میزگرد| پیام مشارکت ۲۵ میلیونی مردم در انتخابات چه بود؟

اصفهان اساتید
با حضور معاونین بسیج اساتید استان اصفهان؛

میزگرد| پیام مشارکت ۲۵ میلیونی مردم در انتخابات چه بود؟

مردم کشورمان با حضور ۲۵ میلیون نفری پای صندوق‌های رأی در انتخابات با وجود سنگین‌ترین هجمه روانی و رسانه‌ای دشمن و با وجود شرایط سخت اقتصادی، حماسه‌ای را رقم زدند که درس بزرگی هم برای مسئولان کشور ما و هم برای جامعه بین‌المللی به همراه داشت.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان؛ سه تن از استادان بسیجی در میزگردی تحلیلی موضوع انتخابات با پایگاه خبری صاحبنیوز حضور یافتند و به پرسش‌ها پاسخ دادند که در ادامه گزارش را می خوانیم

 انتخابات ۱۴۰۲ هم با همه اهمیتش به پایان رسید. تکلیف صندلی‌های ششمین مجلس خبرگان رهبری و تکلیف بیشتر صندلی‌های خانه ملت مشخص شد و تکلیف تعداد دیگری از آن‌ها هم در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص می‌شود.

 این انتخابات در حالی برگزار شد که یکی از سنگین‌ترین تبلیغات دشمن علیه حضور مردم در صحنه توسط امپراتوری رسانه‌ای دشمن دنبال شد و این عامل در کنار مشکلات اقتصادی، نگرانی‌ها را بابت عدم مشارکت مردم در انتخابات به وجود آورده بود.

 اما در این عرصه مهم بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم کشورمان پای صندوق رأی حاضر شدند و در انتخاب سرنوشت شهرستان، استان و کشور خود ایفای نقش کردند که بدین ترتیب مشارکتی ۴۲ درصدی را رقم زدند. هر چند مشارکت واقعی کشور با توجه به حضور حدود ۹ میلیون نفر از واجدین شرایط رأی‌دادن در خارج از کشور و عدم وجود شعبه اخذ رأی در خارج، بیش از ۵۰ درصد می‌شود.

 برای دست‌یافتن به نگاهی تحلیلی در این رابطه میزگردی آنلاین با سه تن از اساتید دانشگاه‌های مطرح استان اصفهان برگزار کردیم. دکتر مجتبی جعفری معاون مطالبه گری سازمان بسی اساتید استان اصفهان، دکتر فرهاد مصری‌نژاد معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دکتر حسین مطیع عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان به سؤالات ما پاسخ می‌دهند.

صاحب نیوز: به نظر شما چرا حدود نیمی از مردم کشورمان با وجود تبلیغات رسانه‌ای شدید دشمن و مشکلات اقتصادی و معیشتی در پای صندوق رأی حاضر شدند؟

جعفریبررسی این موضوع نیاز به یک نگاه تاریخی دارد. مردم ما دوران ستم‌شاهی و دیکتاتوری پهلوی را با تمام وجود لمس کرده‌اند و انقلاب اسلامی این اتفاق را رقم زد که مردم از حکومت دیکتاتوری خارج شدند و وارد عرصه ظهور استعدادها شدند. پیشرفت‌های زیادی در کشور رخ داد، پتانسیل‌ها آزاد شد و مردم در همه حوزه‌ها ورود پیدا کردند. دانشگاه‌ها آزاد شد، ارتباطات بین‌المللی عزتمندانه شروع شد و مردم دیدند سکان‌دار اداره کشور خودشان هستند. برای همین همواره از ۴۵ سال قبل تا اکنون در میدان‌های انقلاب حضور داشتند و این محصول بیداری مردم است. امروز هم مردم خواستار تداوم این نقش‌آفرینی هستند و می‌خواهند این مسئولیت را بر عهده داشته باشند و نمی‌خواهند دوباره به دوران گذشته برگردند. این مردمی که دوران شکوه و عظمت انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند و دیدند در حالی که زمانی شاه مملکت بدون اجازه آمریکا نمی‌توانسته حتی آب بخورد، امروز سرنوشت خیلی از کشورها با نگاه و نظر رهبر ما رقم می‌خورد.

