استخراج۵۰۰ موضوع قرآنی از آثار رهبری/نظریه‌های قرآنی ایشان تحول‌آفرین است

اصفهان اساتید
مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم:

استخراج۵۰۰ موضوع قرآنی از آثار رهبری/نظریه‌های قرآنی ایشان تحول‌آفرین است

مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم در پیش‌نشست کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با موضوع « شخصیت و سیره‌قرآنی آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)» ۵۰۰ موضوع قرآنی از آثار رهبری استخراج شده که برای مقالات علمی و حتی پایان‌نامه نویسی مناسب است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم در پیش‌نشست کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با موضوع « شخصیت و سیره‌قرآنی آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)» که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان و کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) برگزار شد گفت: نکات قرآنی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به مباحث، فضای قرائت قرآن، حفظ قرآن، تدبر و فهم قرآن، تفسیر قرآن و ویژگی‌های تفسیر، روش و گرایش و نظریه‌های ایشان در مرجعیت قرآن و علوم انسانی قرآنی دسته‌بندی می‌شوند. ۵۰۰ موضوع قرآنی از آثار رهبری استخراج شده که برای مقالات علمی و حتی پایان‌نامه نویسی مناسب است.

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در ابتدا خصوص مباحث مربوط به موضوع جلسه گفت: در راستای این کنگره چندتا کار راجع‌به کار مباحث اخلاقی مقام معظم رهبری در مجلات و مقالات و جاهای دیگر نوشته شده، همچنین کار دیگری که انجام شده 500 تا از آثار قرآنی مقام معظم رهبری استخراج شده است که این موضوعات می‌تواند موضوعات خوبی برای مقاله‌نویسی و حتی‌ پایان‌نامه‌نویسی باشد این کار هم در قم توی کنگره انجام شد و موضوع شناخت کنگره در سایت مربوطه بارگذاری و قابل دانلود است.

 

مقام معظم رهبری قرائت قرآن را خیلی اهمیت می‌دهند

 استاد برتر صالحین بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که محورهای کنگره 14 محور است، ادامه داد: اگر بخواهیم دسته‌بندی کنیم نکات قرآنی حضرت‌آقا را می‌شود، 6 محور در نظر گرفت؛ یکی از این محورها فضای قرائت قرآن است که ایشان خیلی اهمیت می‌دهند ساعت‌ها و قرائت دلنشینی دارند؛ و جالب است که پدرایشان در زندگینامه خود به این نکته اشاره داشته که قرائت خوب را از مادر آموخته است.

مقام معظم رهبری شعار 10 میلیون حافظ را مطرح می‌کنند

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی افزود: محور دیگر حفظ قرآن است که مقام معظم رهبری شعار 10 میلیون حافظ را مطرح می‌کند که الان هم طبق گزارشات بیش از یک میلیون حافظ کل و جز در کشور داریم و حتی برخی تا دو میلیون هم گزارش شده.

 

مقام معظم رهبری تدبر و فهم قرآن را خیلی تکیه می‌کنند

مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم گفت: همچنین مقام معظم رهبری تدبر و فهم قرآن را خیلی تکیه می‌کنند که تدبر و فهم قرآن یک محور مهمی است.

 

تفسیر و ویژگی‌های تفسیر، روش و گرایش/نظریه‌های قرآنی رهبری می‌تواند تحول‌آفرین باشد

رضایی اصفهانی تفسیر و ویژگی‌های تفسیر، روش و گرایش را نیز از دیگر محورهای قرآنی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: محور دیگر نظریه‌های قرآنی است که ایشان دو سه نظریه قرآنی مهم در بحث مرجعیت علمی قرآن و ابتناء علوم انسانی است که براساس قرآن حرف‌های نویی دارند که می‌تواند تحول آفرین باشد.  

مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم با تصریح این که در تابستان که کنگره شروع شد، موضوع روش‌شناسی تفسیر مقام معظم رهبری را مورد مطالعه قرار دادم که با توجه به این که ایشان صاحب نظریه هستند به مقاله‌ای تحت عنوان نظریه‌شناسی‌تفسیر انجامید و معتقدم ایشان در تفسیر حرف برای گفتن دارند.  

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی ادامه داد:  اما روش‌های تفسیری همانطور که مستحضرید ما 6 روش تفسیری معتبر داریم و یک روش تفسیری غیر معتبر که تفسیر به رای است.  

 

مقام معظم رهبری همه روش‌های تفسیر جامع اجتهاد را استفاده می‌کنند

وی گفت: تفسیر قرآن به قرآن، تفسیرروایی، تفسیرعلمی، تفسیرعقلی، تفسیر اشاری و تفسیر باطنی که مجموع این پنج تفسیر تحت عنوان «روش تفسیر جامع اجتهاد» نامگذاری شده است؛ که مقام معظم رهبری از همه این روش‌های در تفسیر استفاده کرده‌اند.  

 

مقام معظم رهبری تفسیر قرآن به قرآن را خیلی اهمیت می‌دهند

مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم به نمونه‌هایی از روش تفسیر مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: ایشان مکرر از تفسیر قرآن‌به‌قرآن استفاده می‌کنند و چون در این فضا تحت تاثیر استادشان علامه طباطبایی هستند به تفسیر قرآن به قرآن خیلی اهمیت می‌دهند.

 استاد برتر صالحین بسیج اساتید استان اصفهان بیان کرد: بعنوان نمونه در "اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ"  و همچنین "مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ" وقتی می‌رسد به تفسیر قرآن‌به‌قرآن در مورد معنای یوم مفصل صحبت می‌کند که این یوم یک روز معمولی نیست؛ در همان "مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ"  در یک تفسیر عقلی بحث مالکیت اعتباری و حقیقی را مطرح و یک تحلیل عقلی ارائه می‌کنند.

مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم افزود: تفاسیر روایی و ملاک دادن در استفاده از روایات که غوغاست و ایشان حرف برای گفتن دارند که یک نمونه تفسیر روایی را اشاره می‌کنم که مثلا ذیل آیه 100  سوره توبه بحث عدالت صحابه را مطرح می‌کنند بعد تحلیل می‌کنند و می‌گویند مخالف اصول مسلم اسلام است تعارض با عینیت تاریخی دارد بعد می‌گویند مخالف عقل است و نه با واقعیت تاریخی می‌سازد نه با اصول اسلامی و عقلی و بعد خبرهای واحد را می‌آورند و می‌گویند این خبرها  قابل اعتماد نیست و نقد احادیث را براساس سه چهار ملاک مشخص می‌کند که دو سه مورد را خود ایشان مطرح کرده است.

 استاد برتر صالحین بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه گفت: همچنین ایشان روایات عصر اخذ جزیه با ذلت اهل کتاب را می‌آورد و  می‌گوید که مخالف کرامت انسانی و روح اسلام و روایات را رد می‌کند و می‌گوید این روایات ولو سند درست است اما مخالف کرامت انسانی و روح اسلام است، در مجموع ایشان در بحث‌های حدیثی هم حرف‌های نو دارند.

مسئول انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم تحول در علوم انسانی توسط استادان این رشته‌ها گفت: با دنبال کردن تفسیر علمی تحول در علوم انسانی محقق می‌شود که شامل علوم انسانی میان‌رشته‌ای مانند قرآن و سیاست، قرآن و تربیت، قرآن و روانشناسی، قرآن و مدیریت و ... هستند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند ریشه و پایه و اساس علوم انسانی اسلامی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخش‌های پژوهش قرآنی این است که تحول در علوم انسانی به نحوی انجام شود که به حکمی‌سازی علوم‌انسانی و اسلامی شدن حکمرانی منجر بشود.

 انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.