بیان شد معلوم می‌شود که مسئله حجاب مسئله‌ای نیست که مستقل از سایر تکالیف و وظایف دینی لحاظ شود. به مسئله حجاب باید در زمینه‌ی سبک زندگی نگاه کرد.  در واقع ما امروز با دو سبک زندگی مواجه هستیم که در تقابل با یکدیگر قرار دارند و باید این دو سبک زندگی را همراه با مزایا و معایبش  مطالعه و معرفی کرد.

عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان، می نویسد: یک طرف سبک زندگی الهی و توحیدی است که در این سبک زندگی ایمان به خدا، توکل به او، توسل به اولیاء او، امداد و حمایت الهی، عنایت خداوند به مومنان و در نتیجه آرامش در زندگی تحقق می‌یابد. البته در صورت رعایت مصالحی که خداوند برای بشر لحاظ کرده است، مصالحی که قطعاً به نفع خود انسان‌هاست. رعایت همه دستورات الهی در مورد حلال و حرام، محرم و نامحرم، پاک و نجس و نظیر این‌ها در سبک زندگی اسلامی، مسلمانان را برخوردار از الطاف الهی می‌گرداند.

عضو کار گروه مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان، تصریح می‌کند: و در طرف دیگر سبک زندگی شرک‌آمیز و الحادی است که امروز در سبک زندگی غربی متبلور است. در این سبک زندگی، خدایی هم اگر وجود دارد کاری به کار انسان‌ها ندارد. در این سبک زندگی همه چیز با عقل بشری و عقل ابزاری سنجیده می‌شود. در این سبک زندگی حلال و حرام نه با فرمان خدا که با سلایق انسان‌ها رقم میخورد. خوب و بد را انسان‌ها تعیین می‌کنند. غذای مجاز و غیرمجاز را علم بشری را تعیین می‌کند. روابط انسان‌ها به صلاحدید عقل بشری واگذار می‌شود. آزادی‌های جنسی، روابط آزاد، هم‌جنس‌گرایی، روابط نامشروع با حیوانات، همه و همه محصول این تفکر و این سبک زندگی است. در این سبک زندگی انسان از حمایت‌های خداوند برخوردار نیست، در این سبک زندگی انسان رها شده است. پوچی، بی‌هدفی، زندگی دنیایی، غرق شدن در شهوات، پناه بردن به مشروبات الکلی تنها گزینه‌های پیش روی انسان‌هایی است که این سبک زندگی را پذیرفته‌اند.

جعفری در پایان تاکید می‌کند: امروز برای معرفی حجاب به نسل جوان باید سبک زندگی توحیدی را با همه لوازمش معرفی کرد، البته آنگونه که شایسته مکتب متعالی اسلام است.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.