مصری‌نژاد: علت این موضوع دقیقاً به واسطه علاقه مردم به نظام و کشور و تمامیت ارضی ما است. مردم ما در سال گذشته که اغتشاشات اتفاق افتاد این موضوع را دریافتند که کسانی که مخالف نظام هستند ارزشی برای ایران قائل نیستند و طبیعتاً وقتی قرار باشد تمامیت ارضی و ساختار کشور حفظ شود و آینده روشنی برای کشور ترسیم شود باید برای حفظ نظام هر نوع تلاشی را انجام داد که یکی از آن‌ها حضور آگاهانه در انتخابات است. انتخابات امسال شرایط ویژه‌ای داشت دشمن تمام تلاشش را به کار بست که این اتفاق نیافتد.

مطیع: این حضور 25 میلیون نفری مردم رقم خورد چون مردم انقلاب را از خودشان می‌دانند. خودشان انقلاب کردند و خود را صاحب اصلی انقلاب می‌دانند و برای همین همه جوره پای انقلابشان ایستاده‌اند و برای آن در انتخابات هم حضور پیدا می کنند. این مردم با وجود گله‌مندی‌های به حقی که دارند می‌آیند و پای کار انقلاب هستند. خود را صاحب دانستن باعث شده است مردم همه ساله پای صندوق‌های رأی بیایند و بازهم خواهند آمد که در ادامه علت نیامدن عده‌ای از ایشان پای صندوق رأی را نیز خواهم گفت.

صاحب نیوز: این حضور را با توجه به پارامترهای مختلف داخلی و خارجی اثرگذار بر روی مشارکت مردم پایین می‌دانید یا بالا؟

جعفری: به نظرم مشارکت قابل قبول است هر چند همیشه می توانیم بگوییم بهتر از این هم می‌توانست باشد. اما باید این را هم در نظر داشت این جمعیت امسال با وجود این مشکلات، توطئه‌ها، طراحی‌ها و برنامه‌های ضدایرانیِ رسانه‌ای و میدانی دشمن و تلاش دشمنان برای ناامن کردن فضا، در این حد پای صندوق‌های رأی آمدند ودر انتخابات شرکت کردند.

مصری‌نژاد: طبیعتاً مشکلات زیادی در کشور وجود دارد و کشورهای خارجی تلاش زیادی کردند که این انتخابات کم‌رونق برگزار شود اما با توجه به جمیع این پارامترها، بنده مشارکت در این انتخابات را قابل قبول می‌دانم برای این که در این دوره سنگین‌ترین تحریم‌های طول تاریخ بشر در خصوص این انتخابات و سنگین‌ترین تبلیغات برای عدم حضور مردم شکل گرفت و تلاش شد این اتفاق با این عظمتی که دیدیم رخ ندهد اما با عنایات حضرت حق و امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- و نفس نایب امام عصر مردم این چنین وارد میدان شدند.

مطیع: من مشارکت مردم در انتخابات را متوسط برآورد می‌کنم و آن را نه پایین و نه بالا می‌دانم و اگر در حوزه تبیین بیشتر کار کرده بودیم و روشنگری و بصیرت‌افزایی ما بهتر بود مشارکت به راحتی تا 50 درصد رقم می‌خورد. البته در محاسبات مشارکت هم اشتباهی رخ داده است و ایرانیان خارج از کشور را جزء آمار واجدین شرایط رأی دادن حساب کرده بودند در حالی که ایرانیان مقیم خارج از کشور را می‌توان در انتخابات ریاست جمهوری جزء آمار واجدین شرایط رأی دادن آورد اما در این انتخابات که اصلاً شعبه أخذ رأی در خارج از کشور وجود ندارد و رأی‌گیری منطقه به منطقه در داخل کشور انجام می‌شود نباید این تعداد را جزء آمار واجدین شرایط محسوب کرد. در هر حال من مشارکت را متوسط می‌دانم و البته دلمان می‌خواست از این رقم بیشتر باشد اما با این همه فشار روانی و اقتصادی باز هم مشارکت خوبی رقم خورد.

