زن مسلمان باید حافظ سنگر ارزش‌های اسلامی در برابر وضع جاهلی دنیای غرب باشد

اصفهان اساتید
عضو کانون بسیج اساتید دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی گفت:

زن مسلمان باید حافظ سنگر ارزش‌های اسلامی در برابر وضع جاهلی دنیای غرب باشد

عضو کانون بسیج اساتید دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی گفت:زن مسلمان باید حافظ سنگر ارزش‌های اسلامی در برابر وضع جاهلی دنیای غرب باشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مریم میرصالحیان عضو کانون بسیج اساتید دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان این که امروز پرچمِ استقلالِ هویتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی و فرهنگی‌ خودشان را دارند و زن می‌تواند در میدان‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشد، گفت: زن مسلمان امروز باید حافظ سنگر ارزش‌های اسلامی در برابر وضع جاهلی دنیای غرب باشد.

آری این‌جا است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اسلام با درس خواندن، کار کردن و مسافرت رفتن زنان مشکلی ندارد اما عده‌ای به خیال خود، اسلام را دین خانه‌نشین کردن زن می‌دانند.

زن در محیط اسلامی رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی و سیاسی می‌کند؛ در اساسی‌ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار می‌گیرد و در عین حال زن باقی می‌ماند، زن بودن برای زن، یک نقطه امتیاز و افتخار است.

مقام معظم رهبری هم‌چنین از دستاوردها و موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی را پیشرفت بانوان در عرصه دانشگاهی و حوزوی می‌دانند و در این خصوص گفته‌اند که اگر خانم‌ها می‌خواهند وارد فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی شوند، مانعی نیست البته فعالیت علمی خیلی خوب است و بر سایر فعالیت‌ها ترجیح دارد.

یکی از بزرگترین افتخارات نظام اسلامی این است که در سایه نظام اسلامی این همه زن فرزانه، تحصیل‌کرده، خوش‌فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه ما وجود دارد.

اگر زن استعداد علمی برای اختراعات و اکتشافات، استعداد سیاسی و اجتماعی دارد، اما نمی‌گذارند از این استعداد استفاده کند، ظلم است؛ البته یکی از مسائل اصلی، مسأله خانه و خانواده است؛ فرصت زن در محیط خانواده و خانه‌داری برای بروز استعدادها مانع درس، مطالعه، فهمیدن و نوشتن او نشود.

بانوی نمونه انقلاب اسلامی، دارای ابعاد گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و... است؛ امروز زنان کشور ما در حالی در بخش‌های مختلف چنین تأثیرگذاری‌ دارند که در عین‌ حال حجاب و عفاف و وجه تمایز میان زن و مرد، در معرض سوءاستفاده‌ قرار نگرفتن و خود را تحقیر نکردن را جزو خصوصیات اصلی خود رعایت می‌کنند.

یکی از بانوان نمونه انقلاب اسلامی، مریم میرصالحیان، عضو هیأت علمی دانشگاه اشرفی اصفهانی در رشته زبان و ادبیات فارسی است، وی مدرک کارشناسی خود را در این رشته از دانشگاه اصفهان کسب کرده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در همین رشته در دانشگاه آزاد نجف‌آباد می‌شود.

این بانوی نمونه، ادبیات را یک رسانه می‌نامد که با این رسانه قوی، انسان بیشتر می‌تواند تاثیرگذار باشد و معتقد است شعر و داستان به عنوان رسانه‌های برتر فرهنگی، تاثیرگذارترین جایگاه‌ها را در ذهن افراد دارد.

مشروح گفت‌وگوی فارس با مریم میرصالحیان را در ادامه می‌خوانید:

 در ابتدا از خودتان بگویید.

میرصالحیان:  مریم میرصالحیان، متولد ۱۳۵۳ در اصفهان هستم و هم‌چنان در اصفهان سکونت دارم، شروع فعالیتم با دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی از سال ۷۹ بوده  و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی هستم که مسؤولیت مدیر فرهنگی به مدت ۶ سال و مسؤولیت ستاد شاهد و امور ایثارگران دانشگاه را از سال ۸۳ تا کنون بر عهده دارم.

فارس: رشته تحصیلی شما چیست؟ آیا به این رشته علاقه داشتید؟

میرصالحیانرشته تحصیلی من زبان و ادبیات فارسی است و چون به هنر و فضای شعر، علاقه داشتم این رشته را انتخاب کردم؛ من کارشناسی زبان و ادبیان فارسی را از دانشگاه اصفهان و همین رشته را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد نجف‌آباد خواندم، ولی به دلیل مسؤولیت‌های شغلی و اجرایی هنوز موفق به اخذ مدرک دکتری نشده‌ام.

 از شغل‌تان و علاقه شما به این کار بگویید.

میرصالحیان: شغل من در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی است، ادبیات یک رسانه است که مباحث فرهنگی را  به مخاطبان انتقال می‌دهد، به همین دلیل این رشته را انتخاب کردم که با مخاطب خود، به خصوص در فضای دانشگاه که مخاطبان همه دانشجو و نیروهای جوان هستند، ارتباط بیشتری برقرار کنم.

