امام (ره) وحدت و یکپارچگی ملی را جایگزین منازعه و کشمکش کرد/منازعه گروه‌های واگرا را شاهد هستیم نه اقوام

اصفهان اساتید
عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان:

امام (ره) وحدت و یکپارچگی ملی را جایگزین منازعه و کشمکش کرد/منازعه گروه‌های واگرا را شاهد هستیم نه اقوام

عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان در نشست‌ تخصصی دانشگاه حل مسئله با عنوان «فتنه‌های قومی و زبانی و نقش خواص در فتنه 1401» با بیان این امام (ره) وحدت و یکپارچگی ملی را جایگزین منازعه و کشمکش کرد، گفت: اکنون واگرایی علت حادثه است نه منازعه قومی؛ انقلاب اسلامی همواره راه را برای مذاکره و مصالحه باز گذاشته است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمد نبی منانی مدرس دانشگاه و عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان در نشست‌ تخصصی دانشگاه حل مسئله با عنوان «فتنه‌های قومی و زبانی و نقش خواص در فتنه 1401» که به همت اندیشکده‌های علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اصفهان و بسیج دانشجویی استان برگزار شد،  با بیان این امام (ره) وحدت و یکپارچگی ملی را جایگزین منازعه و کشمکش کرد، گفت: اکنون واگرایی علت حادثه است نه منازعه قومی؛ انقلاب اسلامی همواره راه را برای مذاکره و مصالحه باز گذاشته است.

 

منانی یاد و خاطره شهیدان را گرامیداشت و گفت: بر این عقیده هستم که فتنه قومی و زبانی نداریم و این جنگ روانی است که دشمن به پا کرده و اسم این ناآرامی‌ها را فتنه قومی و زبانی به هیچ وجه منازعه قومی و زبانی نداریم منازعه داریم اما قومی و زبانی نیست، که متاسفانه برای تبیین این کمتر ورود کرده‌ایم.

 

وی در خصوص فتنه اخیر گفت: فتنه اخیر سرجمع همه فتنه‌هایی است که در این 43 سال بر این کشور وارد شد، بر این اعتقادم که دشمن از تمام تیری که در ترکش دارد؛ دارد استفاده می‌کند.

 

منانی سپس بحث منازعه یا فتنه قومی را مورد اشاره قرار داد و گفت: منازعات قومی بستر‌مند و زمینه‌مند هستند یعنی به تناسب شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی که در جامعه وجود دارد این فتنه‌ها یا این منازعه‌ها شکل می‌گیرد. این شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ... نقش مهمی در رخ دادن این فتنه‌ها ایفا می‌کنند.

 

وی ادامه داد: این که منازعههای  قومی چگونه  شکل می‌گیرد با شکل‌گیری بسترها و شرایط خاصی که در هر کشوری - داخلی یا خارجی بوجود بیاد این بسترها شرایط را بسته به جغرافیای سیاسی همان کشور خاص و تنوع قومی، همسایگان، دشمنان فرار مرزی، روابط خارجی و مناسبات حکمرانی در داخل هر حکومت همه اینها می‌تواند در رابطه با هر کشوری  متفاوت باشد  لذا هر کدام از اینها می‌تواند بستری باشد برای شکل‌گیری منازعه قومی.

 

 مدرس دانشگاه و عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: طبق برخی پژوهش‌ها در این رابطه رفتن به سمت دمکراسی می‌تواند هم تشدید کننده منازعه قومی و هم تضعیف کننده منازعه قومی و ایجاد بسترهای دمکراتیک باشد.

 

 وی گفت: ما براساس مطالعه تاریخ سه مقطع تاریخی داشتیم که در این سه مقطع رفتیم به سمت پیاده کردن مناسبات دمکراسی در داخل کشور یکی از صدور فرمان مشروطه 1285 تا کودتا رضا خان در سال 1299 است که در این فاصله به دلیل این که قانون اساسی آمد، به دلیل این که احزاب تا حدی فعال شدند و به دلیل این که اقتدار‌گرایی حکومت قاجار یک مقدار فروکش کرد؛ بخشی از مناسبات دمکراسی در داخل کشور پیاده شد.