صاحب نیوز: پیام این مشارکت حدود ۲۵ میلیون نفری مردم برای مسئولان داخلی کشور و مسئولان سایر کشورها اعم از دوست و دشمن چیست؟

جعفریمشارکت 25 میلیونی مردم ما در انتخابات این پیام را برای دشمنان خارجی دارد که این مملکت دارای عقبه مردمی است و نباید چشم سوء به آن بدوزند. البته دشمنان خارجی هم حتماً این پیام را دریافت کرده‌اند و از رفتارها و سخنانشان این موضوع مشخص است. از این بابت هم که مشارکت می‌توانست بهتر از این باشد و نشد، می‌تواند پیامی برای مسئولان داشته باشد که کم‌کاری مسئولینی که با انتخاب مردم به این سمت‌ها رسیده‌اند سبب شده مردم دیگر اقبالی به ادامه حضور این مسئولان نشان ندهند و در انتخابات بعدی دست رد به سینه ایشان بزنند.

مصری‌نژاد: پیام این مشارکت این است که ملت اصل نظام و رهبری را قبول دارند و آن چیزی که مردم را ناراحت می‌کند بی‌عدالتی‌ها و برخی مشکلات معیشتی و رانت‌خوری‌های برخی مسئولان است. مسئولان کشور باید برای این ملت هر کاری از دستشان برمی‌آید برای رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و غیره انجام دهند. به هر حال آن کسی که بر روی یک صندلی در این کشور تکیه زده است باید دغدغه‌اش رفع مشکلات مردم باشد. دوستان خارجی ما هم به ویژه در محور مقاومت این پیام را گرفتند که مردم ایران پشتوانه محکمی برای آن‌ها هستند و در مجامع جهانی و در مواجهه با دشمنان و به ویژه اتفاقاتی که در غزه در حال رخ دادن است پشتیبانی ایران همیشه با ایشان است و مردم ایران همچون گذشته یار مظلوم هستند.

مطیع: پیام مشارکت مردم برای مسئولین داخلی این است که بیایید اوضاع را درست کنید و بدانید این شرایط قابل قبول نیست. مسئولان باید از نسخه‌های غربی تجویز شده برای کشورمان دست بردارند و بدانند شرایط اقتصادی کشور ما ویژه است و برای این شرایط باید نسخه ویژه خودش پیچیده شود.

-صاحب نیوز: به نظر شما کاهش مشارکت در انتخابات در کشور ما نسبت به سال‌های قبل چه مفهومی را می‌رساند؟

جعفری: این کاهش مشارکت نکته‌ای دارد و آن این است که اگر گاهی انتخاب مردم منجر به روی کار آمدن فرد ضعیفی شود تا زمان‌های دور پیامد این انتخاب اثر خود را می‌گذارد. رئیس جمهوری بیاید و هشت سال زمام امور را در دست بگیرد ولی عملکرد قابل قبولی نداشته باشد باعث می‌شود مردم دلسرد شوند و بخشی از کسانی که هر ساله پای صندوق‌های رأی می‌آمدند دیگر نیایند و این نشان می‌دهد وظیفه مردم برای انتخاب بهترین ها در انتخابات چقدر سنگین و مهم است.

مصری‌نژاد: کاهش مشارکت در مقایسه با انتخابات مجلس در طول 45 سال گذشته تقریباً کاهشی 20 درصدی است که همین مسأله هم قابل ملاحظه و توجه است اما نسبت به انتخابات گذشته شاید اختلاف زیادی نباشد. اما به هر حال بخشی از مردم به خاطر اعتراض به شرایط موجود و مشکلات معیشتی و تبعیض‌های موجود در کشور متأسفانه در انتخابات شرکت نکردند و بخشی هم تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای مشارکت نکردند. اگر افرادی در انتخابات گذشته مشارکت می‌کردند و در این دوره مشارکت نکردند شاید تحلیلشان این باشد که با این روش آینده روشن‌تری خواهند داشت در حالی که بسیاری از کسانی که دوستدار و دلسوز کشور هستند و بودند همواره مشارکت و در صحنه بودن مردم را ضامن حفظ کشور دانستند. این انتخابات نشان داد مسئولان باید هوای مردم را بیشتر داشته باشند آن هم مردمی که در همه شرایط و سختی‌های مختلفی که در 45 سال گذشته اتفاق افتاده است پای نظام ایستاده‌اند و سمت دشمن نرفته‌اند. باید دغدغه همه این باشد که برای کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند راه‌هایی برای تبیین مسائل و رفع مشکلاتشان ایجاد شود و به ویژه وظیفه دستگاه‌های فرهنگی این است که مردم را اقناع کنند که راهی جز مقاومت و پایداری وجود ندارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب به قله نزدیک شده‌ایم و آغاز تمدن نوین اسلامی بسیار نزدیک است که مقدمه ظهور حضرت حجت خواهد بود.

