پیروزی ایران در صحنه نبرد اطلاعاتی با آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی

اصفهان اساتید
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی؛

پیروزی ایران در صحنه نبرد اطلاعاتی با آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در تبیین جنگ ترکیبی آینده محتمل با بیان این که بخش قابل توجهی از برآورد صحنه نبرد آینده توسط رهبری ترسیم شده است، گفت: معتقد هستم در شرایط فعلی یکی دوسال اخیر مهم‌ترین صحنه نبرد ایران با آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی حوزه اطلاعاتی و امنیتی است که برنده و پیروز هستیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان که با همکاری ستاد جهاد تبیین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد در تبیین جنگ ترکیبی آینده محتمل با بیان این که بخش قابل توجهی از برآورد صحنه نبرد آینده توسط رهبری ترسیم شده است، گفت: معتقد هستم در شرایط فعلی یکی دوسال اخیر مهم‌ترین صحنه نبرد ایران با آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی حوزه اطلاعاتی و امنیتی است که برنده و پیروز هستیم.

 

محمد قربانی گلشن‌آبادی در آغاز با اشاره به این که مبحث این سخنرانی تبیین جنگ ترکیبی آینده محتمل است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت و هویت ضد استکباری، ضد صهیونیستی و ضد امپریالیسمی و قرارگرفتن در موقعیت خاص ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک و حمایت‌هایی که از جبهه مقاومت انجام می‌دهد مورد هجمه شدید اهداف استکباری و امپرایالیسمی در دنیا است.

وی در ادامه با یادآوری این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ تحولات جدی هم در منطقه و هم در فرامنطقه ایجاد شد و همه آن‌ها ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی بود، افز.د: بنابراین طبیعی است که دشمنان این کشور ودشمنان این ملت و این اندیشه دست به عملیات و اقدامات تخاصمی گوناگون بزنند.

معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در همان ابتدای امر چندین کودتای بزرگ طراحی شد که به فضل الهی و با درایت حضرت امام (ره) شکست خورد.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از همان ابتدای امر جبهه جهانی کفر و استکبار با جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی سر جنگ و تنازع و تخاصم داشت،  اظهار کرد: کودتاهای بزرگ، حمایت از گروهک‌های تروریستی و تکفیری از ایران اتفاق افتاد سازمان مجاهدین خلق مورد حمایت غربی‌ها قرار گرفت مورد حمایت تسلیحاتی و آموزشی و اطلاعاتی آنها قرار گرفت که همین الان هم همینطور است، بنابراین این مقدمه روشن است که وضعیت در گذشته به این سبک و سیاق بوده است.

وی با بیان این که در آینده اتفاقاتی ممکن است رخ دهد، گفت: صحنه نبرد در هر دوره تاریخی بویژه صدر انقلاب ویژگی‌های خاص خودش را داشت اما رفته‌رفته جنگ‌ها و نبردها و منازعات شکل  و شمایل و سیاق گوناگونی به خودش می‌گرفت که عنوان بحث این نشست هم بیشتر در این حوزه است که می‌خواهیم ماهیت صحنه جنگ ترکیبی آینده احتمالی و متصور علیه ایران در افق 1404 را بیان کنیم.

 قربانی اظهار کرد: صحنه جنگ را اگر بخواهیم برآوردی بکنیم از مضامین مرتبط با جنگ ترکیبی و جنگ شناختی در فرامین و منویات فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نائب ولیعصر حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و تبلور این منویات در اسناد بالادستی باید ببینیم که وضعیت تهدیدات به چه سبک و سیاقی است.  

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، سپس برآورد اصلی به لحاظ آینده افق 1404 را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: اگر محتوای فرمایشات رهبر حکیم انقلاب را برآورد کنیم تهدیدات اصلی در جهان و منطقه رژیم امریکا بعنوان بزرگترین تهدید جهانی و بعد بزرگترین تهدید منطقه رژیم صهیونیستی و بعد تروریسم دولتی عربستان سعودی است که متاسفانه در خط رژیم صهیونیستی است و ماجرای این معاهدات و توافقنامه‌های ابراهیم که اتفاق افتاد بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی اقماری کوچک همه اینها تحت فشار عربستان سعودی بود.

وی در ادامه در خصوص نوع تهدیدات که چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را تحلیل محتوا کنیم نوع تهدیدات آینده در افق 1404 سخت، نرم یا هوشمند است.

