عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلت محور است

اصفهان اساتید
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، گفت:

عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلت محور است

حجت الاسلام و المسلمین عباس ابن علی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان گفت:عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلت محور است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عباس ابن علی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان در همایش عفاف و حجاب از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی دام ظله مفسر بزرگ قرآن کریم که همزمان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب و به همت بسیج اساتید دانشگاه کاشان برگزار شد، گفت: عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلت محور است.

حجت الاسلام ابن علی در ابتدا با اشاره به سیستم ایمنی بدن انسان، اظهار کرد: در روح انسان هم سیستم ایمنی وجود دارد که باید چیزهایی که با فطرت با ساختار انسان سازگار نیست را پس بزند و با آنها مبارزه کند.

وی ادامه داد:  حالا اگر شخصی مرتکب بعضی گناهان می‌شود و برایش بیگانه نیست، در حالی که روح و روان انسان یک سیستم خودکار ایمنی دارد که بیگانه را پس می‌زند این آدم هر کسی باشد دارای فطرت هست اما وقتی بعضی چیزها را پس نمی‌زند اتفاقی در درونش افتاده، در این رابطه حضرت امام (ره) می‌فرمایند ما دو جور فطرت داریم یک فطرت مخمور که هر انسانی که به دنیا می‌آید در خمیرش هست مشترک است در همه انسانها، این فطرت اگر غبار روبی و گردگیری نشود تبدیل می‌شود به فطرت مخروبه مانند پارچه سیاهی روی که جلو نور را گرفته است. 

چه هنگام فطرت مخمور منشا عمل نمی‌شود

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، تصریح کرد کرد: این که بعضی افراد بعضی از گناهان را مرتکب می شوند، آنها انسان و دارای فطرت هم هستند اما غبار گناه غبار عادت بخصوص عادت روی آن را پوشانده، فطرت روشن است در درون اما نورآن به بیرون نمی رسد یعنی منشا عمل نمی‌شود.

 عفاف و حجاب محصول غیرت است

وی ادامه داد: قرآن کریم دو هدف را تعلیم و تصدیع می‌کند و یکی از معارفی که هم در تعلیم و هم در تصدیع در قرآن کریم آمده بحث  حجاب و عفاف است، این که من می‌خواهیم عفاف و حجاب داشته باشم لوازم آن چیست آیت الله جوادی آملی می‌فرماید که عفاف و حجاب محصول غیرت است.

گناهانی که تبدیل به عادت می‌شود به غیرت انسان آسیب می‌زند

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، توضیح داد: غیرت یک سیستم ایمنی است که هم در جسم انسان وجود دارد و هم در روح انسان یعنی آنچه را که مانع رشد اوست بطور خودکار جسم انسان آن را پس می‌زند روح ما هم بطور خودکار چیزی که با رشد و سلامتی آن ناسازگار است باید پس بزند حالا اگر پس نمی‌زند اینجا بحث عادت و گناه را مطرح کردند گناهانی که تبدیل به عادت می‌شود.

غیرت دو بعد دارد

حجت الاسلام ابن علی، گفت: در زمینه غیرت، غیرت دو بعد دارد شخص غیور به حریم دیگری تجاوز نمی‌کند دوم این که اجازه تجاوز به حریم خودش را هم نمی‌دهد این دوتا باهم است، در عبارتی حضرت آیت الله جوادی آملی می‌فرمایند انسان غیرتمند هرگز به حریم دیگری تجاوز نمی‌کند زیرا غیور یعنی غیرتمند و غیرتمند یعنی غیر زدا؛ غیر زدا یعنی وارد حریم غیر نمی‌شود و اجازه نمی‌دهد که دیگری وارد حریم او شود.

غیرت که عامل عفاف و حجاب است را خداوند متعال از کودکی یاد می‌دهد

 مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، ادامه داد: این را قرآن مرتب دارد یاد می‌دهد از کی؟ از کودکی وقتی سوره نور را نگاه می‌کنیم یکی از سوره‌هایی که واجب است در هر خانواده‌ای خوانده شود، سوره را باید در جمع خانواده بخوانیم، مرور کنیم آموزش بدهیم و آموزش ببینیم بسیار معارف مهمی دارد.

حجت الاسلام ابن علی، گفت: غیرت که عامل عفاف و حجاب است را خداوند متعال از کودکی یاد می‌دهد، آنجایی که به پدر و مادر دستور می‌دهد که فرزندان شما حق ندارند در سه موقع وارد اتاق شما بشوند؛ قبل از نماز صبح، نیمروز که تازه خسته از سرکار آمده و می‌خواهید استراحت کنید و سومین مورد بعد از صلات عشا و  هنگام  خواب.