 

منانی افزود: مقطع دوم به سمت یک دمکراسی نسبی در داخل کشور از 1320 بود، هجوم متفقین به داخل کشور که کشور ما اشغال شد و حکومت اقتدار‌گرای رضا شاهی کاهش پیدا کرد و فروکاسته شد و شاه جوانی که بر سرکار آمد دیگر نتوانست بر اوضاع  تسلط کامل داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در این فاصله 1320 تا 1332 که دوازده سال اول حکومت پهلوی دوم است؛ قدرت تقسیم شد بین نهادهایی که در داخل کشور وجود داشتند، بخشی در اختیار شاه بود بخشی در اختیار مجلس، بخشی   اشغالگران، بخشی در اختیار ارتش، بخشی در اختیار احزاب و گروهها بود و تجربه شاه هم تجربه کافی برای اداره کشور نبود به همین دلیل تقسیم قدرتی که صورت گرفت یک فضای نسبتا آزادی در داخل کشور ایجاد شد که احزاب فعالیت کردند، رقابت کردند، مشارکت مردم را داشتیم لذا مجالسی که در این دوازده سال شکل می‌گیرد رقابت احزاب و مشارکت مردم باعث می‌شود که یک قیام استقلال‌طلبانه مثل قیام ملی شدن صنعت نفت صورت گیرد و کشور از آن روندی که می‌رفت به سمت زیر سلطه انگلبیس قرار گرفتن کشور خارج و نفت ملی اعلام می‌شود که البته گروه‌های ملی و مذهبی کنار هم فعالیت داشتند این مقطع دوم بود که با کودتای 28 مرداد ناکام ماند؛ در واقع این دو مقطع موقت بود هرکدام با یک کودتا ناقص ماند با کودتای 1299 و1332 .

 

مدرس دانشگاه و عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: مقطع سوم که رفتیم به سمت مناسبات دمکراسی انقلاب اسلامی 1357 بود؛ در 1357 وقتی انقلاب پیروز شد در پژوهش‌های حتی اندیشمندان خارج این را داریم که در انقلاب  اسلامی 1357 و سال‌های بعد  در داخل کشور انفجار مشارکت سیاسی اتفاق افتاد یعنی مردم یک مرتبه از بند خفقان و انسداد سیاسی خارج شدند و دیدند که امام (ره) همه آنها را همه قومیت‌ها را صرف نظر از این که در کجای کشور زندگی می‌کنند در کدام جغرافیای سیاسی هستند،  چه سبقه‌ای داشتند همه را امام (ره) به رسمیت شناخت و همه را زیر چتر انقلاب وارد کرد که همه با یک هجوم بسیار زیاد به سمت صندوق‌های رای آمدند لذا انفجار مشارکت سیاسی را داشتیم که اقوام ما هم بیشترین مشارکت را در این همه‌پرسی داشتند.

 

وی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد:  اما در رژیم‌های تمامیت‌خواه و اختلال‌طلب از وحدت ملی ترس وجود دارد یعنی اجازه نمی‌دهند وحدت ملی شکل گیرد چون اگر وحدت ملی شکل گیرد و گسل‌های  اجتماعی مهار و کنترل شود وحدت ملی به ضرر حکومت اقتدار گراست و اجازه نمی‌دهد هرکاری خواست انجام دهد.  

 

  منانی بیان کرد: لذا حکومیت‌های تمامیت‌خواه سعی می‌کنند این گسل‌های اجتماعی را فعال نگهدارند تا مردم و قومیت‌ها به خود مشغول باشند و در معادلات قدرت سرک نکشند از طرفی اگر گسل‌ها فعال شدند اقدام به سرکوب گسل‌ها می‌کنند به عبارتی در این شرایط همواره این فعالیت قومیت‌ها بین فعالیت و سرکوب قرار می‌گیرد و دچار یک نوع ترس و هراسی از فعالیت سیاسی اجتماعی هستند.

