تاکید رئیس دانشگاه فرهنگیان بر جبران خلاهای دوران کرونا/تربیت معلم باید تعاملی باشد
تاکید رئیس دانشگاه فرهنگیان بر جبران خلاهای دوران کرونا/تربیت معلم باید تعاملی باشد
به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان؛ حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان امروز دوشنبه سوم خردادماه با حضور در اجرای همایش منطقه ای با موضوع "مسائل تربیتی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پساکرونا " که به همت بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با همکاری بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان های مجاور؛فارس، یزد، سمنان، خراسان جنوبی، قم، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد فراخوان داده شده بود، بصورت مجازی در پردیس شهید باهنر اصفهان برگزار شد، تکلیف دانشگاه فرهنگیان را برای دورانی که خبری نخواهد بود از کرونا در سه محور ترسیم کرد و گفت: جبران خلاهای ایجاد شده در دوران کرونا در پسا کرونا ضرورت دارد و تربیت معلم باید تعاملی باشد.
خنیفر با بیان این که در این همایش بحث نقش دانشگاه فرهنگیان در دوران پسا کروناست، گفت: دورانی شروع شد حدود 17ماه و کل کره زمین را درنوردید و تحت تاثیر قرار داد دوران کرونا بر اقتصاد، گردشگری، صنعت و بر آموزش تاثیرات بسیار بسیار شگرفی گذاشت.
وی ادامه داد: خیلی از ملتها در آغاز دوران کرونا در دی ماه سال 98 غافلگیر شدند و خیلیها هم بعد از ماهها توانستند خودشان را پیدا کنند اما نکتهای که اینجا وجود دارد این است که از محدود کشورهایی که در ماه اول توانستیم اندکی خود را جمع و جور بکنیم و بعد روتین عمل بکنیم کشور عزیز ما ایران است با همه تحریمها، نقصها و مشکلاتی که وجود دارد بحمدالله تا حدود بسیار زیادی جبران آموزش شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این که الان در دوران کرونا هستیم؛ بیان کرد: دوران پیش کرونا داشتیم، دوران کرونا و دوران پسا کرونا که شروع نشده اما اگر دوران پسا کرونا شروع شود دوباره برمیگردیم به فضای باز کلاس ما از درباز کلاس پریدیم به فضای مجازی از چهار ساعت و هشت ساعت پریدیم به 24 ساعت یک فضای لایتناهی، لامکان و لازمان؛ این توفیق برای کشور ما رقم خورد ما تماشگر مبهوت باقی نماندیم بالاخره با استفاده از فضاهای موجود و با استفاده از ابتکار و خلاقیتهای محلی و ملی چه در سطح تلویزیون استانی و ملی و چه در سطح سامانههایی مثل سامانه شاد و شمیم و سامانهای دانشگاهی توانستیم این خلا را تا حدزیادی پر کنیم.
خنیفر گفت: اما اگر دوران کرونا تمام شود و دوران پسا کرونا شروع شود، سه وظیفه مهم بر عهده ماست، یک جبران کاستیهای دوران کرونا، دوم برنامهریزی برای بازگشت صحیح به دوران پیش کرونا و سوم امکان ضرورت آمیختگی بین آموزشهای مجازی با آموزشهای حضوری چون بعضی از نظریهپردازان معتقدند که پسا کرونا رجعتی به پیش کرونا نخواهد بود یعنی کلا آموزش تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و در این مدت بر اثر تجربهای که کسب شده میتوانیم انتزاجی بین دوران کرونا و پسا کرونا ایجاد و از آموزشهای ترکیبی و بلندر استفاده کنیم این یک واقعیت است و کشور ما هم کشور تجربههای بزرگ است و آموزشهای پسا کرونا می تواند.
وی افزود: این را به فال نیک میگیریم گرچه در آموزش خصوصا در بحث معلمی، بحث تدریس فنون ارزشیابی، کارورزی و مهارتورزی در معلمی هیج چیزی جای کلاسهای چهره به چهره حضوری و تعاملی را نمیگیرد و تربیت معلم باید تعاملی باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: منتها در صورتی که نیاز باشد از این ظرفیت استفاده کنیم با توجه به زیرساختهایی که در این مدت شکل گرفته میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و در کنارش از آن.برای آموزشهای ضمن خدمت، حین خدمت برای سایر معلمینی که مشغول هستند از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: خودمان را باید آماده کنیم اگر خلاهایی در دوران کرونا ایجاد شده در پسا کرونا اینها را بایستی جبران کنیم یکی از یزرگترین خلاهایی که در تربیت معلم احساس میکنم باید جبران شود حتی اگر پنج سال شش سال دیگر باشد بحث کاروزی است کارورزی فانوس دریای نظام آموزشی و فانون دریای تربیت معلمی است، کارورزی رصدگاه دائمی خود پایی است و ما میتوانیم با کارورزی حس مهارتورزی را به خود تلقین کنیم که مهارت لازم مکتسبه را داشتیم در دوران کرونا این درس بصورت مجازی ارائه شده باید بصورت حضوری هم تجربه بشود.
خنیفر در پایان با اشاره به این که مقام معظم رهبری فرمودند معلمان افسران پیشرفت جامعه هستند، این جمله را سخنی بسیار گرانسنگ، ارزشمند و مانایی در تاریخ و تارک تعلیم و تربیت کشوردانست و اظهار داشت: ما انشاالله بتوانیم به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم.
انتهای پیام/
افزودن دیدگاه جدید