قربانی با بیان این که بعضی‌ها معتقدند که ما جنگ سخت نداریم، اظهار کرد: جنگ‌های نیابتی و در واقع ترورهایی که رژیم صهیونیستی و نوچه‌های آنها در داخل ایران یا خارج ایران علیه جبهه مقاومت انجام می‌دهند این شکلی ازجنگ سخت است ترور شهید حاج قاسم سلیمانی سپهبد جهان اسلام و ایران مظهری بارزی از جنگ سخت است که رژیم صهیونیستی و امریکایی‌ها دست به  این جنایت بزرگ زدند و انشاالله به فضل الهی مجازات خواهند شد.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: پس ما هم جنگ سخت داریم هم جنگ نرم و هم البته جنگ هوشمند که نظریه جدید جوزف‌نای است که حدود 20 سال پیش نظریه جدید جنگ نرم و قدرت نرم را داد و اخیرا حدود 6 سال پیش در نظریه جدیدی جنگ هوشمند را مطرح کرد.

قربانی در ادامه ویژگی‌های جنگ آینده در افق  1404 براساس تدابیر و فرامین و منویات مقام معظم رهبری را مورد بررسی قرار داد و گفت: ایشان می‌فرمایند که در جنگ‌های آینده دشمنان از سلاح‌های ممنوعه استفاده خواهند کرد که در گذشته هم تجربه آن را داشتیم، مقام معظم رهبری جنگ آینده را ترکیبی از جنگ سخت، نرم و هوشمند قلمداد می‌کنند.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب فشار تبلیغاتی را در بعد ایران هراسی، اسلام هراسی و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی از طریق عملیات روانی می‌دانند. همچنین جنگ سایبری و استفاده از فضای مجازی که متاسفانه در کشور گله و رهاست استفاده خواهند کرد.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص الگوها  تهدیدات آینده، گفت: مقام معظم معظم رهبری صحنه مبارزه را کشورهای اسلامی خصوصا محور مقاومت و الگوهای امنیتی مرتبط با آن می‌دانند.

وی بیان کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) سال 92 که آن موقع ماجرای سوریه و عراق هنوز پیش نیامده پیش بینی رهبری حکیم انقلاب است که می‌فرمایند که منطقه آسیای جنوب غرب و نظام بین‌المللی صحنه مبارزه خواهد شد و الان هم هست.

قربانی افزود: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند محور مقاومت مورد هجمه شدید استکباری قرار خواهد گرفت و صحنه مبارزه برای جمهوری اسلامی ایران و کل منطقه اسلامی و جهان اسلام و خصوصا غرب آسیا است و محور و کانونی‌ترین منطقه مبارزه با کشورهای امپریالیسمی و جبهه کفر و نفاق، کشورهای محور مقاومت یعنی دقیقا جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه، لبنان این محور جدی‌ترین منطقه مورد منازعه با کشورهای غربی  است.

وی عنوان کرد: پس جمع‌بندی این است که در فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب  الگوهای امنیتی و تهدیدات آینده و منطقه و مقولات مرتبط و صحنه مبارزه به لحاظ جغرافیایی وجود دارد.  

قربانی در بخش بعدی سخنان خود گفت: در حوزه عرصه‌شناسی یا حیطه‌بندی صحنه جنگ روشن است که در جنگ ترکیبی مجموعه‌ای از نبردها، جنگ‌ها و منازعات شکل می‌گیرد یعنی در جنگ ترکیبی جنگ سیاسی، اقتصادی، امنیتی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: حوزه‌های جنگاوری متعدد وجود دارد جنگ تروریستی و نامتعارف یعنی جنگ‌های بی‌تعریف جنگ‌های جدیدی که اساسا تعریف خاصی ندارد و جنگ‌هایی که حوزه‌های پلی‌تنیک و قومیتی است و جنگ‌های سایبری و اطلاعاتی یعنی هم جنگ امنیتی هم اطلاعاتی وجود دارد.

 

بخش قابل توجهی از برآورد صحنه نبرد آینده توسط رهبری ترسیم شده است

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که اگر به فرمایشات حکیم انقلاب توجه کنیم بویژه نهادهای علمی و فرهنگی و امنیتی بخش قابل توجهی از برآورد صحنه نبرد توسط ایشان ترسیم شده است.

