طراحی و بهره‌برداری از اولین فناوری نرم افزاری ثبت نام غیرحضوری دانشگاه منطبق با الزامات حقوقی

اصفهان اساتید
با مدیریت و سرپرستی جانشین کانون بسیج اساتید دانشکده فنی شهید مهاجر؛

طراحی و بهره‌برداری از اولین فناوری نرم افزاری ثبت نام غیرحضوری دانشگاه منطبق با الزامات حقوقی

فناوری نرم‌­افزاری «ثبت‌­نام و مدیریت یکپارچه نومتقاضیان (پروژه ثمین)» مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و منطبق با الزامات حقوقی در فضای مجازی برای اولین بار در سطح دانشگاه‌­های کشور به همت «محمدجواد رستگاری از اساتید دانشکده فنی شهید مهاجر اصفهان» با همکاری جمعی از دانشجویان جهادگر این دانشگاه طراحی، پیاده‌­سازی و به مرحله بهره‌­برداری رسیده است.

به گزارش  دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، افضل روانگرد مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه فنی شهید مهاجر با بیان این که فناوری نرم‌افزاری «ثبت‌نام و مدیریت یکپارچه نومتقاضیان (پروژه ثمین)» در سومین جشنواره ملی حرکت (سال 1400) از میان دانشکده­‌های فنی و حرفه‌­ای کشور مقام دوم را کسب کرد، گفت: فناوری نرم‌­افزاری «ثبت­‌نام و مدیریت یکپارچه نومتقاضیان (پروژه ثمین)» به عنوان ابزاری جهت ثبت­‌نام غیرحضوری دانشجویان جدید الورود دانشگاه‌­ها منطبق با الزامات حقوقی در فضای مجازی برای اولین بار در سطح دانشگاه­های کشور به همت محمدجواد رستگاری از اساتید بسیجی دانشکده فنی شهید مهاجر و همکاری جمعی از دانشجویان جهادگر طراحی و پیاده‌سازی شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.

1

رستگاری در تشریح این دستاورد، اظهار کرد: این فناوری، در زمان شیوع ویروس منحوس کووید-19، به عنوان یک طرح ارزشمند و کاربردی در راستای تحقق سیاست‌های دولت الکترونیک و با هدف حفاظت از سلامتی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهی، تسهیل امور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها توسعه داده شد.

 

جانشین کانون بسیج اساتید دانشکده فنی شهید مهاجر  که مدیریت و سرپرستی «پروژه ثمین» را برعهده داشته است، تصریح کرد: این فناوری، شامل مراحل احراز هویت غیرحضوری متقاضی، ثبت‌نام آنلاین، تأمین امنیت، انطباق مستندات توسط کارشناسان، صدور آنلاین نامه نظام وظیفه، تایید اصالت مستندات و اخذ امضای اصیل ذیل فرم‌های متعدد ثبت نام در دفاتر پیشخوان پست، تشکیل پرونده فیزیکی و ارسال به مقصد دانشگاه است. هم اکنون، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان فرآیند ثبت‌نام تمامی دانشجویان جدید الورود خود در سال 1399 را به واسطه پروژه ثمین بدون مراجعه حضوری دانشجویان، پای‌بندی با الزامات حقوقی و با کمترین هزینه تکمیل کرده است.

.

1

 

مدیر و سرپرست پروژه ثمین، که در کنار فعاليت‌های علمی بيش از دو دهه فعالیت­های فرهنگی و مسئوليت در پايگاه‌های بسيج را نيز در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: در شرایط امروز و با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری ايجاد حس خودباوريی، خوداتکایی و جهاد­گری در بین جوانان و به ویژه دانشجویان از تکالیف نخبگان جامعه جهت تبدیل تهدیدها به فرصت است. در این صورت، رشد و پيشرفت ملت، اقتدار میهن و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق خواهد یافت.

 

رستگاری گفت: در زمانی که شیوع ویروس منحوس کووید-19 سلامتی و اقتصاد را هدف قرار داده است و اجرای فرآیندهای سنتی خطراتی را به همراه دارد. ایده استفاده اصولی از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ثبت­نام غیر حضوری دانشجویان جدید الورود دانشگاه مطرح شد.