 

منانی گفت: یکی از این قومیت‌ها منازعه قومی و زبانی است که همواره در این مخمصه بوده در دوران رژیم سابق حکومت اقتدارگرای رژیم سابق با سرکوب سعی می‌کرد اینها را خاموش نگهدارد و حقوق آنها را از بین ببرد؛ از طرف دیگر سعی می‌کرد اینها را فعال نگهدارد با حمایت از یکی از آنها؛ قومیت‌ها را به جان هم می‌اندازند و از یکی از آنها طرفداری می‌کنند تا منازعه همیشه باشد.

 

عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: راه برون رفت از منازعه‌های قومی حرکت به سمت مردم سالاری است مردم سالاری در جامعه باید شکل بگیرد و همگان خود را شریک بدانند در شکل‌گیری و در انتقال قدرت و دستیابی به یک انتخاب آزادی که در این انتخابات پذیرش مشارکت همه اقوام در شکل‌گیری و انتقال قدرت به رسمیت شناخته شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:  در رژیم‌های تمامیت‌خواه و انحصار طلب شیوه تامین ثبات سیاسی همواره به این شکل است که برمبنای حذف گروه‌ها و ایجاد انسداد سیاسی همچنین مهار و کنترل اقوام از طریق اجبار، تهدید و تحمیل الگوهای خاص و دستگاه‌های کنترل خشونت‌آمیز این مسیرها را این رژیم‌ها می‌روند.  

 

منانی گفت: اما در حکومت‌های مردم سالار که جمهوری اسلامی ایران هم جزو این حکومتهاست، ثبات سیاسی از طرق مذاکره، سازش، هیات‌های حُسن نیت، چانه‌زنی سیاسی و مصالحه فراهم می‌گردد و راهی غیر اینها وجود ندارد که تا الان هم طی شده است.  

 

 تعریف منازعه قومی

وی سپس به تعریفی از منازعه قومی پرداخت و گفت: منازعه قومی به برخوردهای خشونت‌آمیز میان گروه‌هایی اطلاق می‌شود که از لحاظ فرهنگی، مذهبی، مسائل فیزیکی یا زبانی از همدیگر متفاوت‌اند و این تفاوت باعث می‌شود که هر کدام دیگری را غیر خودش تلقی کند لذا قومیت‌ها سعی می‌کنند سهم‌خواهی کنند و هر کدام تلاش می‌کند براین که قدرت را به دست گیرد.  با این مقدمه ما منازعه قومی و زبانی نداریم این عنوان را فریبنده و تشدید کننده ناآرامی‌ها می‌دانم و افتادان در بازی جنگ روانی دشمن است.

 

عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: نه کرد، نه بلوچ، نه عرب، نه ترکمن هیچ گاه در مقابل هم نبوده‌اند و هیچ گاه هم مقابل حکومت جمهوری اسلامی نبودند و خودشان را رقیب حکومت نمی‌دانند.

 

 وی بیان داشت: تنوع قومی و زبانی که توسط حاکمیت در جمهوری اسلامی هم به رسمیت شناخته شده است، در طول تاریخ بوده اینها با هم زیست مشترک داشتند، حافظه جمعی مشترک دارند، همگونی با هم احساس می‌کنند، دارای تجارب مشترک با هم هستند، رسم و آداب و رسوم مشترک با هم دارند، فرهنگ یکسان با همدیگر دارند، که ما منازعه قومی نداریم؛ اینها شکست‌ها و پیروزی‌ها و غم و شادی‌هایشان با هم بوده و با هم تجربه کردند عواطف و احساسات یکسان و تنگاتنگ با هم دارند در طول تاریخ این اقوام یاریگر و پشتیبان همدیگر بودند در شرایطی که می‌توانسته کشور به فروپاشی برسد و تقسیم شود  اینها کنار هم جمع شدند.

 

منانی عنوان کرد: البته عوامل مخلی هست و سمت‌های تهدیدی وجود دارد که این سمت‌های تهدید اجازه نمی‌دهد در برخی بزنگاه‌ها این وحدت و انسجام داخلی حفظ شود که عبارتند از بیگانگان و قدرت‌های فرامرزی باضافه حکومت‌های اقتدار‌گرا که تا قبل از انقلاب  اسلامی بوده و عوامل واگرا و تجزیه‌طلبی که از ورای مرزها حمایت می‌شوند الان درگیر این عوامل  واگرا و تجزیه‌طلب هستیم اینها در کشور فعالیت می‌کنند.