 

قربانی با تصریح این که موضوع جنگ ترکیبی آینده در افق 1404 از حیث تهدید‌شناسی و تبیین سناریوهای دشمن هم در کلام رهبری معظم انقلاب هست، گفت: آینده نگاری و آینده پژوهشی؛ یعنی ما آینده‌نگری نداریم موضوع  بحث ایشان این است که ما باید آینده نگاری بکنیم چرا که آینده‌نگری یعنی آینده آینده متصور و محتمل را باید بشناسیم اما  صحبت رهبر فرزانه انقلاب بالاتر از این است می‌فرمایند که ما وقتی آینده را دیدیم و آینده را پژوهش کردیم و آینده محتمل و سناریوهای مرتبط و امکان تحقق را برآورد کردیم دست به آینده‌نگاری بزنیم یعنی از محقق به مطلوب برسیم و این خیلی مهم است عین عبارت مقام معظم رهبری است که روند پژوهشی کنیم.

وی افزود: همچنین رهبری معظم انقلاب در حوزه تهدید شناسی به تبار‌شناسی جنگ‌های آینده و به برآوردشناسی تهدیدها و سناریوهای محتمل پرداخته‌اند.

قربانی ادامه داد: آینده‌نگری در افزایش توانمندی کشور، اشراف اطلاعاتی نسبت به گروهک‌های مخالف نظام در داخل کشور و در جدار مرزها، منطقه و فرامنطقه و تمرکز و تاکید بر جنگ اطلاعاتی و امنیتی که دشمنان ما در فرامنطقه با کمک سرویس‌های اطلاعاتی داخلی تلاش می‌کنند نظام اطلاعانی و سرویس‌های اطلاعاتی کشور را دچار محاسبات غلط با انجام عملیات ایذایی و ‌فریب کنند، که با اقداماتی تلاش می‌کنند ذهنیت نیروهای امنیتی را از یک موضوعی بسیار مهمتر منحرف کنند که این مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

 

وی اضافه کرد: همچنین مقام معظم رهبری در خصوص نیروی انسانی کارآمد، انضباط، فرهنگ عاشورایی، تأمین سلامت امنیتی کشور و پدافند غیرعامل نکاتی را فرموده‌اند

قربانی با اشاره به این که اگر بخواهیم ببینیم به لحاظ فیزیکی  فیزیک جنگاور صحنه جنگ کشور ایران با کشورهای غربی کجا خواهد بود می‌توان گفت بخشی در حوزه زمین است و خاطرنشان کرد: منظور از زمین جغرافیای سیاسی کشور نیست، بلکه منظور جغرافیای فرهنگی است ما یک ژئوپلوتیک داریم یک ژئوکالچر یعنی جغرافیای فرهنگی که الان افراد از ژئوپلوتیک کمتر بهره می‌برند، ژئوکالچر مهم است یعنی‌جغرافیای فرهنگ ایران.

 

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: جغرافیای فرهنگی ایران اگر ترسیم شود یعنی شبهه قاره هند، پاکستان، افغانستان، کشورهای اطراف و حاشیه دریای خزر و بخشی از آناتولی، عراق، سوریه و لبنان و شبه جزیره حجاز حوزه جغرافیای فرهنگی ما خواهد بود.

محیط فیزیکی صحنه نبرد باید ناظر و معطوف به ژئوکالچر باشد نه ژئوپولوتیک

قربانی ادامه داد: بنابراین زمانی که در یمن جنگی اتفاق می‌افتد ما درگیر هستیم. محیط فیزیکی صحنه نبرد باید ناظر و معطوف به ژئوکالچر باشد نه ژئوپولوتیک. چون اساساً مختصات و ویژگی جنگ‌ها عوض شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یک بخش قابل توجهی از جنگ هم در دریا است، افزود:  الان مدام در حوزه دریا و اقیانوس‌های منطقه و فرامنطقه با ایالات متحده و رژیم صهیونیستی و کشورهایی که به دلایلی با این دو کشور همراهی می‌کنند درگیر هستیم.

 

قربانی با بیان این که حوزه سوم به لحاظ صحنه جنگ حوزه هوافضا است، گفت: ما در حوزه هوافضا هم درگیر هستیم که در این حوزه توانمندی‌هایی داریم که دشمن هم در رابطه توان رزمی ایران در حوزه هوافضا نکاتی را مطرح کرده است.  

وی گفت: حوزه چهارم فضای مجازی است که ما در حوزه فضای مجازی و سایبری هم با کشورهای متخاصم درگیر هستیم.

قربانی بیان کرد: حوزه پنجم حوزه شناختی و ادراکی است یعنی در عرصه‌های محیط‌شناسی، جنگ شناختی یا جنگ ترکیبی یک بخش همین شناختی و ادراکی است، دشمن تغییر محاسبات مسئولین و مردم را در این حوزه دارد.