با این رسانه قوی، انسان بیشتر می‌تواند تاثیرگذار باشد و به طور کلی رشته ادبیات، یک رشته فرهنگی است و تحصیل در این رشته، بهترین بستر برای شناخت فرهنگ کشور است و ادبیات و فراورده‌های برتر آن چون شعر و داستان به عنوان رسانه‌های برتر فرهنگی، تاثیرگذارترین جایگاه‌ها را در ذهن افراد دارد. گاهی یک بیت شعر، به قدری در فرد تاثیر می‌گذارد که شاید ده‌ها کتاب، مقاله و سخنرانی نمی‌تواند آن تاثیر را داشته باشد، امید است با بها دادن به ادبیات و به خصوص شعر، این رسانه فرهنگی در جهت رشد و شکوفایی تقویت شود.

من از نوجوانی وقتی مشغول تحصیل در دوران دبیرستان بودم، به کارهای فرهنگی علاقه داشتم به طوری که عضو بسیج دانش‌آموزی مدرسه بودم و با مسجد محل نیز همکاری می‌کردم؛ از طرفی شعر و ادبیات را نیز دوست داشتم و کارهای فرهنگی تقریبا در همین راستا است و وقتی وارد دانشگاه شهید اشرفی شدم، مسؤولیت فرزندان شاهد و ایثارگر را به عهده گرفتم، کنگره سراسری ادبیات شعر و ادبیات پایداری را ۲ بار در دانشگاه شهید اشرفی برگزار کردیم.

من به شغلم علاقه دارم و یکی از آرزوهای قلبی من رشد و تعالی جوانان و دانشجویان از نظری فرهنگی، اعتقادی و علمی است و حدود ۲۰ سال است که با قشر دانشجو در ارتباط هستم و تلاش می‌کنم در حوزه فرهنگ، ارتباط ما با تشکل‌های دانشجویی باعث شود آن‌ها نیز با الهام از سیره اهل بیت (ع)، بیانات امام و منویات مقام معظم رهبری راهی را پیش بگیرند که شهدا پیش گرفتند و باعث افتخار مملکت و خانواده‌شان باشند. چون ما در اردوهای سیاحتی و زیارتی، دانشجویان را همراهی می‌کردیم، من دانشجویانی دارم که حتی از ۲۰ سال پیش تا کنون با من در ارتباط هستند.

در مورد پژوهش‌هایی که در این حوزه داشتید توضیح بدهید.

میرصالحیانچون در دانشگاه، درس فارسی عمومی را تدریس می‌کنم باید در کنار تدریس مطالعه داشته باشم، حدود ۱۰ سال پیش کتابی تحت عنوان از بی‌کرانه‌ها تألیف کردم که متون ادب فارسی و نگارش در این کتاب گنجانده شده و مقالات علمی‌ای نیز در رشته زبان و ادبیات فارسی نوشته‌ام.

 کمی از خانواده بگویید و اینکه آیا با شغل و فعالیت‌های علمی تحقیقاتی شما مشکلی ندارند؟ چه طور بین ایفای نقش در خانواده و اشتغال تعادل برقرار کردید؟

میرصالحیان:  من یک دختر دارم که به تازگی دانشجوی رشته معماری شده و در زمینه اشتغال بنده، همسر و پدر و مادرم مشوق من بودند و خود را مدیون آن‌ ها می‌دانم، فعالیت یک زن در جامعه، حمایت و پشتیبانی خانواده را می‌طلبدفعالیت‌های علمی و اجتماعی نباید لطمه‌ای به خانواده و مسؤولیت اصلی زن که حفاظت از خانواده و ایجاد ارتباط مناسب در خانواده است، بزند؛ من سعی کردم این تعامل را ایجاد کنم که مسؤولیتم لطمه‌ای به خانواده نزند. برنامه‌ریزی صحیح، تعامل مناسب با خانواده، فراموش نکردن نقش مادری و همسری از مسائل مهمی است که هر خانم شاغلی باید مد نظر قرار دهد که البته حمایت خانواده در پیشرفت اشتغال زنان بی‌تاثیر نیست که زنان بتوانند در مسیر اشتغال خود موفق شوند.

برنامه‌ریزی صحیح، تعامل مناسب با خانواده، فراموش نکردن نقش مادری و همسری از مسائل مهمی است که هر خانم شاغلی باید مد نظر قرار دهد که البته حمایت خانواده در پیشرفت اشتغال زنان بی‌تاثیر نیست که زنان بتوانند در مسیر اشتغال خود موفق شوند.

تحصیل و اشتغال زن باعث افزایش شناخت نسبت به خود و اطرافیان می‌شود و از پایه‌های عمده سلامت روان او به حساب می‌آید، سبک زندگی و نقش‌های متعددی که زنان می‌توانند در جامعه ایجاد کنند، قالب‌هایی برای رشد شخصیتی بانوان است؛ البته حضور زن در جامعه باید با حفظ ارزش‌ها باشد و با استناد به آیات قرآن، اشتغال زنان ممنوعیتی ندارد به نحوی که بتواند روابط مناسبی در زندگی و خانواده ایجاد کند، من سعی کردم این نگاه دینی و اسلامی به اشتغال زن را در خانواده هم داشته باشم تا اشتغال من باعث تضییع حق خانواده‌ام نشود.