 

 وی با بیان این که تنوع قومی داریم اما منازعه قومی نداریم، تاکید کرد: ما باید حساب منازعات قومی که مثلا در برخی نقاط دنیا مثلا در روآندا؛ بوسنی هرزه گوین و میانمار اتفاق م‌یافتد با حوادثی که در سوریه و ایران اتفاق می‌افتد جدا کنیم؛ حوادث سوریه و ایران منازعه قومی نیست دخالت خارجی است عوامل واگرا است که حکومتهای فرامرزی آنها را تقویت می‌کنند یا بعضی همسایه‌‌ هایی که وجود دارند تقویت می‌کنند؛ لذا جنس اینها با هم متفاوت است.

 

 وی ادامه داد:  هنر امام (ره) این بود که مردمی که از اقوام مختلف بودند را به رسمیت شناخت؛  آنها را بازیگران عرصه اجتماع و سیاست کرد در عمل هم نشان داد؛ در سال 58  پنج تا انتخابات برگزار و در تمام اینها همه مردم پای صندوق انتخابات می‌آیند امام (ره) می‌گوید همه شما را می‌خواهم، همه شما صاحب این انقلاب و کشور هستید هیچ کس منها نمی‌شود.

 

امام (ره) منازعه و کشمکش را اسم رمز فروپاشی می‌داند و انسجام و وحدت را اسم رمز پایداری و مانایی انقلاب و کشور

عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان گفت:  امام (ره) درعمل اقتدارگرایی قبل از انقلاب اسلامی را به فروپاشی می‌رساند و در همان سال اول از حافظه‌ها پاک می‌‌کند این هنر امام (ره) بود برای امام (ره) وحدت و یکپارچگی ملی حرف اول را می‌زند این را حفظ می‌کند و این را جایگزین منازعه و کشمکش می‌کند در داخل کشور ؛ چون منازعه و کشمکش را اسم رمز فروپاشی می‌داند و انسجام و وحدت را اسم رمز پایداری و مانایی انقلاب و کشور لذا حفط می‌کند.

 

وی بیان کرد: امام (ره) با نگاه عقلانی با حکمت ربانی تهدید را به فرصت و منازعه را به وحدت تبدیل می‌کند.

 

منازعه گروه‌های واگرا را شاهد هستیم نه اقوام

 

منانی با بیان این که لذا منازعه گروه‌های واگرا را شاهد هستیم نه اقوام؛ گفت: این هم چیز تازه‌ای نیست  اولین سر در جمهوری اسلامی ایران در اسفند سال 57 در کردستان در سنندج توسط همین گروه‌های واگرا بریده شد، اولین ترور در جمهوری اسلامی در سال 57 توسط همین گروه‌های اتفاق افتاد،  اولین جنگ داخلی توسط همین گروه‌های واگرا در اسفند 57 اتفاق افتاد همه را شاهد  بوده‌ایم.

 

 وی گفت: واگرایی علت حادثه است نه منازعه قومی؛ انقلاب اسلامی هم همواره راه را برای مذاکره و مصالحه باز گذاشته امام سال 58 که همین درگیری‌ها به اوج خودش رسید چندین گروه حُسن نیت به کردستان فرستاد و نشستند با گروه‌ها همین گروههای تجزیه طلب مذاکره کردند در تلویزیون جمهوری اسلامی مذاکره گذاشتیم، تا نگاه مردم سالاری در کشور رونق بگیرد این قدر آزادی در اوایل نقلاب برای گروهها بود، در حالی که نیروهای اینها را با اسلحه دستگیر می‌کردیم.

 

وی عنوان کرد: همیشه آغوش جمهوری اسلام ایران برای این مسائل باز است به همین خاطر است که در جنگ کردها بیشترین پشتیابی را از ایران دارند و بارها هم توسط صدام بمباران شیمیایی می‌شوند

 

انتهای پیام/

معصومه صادقی

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.