وی افزود: حوزه ششم هم تلفیقی است یعنی ممکن است اینها همه باشند اما غلظت با یکی از اینهاست

وی در بخش دیگری از سخنانش حوزه اثرگذاری‌ها را اشاره کرد و گفت: در حوزه اثرگذاری‌ها یکی حوزه نظامی است روشن است وقتی جنگ زمینی یا دریایی است بخشی نظامی است که ما مشکل عمده و اساسی نداریم، حوزه دوم که دشمن تمرکز کرده حوزه اقتصادی است بعنوان مثال کسری بودجه دولت قبل حتما در وضعیت معیشتی کشور اثر‌گذار است و حوزه سوم اجتماعی و فرهنگی است که دچار مشکلاتی هستیم که یک بخش از آن رسانه‌های ارتباط جمعی است.

معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معتقد هستم در شرایط فعلی یکی دوسال اخیر مهم‌ترین صحنه نبرد ایران با آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی حوزه اطلاعاتی و امنیتی چه در داخل و چه در خارج است که با وجود سربازان گمنام امام زمان (عج) و به فضل و نصرت و امداد الهی در جنگ اطلاعاتی برنده و پیروز هستیم.

وی حوزه آخر را حوزه سیاسی عنوان کرد و گفت:  دشمن از تنازعات سیاسی که در داخل کشور اتفاق بیفتد بهره می‌برد.

وی با اشاره به عوامل مؤثر در داخل و خارج منطقه علیه ایران، افزود: عمده راهبرد غربی‌ها در حوزه رسانه و فضای مجازی اسلام هراسی و ایران هراسی است از این رو تلاش می‌کنند از جمهوری اسلامی ایران یک تصور و ایماژ هیولایی در ذهن مخاطبان چه داخلی و  چه خارجی ایجاد کنند.

 قربانی افزود: همچنین ائتلاف‌های نظامی و سیاسی و امنیتی علیه ایران ایجاد می‌کنند که حضور بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در جمع کشورهای عربی منطقه به این دلیل بود که ائتلاف امنیتی سیاسی و یا محدودیت ایجاد کنند در ارتباطات سیاسی ایران با کشورهای منطقه، که سفر پوتین و اردوغان مورد فشار شدید امریکایی‌ها و بعضی کشورهای منطقه بود که این اتفاق نیفتد برای این که ایران را یک کشور فعال یا اثر گذار در منطقه است.  

معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایانی این جلسه و در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد، ورود گفتمانی و سیاستی و تربیت تشکیلاتی بعنوان راهکار موثر عنوان کرد.

 

قربانی همچنین در خصوص موضع ترکیه در جنگ احتمالی آینده، با بیان این که ترکیه یک رقیب و درعین حال متحد منطقه‌ای برای ما هستند، به ایجاد دو سد بزرگ در شرق و غرب ترکیه اشاره کرد و گفت: سدی که در شرق ترکیه زده شده که رها سازی آب اتفاق نمی‌افتد که احتمالا در دوسه سال آینده شما غرب کشور دچار مشکلات شود که احتمالا با ترک‌ها درگیر خواهیم بود اما در حوزه منطقه ترک‌ها هم با ما رقابت دارند هم اتحاد راهبردی دارد. در موضوع سوریه که ترک‌ها شکست خوردند و حضورشان در روند آستانه نشان داد که با ما همراه شدند و همکاری دارند می‌کنند. همچنین ترک‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که حمایت‌شان از ارتش آزادی بخش سوریه به رهبری رفعت اسد عموی بشار اسد برایشان حیاتی است مخصوصا در مناطقی از شمال غربی سوریه جهت کنترل کرد‌ها. اما ما تنازعی با ترک‌ها نداریم ترک‌ها مشکلات داخلی هم دارد و در حل و فصل مشکلات داخلی ترک‌ها ایران نقش جدی ایفا می‌کند.

 وی در خصوص سوالی در ماجرای اوکراین و روسیه گفت: این دو کشور تولید کننده عمده غلات هستند جنگ بین این دو کشور چندین آورده برای ایران داشت و کشورهای عربی منطقه که متحد راهبردی غرب بویژه ایالات متحده بودند را نسبت به کارآمدی حمایتی آنها به تردید واداشت یعنی آنها به چشم دیدید که امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در جنگ اوکراینی‌ها را عملا تنها گذاشتند و صرفا به حرف اکتفا کردند.

 انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.