مشکل آب گرفتگی شهر اهواز در یک برنامه میان مدت با پیاده سازی شهر اسفنجی برطرف می شود

اصفهان اساتید
معاون پژوهش و فناوری بسیج اساتید استان اصفهان گفت؛

مشکل آب گرفتگی شهر اهواز در یک برنامه میان مدت با پیاده سازی شهر اسفنجی برطرف می شود

مسعود نصری معاون پژوهش و فناوری بسیج اساتید استان اصفهان، گفت: بهینه سازی روشهای توام استحصال، انتقال و ذخیره و بازیابی مجدد منابع مصرف آب باران و توجه به طرحهای زیباسازی منظر شهری بر اساس محدودیت ها و قابلیت مورفولوژی که از گذشته تاکنون مغفول مانده است ریشه اصلی آب گرفتگی های اخیر است، بنابراین بعنوان یک پیشنهاد استفاده از ایده خلاق پیاده سازی شهر اسفنجی مبتنی بر روشهای نوین مدیریت آب سطحی می تواند مشکل آب گرفتگی شهر اهواز را در یک برنامه میان مدت برای همیشه برطرف نماید.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، مسعود نصری معاون پژوهش و فناوری بسیج اساتید استان اصفهان، در خصوص بارشهای اخیر و مشکلاتی که در برخی شهرها ایجاد شده است، گفت: بهینه سازی روشهای توام استحصال، انتقال و ذخیره و بازیابی مجدد منابع مصرف آب باران و توجه به طرحهای زیباسازی منظر شهری بر اساس محدودیت ها و قابلیت مورفولوژی که از گذشته تاکنون مغفول مانده است، ریشه اصلی آب گرفتگی های اخیر است، اندیشکده آب و منابع طبیعی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، پیشنهاد می کند استفاده از ایده خلاق پیاده سازی شهر اسفنجی مبتنی بر روشهای نوین مدیریت آب سطحی می تواند مشکل آب گرفتگی شهر اهواز را در یک برنامه میان مدت برای همیشه برطرف نماید.

شهر اسفنجی

عضو اندیشکده آب و منابع طبیعی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، با بیان این که امروز رخداد تغییرات اقلیمی و به دنبال آن بارش های حداکثر حدی منجر به بروز حجم بالای آب گرفتگی در اکثرهای شهرهای ایران شده است، گفت: این مسئله به این دلیل است که بهینه سازی روشهای توام استحصال، انتقال و ذخیره و بازیابی مجدد منابع مصرف آب باران و توجه به طرحهای زیباسازی منظر شهری بر اساس محدودیت ها و قابلیت مورفولوژی از گذشته تاکنون مغفول مانده است.

وی افزود: در واقع توسعه شهری مبتنی بر روشهای عمرانی بدون توجه به اکولوژی شهری منجر به این شده که نتوان از فرصت های ایجاد شهر خلاق در نگاه کم نمودن اثرات محدودیت ها و توان محله ای از مناطق بالادست شهری تا پایین دست شهری جهت استحصال آب باران و استفاده از ظرفیت این نماد معماری اسلامی در منظر سازی شهرها بهره برد.

عضو اندیشکده آب و منابع طبیعی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، تصریح کرد: امروز استفاده از روشهای توسعه کم اثر lid و بدنبال آن در یک همت همگانی و مشارکتی سرمایه گذاری دولتی و مردمی در امور زیر بنایی شهر و استفاده از ظرفیت های تحقیقات دانشگاهی به طور حتم می تواند مشکل آب گرفتگی شهرها و مناطق سکونتگاهی همچون شهر اهواز را تا رسیدن به شاخص های توسعه پایدار برطرف کرد.

نصری اظهار کرد: بنابراین آب گرفتگی که در شهری مثل اهواز هر ساله و به تکرار در چند ماه موجب ایجاد خسارت به مناطق مسکونی شده و  ناخرسندی مردم، اثرات آلودگی های زیست محیطی و هزینه های پاکسازی سنگین را به دنبال داشته، از جمله مسائلی است که راهکار حل آن را داریم و بنظر می رسد منتظر یکسری اقدامات جهادی مانده است.

معاون پژوهش و فناوری بسیج اساتید استان اصفهان خاطرنشان کرد: شهرهای خلاق و پیشرفته جهان از دیر باز پیاده سازی روشهای مبتنی بر مدیریت نوین آب سطحی مد نظر بوده است؛ هم این که استفاده از روشهای توسعه کم اثر در  معماری و شهرسازی و فعالیتهای عمرانی زیرساختهای شهری را استفاده کرده اند.