از سختی‌های این راه بگویید و احیانا کسانی با کلام یا عملشان مانع شما می‌شدند و القای ناامیدی می‌کردند؟

میرصالحیانچون خانم‌ها روحیه حساسی دارند، با حضور در اجتماع ممکن است ناملایماتی را از اطرافیان ببینند، البته من همیشه سعی کردم با صبر و برنامه‌ریزی صحیح، این موانع را به فرصت تبدیل کنم.

نظر شما در مورد نقش بانوان و لزوم حضور در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی چیست؟

میرصالحیانزنان در یک جامعه سالم بشری باید فرصت پیدا کنند که در حد سهم خود، تلاش و توانمندی‌های خود را در ابعاد مختلف به عهده بگیرند و زن مسلمان امروز باید حافظ سنگر ارزش‌های اسلامی در برابر وضع جاهلی دنیای غرب باشد و با پرورش اسلامی و پیشتازی در میدان‌های گوناگون از حصار مستحکم فرهنگی اسلامی محافظت کند؛ زن می‌تواند با الگوبرداری از حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) در جامعه نقش‌آفرین باشد.

زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که آگاه به مسائل سیاسی، سازنده مسائل خانواده، سرباز خط مقدم انقلاب، دارای ایمان، مایه آرامش محیط خانواده باشد و زنی باشد که از سنت‌ها و فرهنگ غربی دوری ‌می‌کند.

 تعریف شما از بانوی تراز انقلاب اسلامی چیست؟

میرصالحیان: طبق مطالبات مقام معظم رهبری، زن تراز انقلاب اسلامی زنی است که آگاه به مسائل سیاسی، سازنده مسائل خانواده، سرباز خط مقدم انقلاب، دارای ایمان، مایه آرامش محیط خانواده باشد و زنی باشد که از سنت‌ها و فرهنگ غربی دوری ‌می‌کند.

طبق فرمایشان مقام معظم رهبری، ارزش زن به این است که بتواند محیط زندگی را هم برای خود و هم برای همسر و فرزندانش به یک بهشت، مدرسه، محیط امن  و جایگاه عروج به معارف و مقامات معنوی تبدیل کند.

 لزوم جوان‌گرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید و تبعات و اثرات این امر را چه می‌دانید؟

میرصالحیاندر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر جوان‌گرایی داشتند، باید به جوان‌ها با استعدادهایی که دارند، فرصت داده شود.

من به دانشجویان می‌گویم از دانشجو برای دانشجو؛ یعنی برنامه‌های یک دانشجو می‌تواند برای یک دانشجو مفید باشد، جوان از هم‌ سن خودش می‌تواند مسائل را بهتر قبول و تجزیه و تحلیل کند، باید به جوانان در جامعه مسؤولیت داده شود و بنده از ایده‌های جوانان در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه استفاده می‌کنم و آن‌ها از این مسؤولیت خوشحال می‌شوند چون توانسته‌اند از همین دوران دانشجویی، مسؤولیت اجتماعی را بر عهده گیرند.

 چه افق‌ها و برنامه‌هایی را پیش روی خود دارید؟

میرصالحیانبرای موفقیت باید برنامه‌ریزی داشت، من به دانشجویانم می‌گویم شما باید از الان ۴۰ سالگی خود را بنویسید و بدانید چه میزان به اهدافتان رسیده‌اید و با استناد به شعر سعدی که می‌گوید ای که دستت می‌رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار، جوان الان که دارای انرژی است باید کار مفیدی انجام دهد.

با مطالعات بیشتر، جوان باید آگاهی خود را بالا برده تا بتواند در جامعه امروز، نقش‌آفرین باشد؛ من همیشه افق‌های بالایی در نظرم بوده به خصوص در مسائل فرهنگی که رسیدن به آن پیچیده است ولی سعی کرده‌ام برای آن برنامه‌ریزی کنم. یکی از رسالت‌های دانشگاه، کمک به دانشجویان در همه ابعاد است، یکی از آرزوهای من کمک به مسأله ازدواج، اشتغال و اقتصاد دانشجویان است و الان در حال بستن قرارداد با کانون پیوند مهر هستیم و در حال راه‌اندازی صندوق نیکوکاری در دانشگاه نیز هستیم.

اگر به گذشته برگردید، آیا همین مسیر را انتخاب می‌کنید؟ چه نقاطی از مسیر خود را نیازمند تصحیح یا تغییر می‌دانید؟

میرصالحیانمن چون فعالیت‌های اجتماعی را از نوجوانی دوست داشتم، همین مسیر را انتخاب می‌کنم ولی آدم دوست دارد به عقب برگردد تا برنامه‌های بهتری برای خودش بریزد تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، مثلا من پشیمان هستم که چرا کلاس زبانم را در نوجوانی ادامه ندادم یا در یک رشته ورزشی شرکت نکردم، یک زن علاوه بر فعال بودن در جامعه باید با ورزش و هنر نیز آشنا باشد.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.