 تعیین حد آغاز رشد غیرت ‌در وجود فرزند است

 وی تاکید کرد: از اول باید یاد داد که حریمی‌داری نباید حریم شکنی کنی از کودکی، اما اگر گفتیم طوری نیست اشکال ندارد بگذار بداند ببیند سر دربیاورد این مکتب قرآن نمی‌شود این خلاف مکتب قرآن است. قرآن می‌فرماید حد برای کودک بگذار که یاد بگیرد یکسری کارها را نباید انجام بدهد و یکسری کارها را باید انجام دهد و نتیجه بوجود آمدن این عادت و قتی تکرار شود تبدیل به عادت مفید می‌شود و این آغاز رشد غیرت‌در وجود فرزند است.

عفاف و حجاب و غیرت فطری است اما باید آن را  رشد داد با تکرار عمل عادت داد

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان گفت: این که بگوییم غیرت در درون وجود دارد این نمی‌شود، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید انسان را با بهترین استعدادها آفریدیم اما یک دانه‌ای مثلا گندم بهترین دانه باشد اگر نکاریم رشد ندهیم شکوفا نخواهد شد به قول قرآن یک دانه تبدیل به 700 دانه نخواهد شد؛ درست است عفاف و حجاب و غیرت فطری است اما باید آن را  رشد داد، تکرار عمل و عادت داد.    

رعایت حریم همدیگر نتیجه آن عفاف و حجاب است

 وی افزود: همچنین حریم همدیگر را باید نگه داریم حریم نگه داشتن از کودکی در مسائل مختلف محیط زیستی، بهداشتی و همه مسائل دیگر که نتیجه آن عفاف و حجاب در نوجوانی، جوانی و پیری می‌شود، اما اگر این انجام نشده باشد نباید انتظار محصول داشت.

در مقابل تفکر قرآنی تفکر اباحی‌گری است/ عقل عملی بر عقل نظری چیره می‌شود اگر از کودکی شروع نکرده باشیم  

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، در ادامه گفت: در مقابل تفکر قرآنی تفکر اباحی‌گری است همین مطلبی است که می گویند، چه اشکال دارد مگر چه می‌شود بچه است، جوان است خودش بزرگ شود می‌فهمد، بله خودش بزرگ شود می فهمد اما به بیان آیت الله جوادی آملی عادت‌ها بر فهم غلبه پیدا می‌کنند اصطلاحی که می‌فرمایند عقل عملی بر عقل نظری چیره می‌شود اگر از کودکی شروع نکرده باشیم.  

عقل نظری مرکز فهم و استدلال و عقل عملی مرکز عادت است/ اگر کسی عادتهایش شکل نگرفته باشد عقل عملی او کار نمی‌کند

 وی تصریح کرد: عقل نظری مرکز فهم و مرکز استدلال است عقل عملی مرکز عادت است عادت‌ها هستند که عقل عملی ما را شکل می‌دهند همانطور که اگر کسی آموزش نبیند عقل نظری او خوب کار نمی‌کند نمی‌تواند مسئله ریاضی و فیزیک و شیمی را حل کند همینطور اگر کسی عادتهایش شکل نگرفته باشد عقل عملی او کار نمی‌کند یعنی پسندش خراب است یعنی بدی‌ها را می‌پسندد خوشش می‌آید لذت می‌برد کیف می‌کند.   

حجت الاسلام ابن علی، گفت: قرآن کریم می‌فرماید خداوند متعال ایمان را محبوب قلب‌های شما قرار داد بطور خودکار کفر، فسق، گناه و معصیت را ناپسند قرار داد حالا اگر برعکس شد در یک جامعه‌ای یعنی معصیت لذیذ شد مورد پسند قرار گرفت این به چه علت است اینجا آیا تعلیم تنها مشکل را حل خواهد کرد؛ نه تصمیمات ما اکثرا براساس عقلی عملی‌مان است ما آنچه را که می‌پسندیم انجام می‌دهیم.

 عادت را نباید کم بگیریم محصول آن می‌شود عقل عملی یعنی خوبی‌ها را می‌پسندیم و از بدی‌ها بطور خودکار بدمان می‌آید

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، تاکید کرد: مسئله مهم این است که عادت را نباید کم بگیریم امروزه متاسفانه بعضی‌ها توی سر عادات می‌زنند می‌گویند نباید آدم بر اساس عادت کار کند، اما عادت خیلی مهم است محصول آن می‌شود عقل عملی یعنی خوبی‌ها را می‌پسندیم و از بدی‌ها بطور خودکار بدمان می‌آید.

عفاف سیرت انسان و یکی از محصولات مهمش حجاب است

حجت الاسلام ابن علی، گفت: مطلب بعدی این که آیت الله جوادی آملی پیامی دارند به همایش علمی تخصصی حجاب و عفاف که چقدر مطلب در این پیام است، می فرمایند عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل انسان فضیلت محور است، یعنی عفاف سیرت انسان است یک چیزی درونی و کیفیت نفسانی است در درون انسان است من در درونم از گناه بدم می‌آید در درونم از نگاه به نامحرم  بدم می‌آید، در درونم از  تجاوز به حق دیگران بدم می‌آید در درونم از این که حق الناس کنم حق دیگران را ضایع کنم بدم می‌آید؛ به این می‌گویند عفاف.