مطیع: مفهوم این است که جمهوری اسلامی کف رأی مردم را با 41 درصد مشارکت دارا است که در هر شرایطی پای نظام ایستاده‌اند. البته مشارکت بالای 40 درصد یعنی نظام پایه محکم خودش را دارد و به قول حضرت آقا در این شرایط هر کس رأی دهد جهاد کرده است. محکمات نظام بالای 40 درصد است و ما باید برویم دنبال خاکستری‌ها و آن‌ها را جذب کنیم. آمار انتخابات ما نشان می‌دهد بمباران رسانه‌ای آن‌ها را جذب کرده است و به علاوه مشکلات اقتصادی باعث شده پای صندوق رأی نیایندو این دو عامل موجب کاهش آمار شده است. عامل سومی هم وجود ندارد اگر هم وجود داشته باشد بی‌کفایتی برخی مسئولین است که در همان عامل اقتصادی می‌گنجد. مسأله دیگر این که ما کشورمان را دو جهانی کردیم. برخی جهانشان شده واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و توییتر و از رسانه‌های دیگر خود را دور نگه می‌دارند و جهان یک سری دیگر شده است ایتا، بله، سروش، صدا و سیما، خبرگزاری فارس و مشرق و از این قبیل و خلاصه دو جهان برای مردم کشورمان وجود دارد و مردم ما دو جهانی شده‌اند و این دو سراغ رسانه‌های هم نمی‌روند که باید عامل این وضعیت را نیز برطرف کرد یا رسانه‌های خارجی را کلاً بست که آن دسته بیایند این طرف و یا مرزها را برداشت که این طرفی‌ها هم از رسانه‌های آن طرف خبردار شوند. روز چهارشنبه قبل از انتخابات در بهترین حالت و در تنوع و هیجانات انتخاباتی، تلویزیون 38 درصد دیده شد که این آمار پایینی است با راه‌اندازی این همه شبکه و این همه هزینه‌کرد. آن‌ها رسانه‌های خود را می‌بینند و این دوقطبی رسانه‌ای در کشور باعث شده دو جهان ذهنی برای مردم درست شود. در مورد مشارکت اما نباید خیانت اصلاح‌طلبانی که رأی ندادند و با دشمن همسو شدند و نشان دادند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و در بزنگاه پشت کشور را خالی می‌کنند را فراموش کرد و از آن غافل شد. مشخصاً افرادی مثل خاتمی، احزاب اصلاح طلبی که مثل موسوی و کروبی و غیره در آن‌ها هستند و تندروهایی مانند آذر منصوری نشان دادند پشت ملت نیستند و در طرف مقابل قرار دارند و خود را کم کم از صحنه سیاسی حذف می‌کنند. نکته دیگر در مورد کشورهای دیگری که مشارکت مردم ما را رصد می‌کنند این است که این کشورها می‌نشینند و تحلیل می‌کنند و می بینند چقدر تبلیغاتشان اثر گذاشته است. ما بیشتر دلمان برای مردم غزه و فلسطین سوخت چرا که اگر ما انتخابات بالای 60 درصد برگزار می‌کردیم آن‌ها بیشتر خوشحال می‌شدند و از آن لحاظ هم جای تأسف دارد که خیلی به انتخابات ما نگاه می‌کنند اگر مشارکت بالا بود بهتر بود. در این انتخابات امنیت و سلامت بسیار عالی بود اما رقابت پایین سبب شد مشارکت به میزان موردنظر رقم نخورد.

این تحلیل‌ها نشان می‌دهد نگاه به میزان مشارکت مردم در انتخابات باید نگاهی جامع و با ملاحظه همه شرایط و پارامترهای دخیل در مشارکت مردم باشد. ضمناً به تصریح این اساتید دانشگاه مشارکت در کشور ما می‌توانست بیشتر باشد به شرطی که دست کم مسئولان کشور توجه بیشتر و سریعتری به حل مشکلات به ویژه معیشتی مردم می‌کردند.

در نتیجه این میزگرد می‌توان گفت: این میزان مشارکت با وجود شرایط ملی و بین المللی حاکم در کشورمان برای دشمن غیرقابل پیش‌بینی بود هر چند نباید تأثیر آن را در کاهش مشارکت در انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته نادیده گرفت.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.