 

وی ادامه داد: ثبت­‌نام به عنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در دانشگاه‌­ها شناخته می­‌شود. با توجه به تعهدات مهمی که متقاضیان ورود به دانشگاه ملزم به پذیرش آن هستند، در گذشته همیشه (حداقل مراحل احراز هویت و امضای زنده فرم‌­ها) به صورت حضوری بوده است. از آنجا که چالش اصلی در غیرحضوری شدن این فرآیند، الزامات حقوقی است، مراحل احراز هویت متقاضی، ثبت‌نام آنلاین، تامین امنیت، انطباق مستندات توسط کارشناسان، صدور آنلاین نامه نظام وظیفه، تایید اصالت مستندات و اخذ امضای اصیل ذیل فرم‌های متعدد ثبت نام در دفاتر پیشخوان پست، تشکیل پرونده فیزیکی و ارسال به مقصد دانشگاه به گونه طراحی و پیاده‌­سازی شده‌اند که صحت امر محقق شود.

 

جانشین کانون بسیج اساتید دانشکده فنی شهید مهاجر اظهار کرد: پروژه ثمین ثمره بیش از یک دهه فعالیت علمی و پژوهشی میان رشته‌ای در زمینه­‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و حقوق قضایی است. این پروژه در اسفند ماه سال 1398 برنامه­‌ریزی شد و با فعالیت جهادی اعضای تیم نسخه آزمایشی در مرداد ماه سال 1399 آماده شد. مراحل تست، انعقاد قرارداد با سایر ذی­نفعان و بهره‌­برداری در مهر ماه سال 1399 انجام شد. همچنین، این فناوری با اقتباس از مخفف کلمات ثبت‌­نام و مدیریت یکپارچه نومتقاضیان، پروژه ثمین نام­‌گذاری شد.

 

وی بیان کرد: این نیاز، در سازمان­‌های مختلف وجود دارد و امکان توسعه فناوری به شکل خدمت­محور و قرار دادن آن در اختیار سازمان­‌ها برای تعریف و اجرای فرآیندهای مختلف به صورت غیرحضوری ضمن تأمین شرایط قانونی و پای‌بندی به الزامات حقوقی فراهم است. در این صورت در یک دوره شش ماهه امکان اشتغال‌­زایی مستقیم 100 نفر پیش­بینی می­‌شود.

 

رستگاری ادامه داد: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره­مندی از ویژگی­‌های ارزشمند فضای مجازی، کاهش چشم‌گیر هزینه­‌های ذی­نفعان، مدیریت دقیق و بهینه منابع و عدم وابستگی جغرافیایی خدمات را به ارمغان خواهد آورد که با اضافه شدن قابلیت­‌های حقوقی معتبرسازی می‌­شود.

 

این استاد بسیجی افزود: همانطور که فضای مجازی به عنوان یک ابزار قدرتمند با توسعه کسب و کارها، انتشار محتواهای فرهنگی، ورزشی و هنری و برقراری ارتباطات اجتماعی می­‌تواند کیفیت زندگی را ارتقاء ببخشد، اما متاسفانه بی‌­توجهی به جزئیات فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و وجود نقایص قانونی در این حوزه مخاطراتی را به همراه دارد. با این وجود، همراهی دانشمندان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اندیشمندان علم حقوق در کنار سایر پژوهش‌گران می­‌تواند در امن­‌سازی فضای مجازی و هدایت آن به سمت بهره­‌برداری­های اقتصادی و تولید دانش­‌بنیان چاره‌­ساز باشد.

 

جانشین کانون بسیج اساتید دانشکده فنی شهید مهاجر در پایان اظهار کرد: حمایت از جوانان حزب‌الهی، پرتلاش و توانمند کشور از سوی متوليان امر لازمه اجرا و پشتیبانی طرح‌­های فناورانه و دانش­بنیان است. امید است مسئولین در پیروی از منویات رهبر فرزانه انقلاب و با مدیریت جهادی، تعالی و شکوفایی را برای کشور عزیزمان رقم بزنند.

 

 انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.