نامگذاری روز دانشجو در جهت این بوده که دانشجو برای یک تعالی فکری وارد دانشگاه می شود

اصفهان اساتید
معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان؛

نامگذاری روز دانشجو در جهت این بوده که دانشجو برای یک تعالی فکری وارد دانشگاه می شود

بیژن شمس معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان، در نشستی که به مناسبت16 آذر روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان برگزار شد، گفت: نامگذاری روز دانشجو در جهت این بوده که دانشجو برای یک تعالی فکری وارد دانشگاه می شود.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، بیژن شمس معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان، در نشستی که به مناسبت16 آذر روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان برگزار شد، گفت: نامگذاری روز دانشجو در جهت این بوده که دانشجو برای یک تعالی فکری وارد دانشگاه می شود.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان ضمن تبریک روز دانشجو اظهار کرد: روز 16 آذر  به دلیل ایستادگی دانشجویان دانشگاه تهران در مقابل زیاده خواهی هایی که استکبار جهانی همواره در کشور ما داشتند و دخالتهایی که در کشور داشتند از گذشته و در مسیر توسعه زیاده خواهی هایی که در منطقه داشتند اتفاق افتاد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی با توجه به رشد فکر جامعه و اندیشه امام(ره) برای این که دست استکبار بخصوص امپریالیسم امریکا را از منطقه کوتاه کنند و یک ایدولوژی دینی و اسلامی را که داشت در جهان منحط می شد و از بین می رفت را احیا کنند، به وقوع پیوست، اظهار کرد: طبیعتا این دانشجویان در سال 1332 در مقابل فرستاده امریکایی نیکلسون به ایران ایستادگی کردند و با مقاومتی که کردند سه نفر از دانشجویان به درجه رفیع شهادت رسیدند.

ساختارهای فکری دانشجو

 شمس با بیان این که امام راحل روز 16 آذر را بعنوان روز دانشجو تعیین کردند و در این روز هرساله توجه ویژه به ساختارهای فکری دانشجو می شود، گفت: اگر بخواهیم این روز را گرامی بدانیم و با دانشجو خیلی خودمانی و بی پرده راجع به یکسری مسائل صحبت کنیم باید به چند نکته اشاره کنیم.

بررسی ساختارهای فکری دانشجو

وی در خصوص نکات مهم بیان کرد: دوران بلوغ فکری و اندیشه ای در دانشجو در دانشگاه صورت می گیرد، در این فضا دانشجو  به یک قدرت تحلیل گری می رسد و ارتباط اجتماعی، ارتباط دانش و ارتباط سیاسی و غیره پیدا می کند.

نامگذاری روز دانشجو در جهت این بوده که دانشجو برای یک تعالی فکری وارد دانشگاه می شود

شمس خاطرنشان کرد: نامگذاری روز دانشجو در جهت این بوده که دانشجویان برای رسیدن به یک هدف والا و نه فقط برای کسب مدرک، برای یک تعالی فکری وارد دانشگاه می شود که در این تعالی فکری دانشجو جایگاه خودش، خانواده، دانشگاهی که در آن تحصیل می کند را در جامعه امروزی و جایگاه کشورش را که در سطح جهانی چگونه است و چطور باید عمل کند، تشخیص می دهد.

 وی ادامه داد: در واقع وقتی دانشجو وارد دانشگاه می شود در دو مسیر اصلی حرکت می کند و با کسب دانش ابتدا در خودش تحولی ایجاد می کند دوم این که بواسطه این دانش و محیطی که در آن وارد می شود اثرگذاری را در سطوح مختلف کشوری و جهانی تشخیص می دهد.

شمس با اشاره به این که ایران جزو  17 کشور ثروتمند جهان است و اولین و مهمترین ثروت منابع انسانی است که ما جامعه پویایی هم داریم، هم در موقعیت ژئوپولتیک منطقه خاورمیانه قرار گرفته ایم، افزود: منطقه خاورمیانه سرشار از گفتمان های انسانی الهی در دوره های مختلف است.

وی ادامه داد: با این اوصاف یک وظیفه بسیار مهم به گردن دانشجو، استاد و فارغ التحصیل دانشگاه که در این شرایط قرار گرفته این است که جایگاه خودش را در کشور چگونه و جایگاه کشورش را در مناسبات جهانی چطور می بیند.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه با بیان این که با نگاه مبارزه با استکبار جهانی دانشجویان سال 1332 در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، گفت: این دانشچویان در حوزه دانش به یک نقطه ای رسیده بودند و هم از لحاظ فکری و تفکر احساس اتکا به نفس آنها بالا رفته بود و احساس می کردند با این همه ذخایر و ثروت که در کشور وجود دارد نباید زیر بار کشورهای دیگر بروند، بخصوص که این کشورها دارای اهداف انسانی و الهی نیستند اهداف مادی است و گو این که برده داری مدرن را می خواهند در جهان رشد و توسعه بدهند.

شمس اظهار کرد: با این نگاه نقش کلیدی و مهم دانشگاه در رشد یک جامعه اگر امروز به این فکر کنیم و تصورمان این باشد که کار دانشگاه این است که یکسری استاد، کارمند، ساختمان باشد و یکسری دانشجو از کنکور بیایند ما علومی به آنها بیاموزیم وارد بازار کار یا ادامه تحصیل شود و قطعا منجر به شکست و فروپاشی می شویم.

تفکر جایگزین دانشگاه جامعه ساز است

وی گفت: تفکر جایگزین تفکری است که دانشگاهی داشته باشیم که تاثیر روی جامعه داشته باشد یعنی دانشگاه جامعه ساز باشد، در این مسیر فضای دانشگاه، علم، استاد و همت دانشجو باید ما را به سمتی ببرد که خداوند برای آن ما را خلق کرده؛ خلیفه الله بر روی زمین باشیم که اگر علم ما در این مسیر قرار نگیرد محکوم به فنا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر دانشگاه جامعه ساز  ابتدا باید وظیفه انسانی دانشجو رشد کند، زمینه فراهم باشد تا تعالی در جامعه شکل گیرد، استاد و دانشجو یک هدف داشته باشند خود اتکایی را به جامعه بدهند بتوانند خودکفا باشند و جامعه را بازسازی کنند و فرهنگ اصیل انسانی که ارتباط انسان را با خدای خویش بیشتربیشتر کرده را رشد دهند و این مسیر مبارزه با جهل است.

وی بیان کرد: همه انبیای الهی و همه امامان برحق شیعه  آمدند که آگاهی به انسان بدهند،دانشگاه هم یک عرصه در طول همان آگاهی سازی است و راه یافتن به اتکای به خود و عزت و اعتماد بنفس و این که خود را بشناسیم که نیازمند علم هستیم در کنار علم اخلاق هم باید باشد.

شمس ادامه داد:  اگر در جایی از جامعه احساس کردیم علم و اخلاق به ما داده شده ولی زمینه بکارگیری برای ما با تصمیمات و سیاست گذاری غلط فراهم نشده باید مطالبه گری کنیم، البته منطقی و دقیق و دور از هیجانات فکری با مشورت و برای این هم باید تخصص داشته باشیم.

جدیت، فداکاری و تعهد در کنار تخصص ویژگی دانشجویانی است که در حکومت عدل الهی مسئولیتی می گیرند

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است همه دانشجویان در حکومت عدل الهی مسئولیتی داشته باشند باید دارای تخصص بوده با به  نوین ترین علوم روز و تکنولوژی و درکنار این باید جدیت، فداکاری و تعهد داشته باشند با این نگاه چشم انداز روشن و دریچه های امید برای آنها وجود دارد.  

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.