هر کجا به مکتب امام عمل کردیم برایمان پیشرفت حاصل شد

اصفهان اساتید
معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان:

هر کجا به مکتب امام عمل کردیم برایمان پیشرفت حاصل شد

معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان با توصیف حال و هوای اصفهان در زمان رحلت امام خمینی، تأکید کرد: آن چه باعث شد مکتب امام به طور کامل در جامعه پیاده نشود، حضور بروکرات‌ها و تکنوکرات‌ها با تفکر نئولیبرالی در کشور بود.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حسین مطیع در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در مورد حال و هوای روزهایی که امام خمینی -رحمة الله علیه- رحلت فرمودند، گفت: من آن روز دانش‌آموز سال دوم دبیرستان بودم و همان صبح اعلام خبر هم امتحان جبر داشتیم که امتحانات هم عقب افتاد. آن روز حس و حال عجیبی بود و واقعاً مردم ناله و گریه می‌کردند به سر و سینه می‌زدند و اندوهناک بودند.

معاون تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان اظهار کرد: واقعه رحلت امام به لحاظ روحی و عاطفی، اتفاق خیلی سنگینی بود به خاطر این که مردم قلباً امام را دوست داشتند با این که علیه امام تبلیغات زیادی شده بود و امام اداره کننده جنگی بود که مردم خیلی از عزیران خود را در این جنگ از دست داده بودند ولی محبوبیت امام فوق‌العاده بود و این را مردم هم در تشییع جنازه تاریخی نشان دادند و هم در اشک‌ها، ناله‌ها، گریه‌ها و سوگواری‌هایی که مردم داشتند خیلی محسوس بود.

وی با تأکید بر این که امام خمینی شخصیت فرهمندی و به قول معروف کاریزماتیک داشتند، دلیل این محبوبیت بنیان‌گذار کبیر انقلاب را در آیه مبارکه « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا: مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد!» دانست و تصریح کرد: این شخصیت بزرگ الهی به دلیل اخلاص و بندگی که برای خدا داشتند، محبت مردم را جلب کرده بودند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که ابعاد اصلی مکتب امام راحل یعنی عقلانیت، معنویت و عدالت چه میزان در جامعه جاری شده است، ضمن تأکید بر این که پاسخ‌گویی به این سؤال مستلزم کار آماری و علمی است افزود: نظر شخصی من این است که عقلانیت به میزانی خوبی در جامعه جاری شده است، معنویت به میزان متوسط و عدالت کم.

مطیع در مورد ساختارهای حمایتی نظام جمهوری اسلامی ایران از مستضعفان و طبقه ضعیف‌تر جامعه، گفت: در ابتدای انقلاب نهادهایی که امام خمینی تأسیس کردند مانند بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و غیره کارکرد خوبی داشتند اما رفته رفته با روی کار آمدن تکنوکرات‌ها و بوروکرات‌ها بر مسند امور کشور آمدند که خیلی میانه خوبی با مستضعفان نداشتند و برای ایشان مهم نبود که اقشاری از جامعه زیر چرخ‌های عدالت و توسعه له شوند و این را نیز صریحاً بیان کردند، کم کم برخی از این نهادها جایگاه خودشان را از دست دادند و کم تأثیر شدند.

وی با بیان این که در ابتدای انقلاب بنیاد مسکن، کمیته امداد و این قبیل نهادهای حمایتی به خوبی نیازهای اساسی مردم را رفع می‌کردند این سؤال را مطرح کرد که امروز بنیاد مسکن چقدر توانسته است نیاز مسکن مردم را رفع کند، یا بنیاد مستضعفان و کمیته امداد با این حقوق‌های ناچیزی که به مددجویان خود پرداخت می‌کنند چقدر در جهت رفع نیازهای اساسی ایشان مؤثر هستند؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این رابطه افزود: دفاع از مستضعفین باید در ساختارهای اصلی حکومت نهادینه شود در حالی که ساختارهای اصلی حکومت به دست بروکرات‌ها و تکنوکرات‌هایی افتاده است که نئولیبرال هستند و آن چیزی که برای ایشان اهمیت دارد سود، سرمایه، کاپیتالیزم، و توسعه و افزایش ثروت ثروتمندان است و مستضعفان، ستمدیدگان و مظلومان جامعه برای ایشان هیچ اهمیتی ندارند.

مطیع با تأیید این مطلب که در اداره جامعه هر کجا به مکتب امام عمل کردیم برایمان پیشرفت حاصل شد و هر جا از این مکتب منحرف شدیم، دچار مشکلات شدیم، تأکید کرد: ما باید به مکتب امام و حقایق این مکتب بازگردیم و در این راه نیز از ملامت ملامت‌کنندگان و از برچسب خوردن هم هراسی نداشته باشیم مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر بزرگان که با وجود چنین مسائل و موانعی استوار پای مکتب امام ایستادند و اجر خود را نیز با رسیدن به مقام شهادت دریافت کردند.

وی در مورد آن چه معجزه در مدیریت امام خمینی نامیده می‌شود، اظهار کرد: در اداره جامعه نباید منتظر معجزه بود بلکه باید با توکل به خدا عمل کرد و گام برداشت و این دقیقاً آن چیزی بود که از امام راحل می‌دیدیم. خداوند لطف خود را شامل حال جامعه‌ای می‌کند که خودشان هم برای رسیدن به هدف همت کرده و تکلیف و وظیفه خود را انجام دهند.

این استاد دانشگاه در این رابطه به مشکلات اقتصاد کشور اشاره و عنوان کرد: این که می‌بینیم با روی کار آمدن شخصیتی نظیر آیت‌الله رئیسی هنوز اقتصاد کشور وضعیت مطلوبی پیدا نکرده است به همین دلیل است که ایشان برنامه‌ها را تغییر نداده‌اند هر چند انسان‌ها تغییر پیدا کرده‌اند و مادامی که مسئولان ما درصدد باشند با نسخه‌های لیبرالی تورم را مهار کنند، این اتفاق نخواهد افتاد بلکه تورم بدتر نیز خواهد شد و همواره ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر خواهند شد.

انتهای پیام/

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.