عفت یعنی سیرت انسان که محصولش یک عمل صالح است

وی ادامه داد: پس عفاف فقط محصولش حجاب نیست هر چند که یکی از محصولات مهمش حجاب است، کسی که عفت دارد اختلاس نمی‌کند کسی که عفت دارد حق کسی را از بین نمی‌برد، عفت یعنی سیرت انسان که محصولش یک عمل صالح است، در زمینه رابطه با نامحرم محصول عفت می‌شود حجاب، در زمینه نانوایی نانوای عفیت کسی است که نان خوب دست مردم بدهد در زمینه قصابی قصاب عفیف کسی است که گوشت خوب دست مردم می‌دهد تعمیرکار ماشین عفیف کسی است که ماشین را خوب تعمیر می‌کند.

عفت یک ملکه‌ای در درون انسان است/ نتیجه غیرت عفت و نتیجه عفت عمل صالح است

 مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، اظهار کرد: عفت یک ملکه‌ای است در درون انسان که باعث می‌شود انسان به حق دیگران تجاوز نکند و اجازه تجاوز به حق خودش را هم ندهد پس غیرت نتیجه می‌دهد عفت و عفت نتیجه می‌دهد عمل صالح یکی از اعمال صالح حجاب است.  

عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلت محور است

 وی با بیان این که عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلت محور است، بیان کرد: انسان عفیف حیثیت ارجمند خود را امانت خدا می‌داند این خیلی مهم است ای انسان  عزت و کرامت را من به تو دادم.

حجاب حق الله است

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، گفت: پس نمی‌توانی بگویی می‌خواهم عفت خودم را از بین ببریم نمی‌توانی به هویت انسانی خود ضربه بزنی، احترام، کرامت و عزت انسان مال خداست من رعایت نمی‌کنم من از حجاب خوشم نمی‌آید حجاب حق الله است.

آیا می‌توانیم حکم واجبی را بگوییم دلم نمی‌خواهد

وی با بیان این که با فرض این که من هستم و خدای خودم آیا می‌توانیم حکم واجبی را بگوییم دلم نمی‌خواهد، گفت: خداوند متعال می‌فرمایند نه چون ما هیچ واجبی نداریم مگر این که برای ساختمان وجودی ما ضرورت دارد و هیچ حرامی نداریم مگر این که برای ساختمان وجودی ما ضرر دارد واجب یعنی آنچه برای انسانیت ما ضروری است و حرام یعنی آنچه برای انسانیت ما مضر است. 

حجت الاسلام ابن علی با بیان این که مگر می‌شود خدایی که حکیم و ارحم الراحمین است چیزی را بی توجه به نتیجه آن واجب یا حرام کرده باشد، افزود: مستحب ضروری نیست اما اگر باشد دوست داشتنی‌تر است و مکروه یعنی چیزی که ضرر دارد اما ضرر آن اینقدر نیست ولی نباشد خیلی بهتر است، انجام مکروهات روی دوام وجودی انسان تاثیر می‌گذارد.

اگر کسی هدفش رشد باشد حتی مباح را هم انجام نمی‌دهد

 مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان، با بیان این که وجود انسان بر 5  مبنای مهم واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح بنا شده است، اظهار داشت: مباح آن چیزی است که نه ضرر آنچنانی دارد نه نفع آنچنانی ولی اگر کسی هدفش رشد باشد حتی مباح را هم انجام نمی دهد؛ این است، که آیت الله جوادی آملی می‌فرمایند عفاف و حجاب سیرت و صورت انسان فضیلت محور است.

وی با اشاره به این که چگونه بدانیم یک انسانی دنبال فضیلت و تقرب الهی است، گفت: باید دید سیرتش عفیف هست یا نیست حد و مرز نگه می‌دارد یا نه از سیرت خیال راحت شد، باید دید حجاب را رعایت می‌کند یا نه اگر حجاب را رعایت نمی‌کند صورتش خراب است نمی‌شود قسم خورد که حتما سیرتش خراب است ولی می‌شود قسم خورد که سیرتش سیرت کاملی نیست باید روی آن کار کرد هدایت و ارشاد کرد.

حجت الاسلام ابن علی گفت: مطلب دیگر این که واجبات از جمله حجاب حق الله است کسی نمی‌تواند بگوید دلم نمی‌خواد نمی‌خواهم به این معنی که خداوند متعال از باب مهربانی از باب لطف خود باید واجبات و محرمات را به ما یاد بدهد همانطور که یک معمار خوب باید به کارگرها و بناها یاد بدهد که این ساختمان چه چیزهایی برایش ضرورت و چه چیزهایی برای آن ضرر دارد این هم نگاهی است که آیت الله آملی به بحث حجاب و عفاف دارد.

انتهای پیام/   

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.