عقل‌گرایی، معنویت‌گرایی و عدالت‌محوری راز جذابیت امام خمینی(ره) برای مردم دنیا و نسل جدید

اصفهان اساتید
معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان:

عقل‌گرایی، معنویت‌گرایی و عدالت‌محوری راز جذابیت امام خمینی(ره) برای مردم دنیا و نسل جدید

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان وجود عقلانیت، معنویت و عدالت در شخصیت امام خمینی به عنوان نمودی از یک انسان مسلمان را راز جذب شدن مردم مختلف دنیا و نسل‌های بشر به سمت وی دانست.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مجتبی جعفری معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان در گفت و گو با صاحب نیوز اظهار کرد: مفاهیم عقلانیت، معنویت و عدالت در اندیشه امام خمینی -رحمة الله علیه- دارای جایگاه مهمی است که ایشان در کتاب‌ها و آثار متعدد خودشان به آن‌ها پرداخته‌اند.

جعفری گفت: این مفاهیم از یک جهت به عنوان مبانی اندیشه امام می‌توانند مدّنظر قرار گیرند و از طرف دیگر جلوه‌های آن مفاهیم، در منش و مکتب امام متجلی است.

 

وی با بیان این که امام راحل که در عالی‌ترین سطوح با مفاهیم اسلام آشنا است، به عقلانیت به عنوان زیربنایی‌ترین مفهوم اسلامی نگاه می‌کند، تصریح کرد: در واقع اساس و ریشه تفکر امام توجه به عقلانیت است و این مطلب را می‌توان از اهتمام ویژه ایشان به شرح و تفسیر حدیث جنود عقل و جهل پی برد که امام راحل مسئله عقلانیت را آن گونه که در روایات متعدد از جمله در حدیث عقل و جهل آمده است به عنوان اساس تفکر خود انتخاب کرده است.

 

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شاهین شهر خاطرنشان کرد: اهتمام امام به آثار ملاصدرا به عنوان یک فیلسوف و حکیم مسلمان که در صدد برآمده است اندیشه‌های اسلامی را به عقلانی‌ترین شکل متجلی کند، یکی از مهمترین دلایل این مطلب است که عقلانیت اساس اندیشه امام است و وقتی در مورد دینی به عظمت دین اسلام صحبت می‌کنیم انتظاری غیر از این هم نمی‌رود که زیرساخت این دین عقلانی باشد و اتفاقاً روایات فراوان اسلامی و آیات مختلف قرآن نیز مفهوم عقلانیت را مدّنظر قرار داده است که جای تفصیل آن در اینجا نیست.

 

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به این که عقلانیت مد نظر امام راحل به معنای عقلانیت ابزاری و دنیایی نیست بلکه عقلانیت به معنای حقیقتی است که در مقابل جهل، نفسانیت و شیطنت قرار دارد، یادآور شد: سایر مفاهیم دیگر از جمله مفهوم معنویت و مفهوم عدالت که اکنون درصدد بیان آن هستیم نیز از مفهوم عقلانیت منشعب می‌شود.

 

جعفری عنوان کرد: از نگاه امام راحل عدالت یکی از لشکریان عقل است و این مطلب در حدیث امام صادق -علیه السلام- آمده است و ایشان ۷۵ لشکر از لشکریان عقل را شمرده‌اند که از جمله آن‌ها مفهوم عدالت است. وقتی عقلانیت آن گونه که از منابع اسلامی استخراج و استنباط می‌شود مدّ نظر قرار گیرد، مفهوم عدالت هم از آن استخراج می‌شود و از دین کامل و جامعی همچون اسلام غیر از این هم انتظاری نمی‌رود به گونه‌ای که اگر عقلانیت مدّ نظر اسلام به نحو کامل و جامع نگریسته شود و به منصه ظهور درآید قطعاً عدالت مدنظر آن محقق خواهد شد.

 

وی گفت: از سوی دیگر از دل مفهوم عقلانیت، مفهوم معنویت هم استنباط می‌شود. بر اساس عقلانیت اسلامی، عالم هستی در بعد مادی خلاصه نمی‌شود، بلکه بُعد واقعی و اصلی جهان، عالم معناست و اعتقاد به آن بُعد عالم، به خصوص در رأس همه آن‌ها، اعتقاد به مبدأ و معاد، نماد معنویت اسلامی است و امام راحل در زندگی خود این مفاهیم را عینیت بخشید.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران علاوه بر این که به معرفی این مفاهیم در آثار علمی خود اقدام کردند در زندگی خود نیز عقلانیت و معنویت و عدالت را سرلوحه زندگی خویش قرار دادند و ایشان در حالی که انسانی به غایت عقل‌گرا بودند، در حدّ اعلی معنویت‌گرا نیز بودند و این را در عبادات آن مرد و سیر و سلوک و زندگی توحیدی آن عارف بزرگ می‌توان فهمید.

 

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به این که امام خمینی در عین حال عدالت‌گرا و عدالت‌خواه در اوج خود بودند و این را در بیان و کلام و مرام ایشان می‌توان دید، افزود: امام چون عدالت‌گرا بود یک موی کوخ نشین‌ها را با تمام دارایی کاخ‌نشینان عوض نمی‌کرد.

 

جعفری توصیه کرد: در روزهای خرداد ماه که با نام این شخصیت بزرگ عصر معاصر آمیخته شده است نسل جوان با این مفاهیم آشنایی پیدا کرده و با تدبر و تعقل به این مسأله پی ببرند که دین مبین اسلام دینی است برای همه زمان‌ها.

 

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان بیان کرد: امام راحل به عنوان احیاگر اسلام، چون عقل‌گرا است به شدت برای نسل نو جذاب است و چون معنویت‌گرا است نیازهای روحی و روانی انسان را به طور کامل رفع می‌کند و چون عدالت‌محور است برای توده‌های مردم در اقصی نقاط عالم جذابیت دارد و این است راز گسترش انقلاب اسلامی در کشورهای متعدد عالم و این است رمز رویش‌های انقلاب در میان نسلی که امام راحل را درک نکرد اما ندیده عاشق او شد.

 

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.