نصری افزود: شهرهای خلاق و پیشرفته جهان با توجه به عدم امکان آلودگی رواناب در مسیرهای جریان و استفاده از ظرفیت های توپوگرافی شهرها جهت امکان پیاده سازی روشهای استحصال و ذخیره در محله های شهری تصمیم سازی و کاربست روش اجرایی داشته اند، در این شهرها رخداد ریزشهای جوی قابلیت های شهر را در جهت فرصت سازی بهبود عملکرد سیما و منظر شهری هم ایجاد کرده است.

 عضو اندیشکده آب و منابع طبیعی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، ادامه داد: شهر تاریخی اصفهان به خوبی گویای این مطلب است که دانشمندی چون شیخ بهانی به این موضوع در اجرای تیپ های خلاق شهرسازی در کنار روشهای توزیع عادلانه و مدیریت آب با ایجاد مادی های شهر اصفهان توجه داشته است.

وی افزود: می توان حتی اذعان نمود که در شهرهای اروپایی در دهه های اخیر از یک طرف الگو گیری از شهر تاریخی اصفهان شده و از طرف دیگر توسعه و بسط پژوهش های دانشگاهی در اجرای رویکردهای حل مسئله در کارهای تیمی بین رشته ای بوده است.

نصری گفت: امروزه توجه به ایجاد آب گرفتگی در رخداد ریزشهای جوی با سطوح احتمالاتی زیاد در اکثر محله های شهری کلان شهرهای بزرگ می بایست توجه همگان و مشارکت جمعی دولت و مسئولان، دانشگاهها و جامعه را در پیاده سازی آن ترغیب کند و با همتی مضاعف از عملکرد های کاربری های شهری استفاده چند منظوره شود.

عضو اندیشکده آب و منابع طبیعی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، اظهار کرد: در زمان فعلی بعنوان یک پیشنهاد استفاده از ایده خلاق «پیاده سازی شهر اسفنجی» مبتنی بر روشهای نوین مدیریت آب سطحی می تواند مشکل آب گرفتگی شهر اهواز را در یک برنامه میان مدت برای همیشه برطرف نماید.

معاون پژوهش و فناوری بسیج اساتید استان اصفهان تصریح کرد: شهرهای اسفنجی رویکردهای نوظهور مبتنی بر مدیریت منابع آب در شهرهاست که فرصتهای خوبی را در کاهش آبگرفتگی های محلی و منطقه‌ای ایجاد می کند. مدل پیشنهادی می‌تواند برای بهینه سازی شیوه های مختلف استحصال، ذخیره و انتقال در ارزیابی ظرفیت‌های زهکشی زیرساخت و شرایط توپوگرافی مورد توجه باشد.

 نصری با اشاره به این که شهر اسفنجی توانایی مدیریت اصلی ریسک سیلاب شهری را در خود دارد، گفت: با این حال سیاست ها و طرح های برنامه ریزی شهری می بایست در چهارچوب استفاده از برنامه های قانونی و جامع مورد توجه باشد.

معاون پژوهش و فناوری بسیج اساتید استان اصفهان در خصوص نحوه اجرای شهر اسفنجی، عنوان کرد: شهر اسفنجی شکل جدید سیستمهای مدیریت آب سطحی یکپارچه است، که ابتدا باید یک مدل جامعه یکپارچه برای کمک به برنامه ریزی اجرا و چرخه آب در شهر بررسی شود، همچنین جنبه های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی گزینه های زیر ساختی شهر شبیه سازی و قابل مدیریت در مقیاس کلان و سطوح مختلف ریزشهای جوی بررسی شود.

عضو اندیشکده آب و منابع طبیعی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، خاطرنشان کرد: اجرای این روش مستلزم تقویت تحقیقات علمی، نوآوری و فناوری است و برای شکست نوآوری در فناوری می بایست الگوهای ساخت سنتی شکسته شده و فناوری ها و روش های جدید با توجه به شرایط محلی تا رسیدن به شهر اسفنجی پیگیر گردد.

وی در پایان گفت: سال ۲۰۱۴ روی پروژه های شهر اسفنجی در کشور چین کار شده تا سیلاب شهر را کاهش دهند و کیفیت آب دریافتی را بهبود.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.