بررسی آسیب‌های کاهش ارزش پول ملی و اقدامات مجلس با حضور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

اصفهان اساتید

بررسی آسیب‌های کاهش ارزش پول ملی و اقدامات مجلس با حضور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در نشست فرهنگی-اقتصادی با موضوع « آسیب‌های کاهش ارزش پول ملی و اقدامات مجلس شورای اسلامی» گفت: از جمله مهمترین اقدامات مجلس در طرح مقابله با احتکار مسکن، بحث ساماندهی تامین مالی و جهش تولید مَسکن، طرح اصلاح نظام مالیاتی کشور، مالیات بر سرمایه غیر مولد(CGT)، مالیات بر مجموع درآمد (PIT)، ساماندهی بازار خودرو و جهش تولید دانش بنیان است.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در نشست فرهنگی-اقتصادی با موضوع « آسیب‌های کاهش ارزش پول ملی و اقدامات مجلس شورای اسلامی» که به همت دانشگاه آزاد اسلامی شاهین شهر با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، آسیب‌های کاهش ارزش پول ملی  را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: بخشی از کارهایی که مجلس به آن مشغول است نیازهای ضروری مردم است، از جمله مهمترین اقدامات  مجلس طرح مقابله با احتکار مسکن، بحث ساماندهی تامین مالی و جهش تولید مَسکن، طرح اصلاح نظام مالیاتی کشور، ساماندهی بازار خودرو و جهش تولید دانش بنیان  است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: موضوع کاهش ارزش پول ملی و مشکلاتی که در این مسیر برای مردم بوجود آمده از موضوعات بروز کشور ماست و متاسفانه بار سنگینی را به مردم در حوزه های معیشتی و زندگی تحمیل کرده است.

وی با بیان این که در همه جای دنیا پول دوره های مختلفی را طی کرده است نزدیکترین دوره آن به زمان ما پولهای فلزی است پولهایی که ارزش  خود را از فلزات گرانبها می گرفتند، افزود: در همین دوران معاصر ما و در قوانین ما هم موجود است که ریال یک نسبت با طلا برقرار می کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در تحولات اقتصاد دنیا رفته رفته این نسبت قطع شده و هیچ کدام از پولهای دنیا یک نسبت ثابتی با فلزات گرنبها ندارند همه جای دنیا رابطه با پشتوانه ای که قبلا مطرح بود و بشر به آن عادت داشت قطع شده است.

طغیانی افزود: از دهه 70 به بعد و نشست برتن وودز معروف ارتباط بین پولهای ملی با دلار هم قطع شد چون یک دوره ای انتقال داشت  یک زمانی دلار با  طلا و پولهای ملی با دلار میخکوب بود که بعد از آن عملا همه روابط پولهای ملی با فلزات گرانبها قطع شد چه با واسطه چه بی واسطه.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که البته همچنان بعضی از پولهای ملی رابطه خود را با دلار حفظ کرده و سعی می کنند خودشان را به دلار میخکوب کنند، بیان کرد: مثل بعضی از پولهای کشورهای همسایه ما بیشتر در خلیج فارس پولها به دلار میخکوب شده است، و این یکی از دلایلی است که با این کشورها نمی توانیم پیمان پولی دو جانبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کشورهای اطراف با روسیه می توانیم پیمان پولی دو جانبه داشته باشم چون روبل روسیه به دلار میخکوب نیست همین پیمانها را می توانیم با کشورهای ترکیه و چین داشته باشیم.

طغیانی بیان کرد: بعد از بحث پولهای فلزی می رسیم به دوره ای که کشورها خودشان پول ملی را به نوعی مدیریت می کردند که عرضه ارز خارجی در بازار این کشور ها بیشتر می شد. لذا عرضه ارزهای خارجی در بازار ایران بیشتر می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مقابل واردات و خروج سرمایه هم اتفاق می افتد و همین ارزها تقاضا می شود و لذا در کنار این عرضه تقاضایی هم شکل می گیرد برآیند این عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ تسعیر است و این که تومان ما با چقدر دلار معامله بشود.

طغیانی گفت: تا قبل از تحریم نفتی و مالی عمده ارز ما توسط دولت عرضه می شد که عمده آن صادرات نفت خام و  درصدی  هم وابسته به نفت خام بود.

کالاهای انباشته در گمرک بدون منشا ارز مشخص وارد شده اند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سپس به بحث انباشت کالا در گمرک و این که گفته می شود دچار خود تحریمی شده ایم اشاره کرد و گفت: در موشکافی به مسئله ارز و مسئله پول ملی می رسیم؛ اغلب این کالا ها کالاهایی هستند که بقول بانک مرکزی بدون منشا ارز مشخص وارد شده اند یعنی تخصیص را از سامانه های بانک مرکزی نگرفته اند.

تخصیص ارز بر اساس اولویت های کشور است

وی در ادامه در خصوص این که چه اهمیتی دارد، بیان کرد: برای این که بانک مرکزی بتواند نرخ برابری ریال و دلار را  حفظ کند ارز باید منحصرا از سامانه صرافیها یا نیما تامین کنند اصطلاحی تحت عنوان تامین و تخصیص که می گوید مهم نیست از کجا تامین می کنید اما ارز باید تخصیص داده شود که تخصیص هم بر اساس اولویت های کشور است کالاهای اساسی، مواد اولیه خط تولید و سوم قطعات و ماشین آلات خطوط تولید و دارو اینگونه موارد است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس این کالاهایی که در گمرک رسوب می کند اغلب کالاهایی هستند که وارد کننده بدون طی مراحلی که بانک مرکزی تعیین کرده باشد ارز را از بازار تهیه کرده یا جایی پس انداز ارزی داشته یا به شکل اعتباری این کالاها را آورده است، بنابراین اگر بانک مرکزی به اینها اجازه ورود بدهد؛ نرخ برابری حفظ نمی شود.

قدرت اقتصادی کشورها عملا پشتوانه حفظ ارزش پول ملی/ ابزار آن صادرات و ارز آوری و جلوگیری از واردات است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که قدرت اقتصادی کشورها عملاً پشتوانه حفظ ارزش پول ملی است، اظهار داشت: قدرتی که بتواند با تولید کالا ها و خدمات؛ اولا صادرات انجام دهد و ارز آوری کند دوم جلو واردات کالاهایی که نیاز ضروری نیستند را بگیرد.

وی با بیان این سوال که مگر همه دنیا تمام کالاها را در داخل خودشان تولید می کنند، گفت: این طور نیست هیچ کشوری از شیر مرغ تا جون آدم را داخل خودش تولید نمی کند اما بین عرضه و تقاضا موازنه است

در کشور ما موازنه بین قلم ردیف کالاهای وارداتی با قلم ردیف کالای صادراتی نداریم

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت موازنه از نظر ردیف کالای وارداتی با ردیف کلای صادراتی، گفت: اما الان در اقتصاد ایران به این شکل  نیست و تقریبا تعداد قلم ردیف کالاهای وارداتی  بسیار بالاتر از سرجمع کالاهای صادراتی است.

شاخص پیچیدگی اقتصادی

وی سپس به شاخص پیچیدگی اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: یکی از شاخصها و معیارها هم تنوع صادرات است، بصورت دیاگرامی رنگا رنگ است، دیاگرام ایران تقریبا یک رنگ که بخش اعظم صادرات نفت خام است و نکته دوم در مورد قدرت اقتصادی غیر از تولید و توان تولید؛ جذابیت سرمایه گذاری است یعنی توانسته باشد سیل ورود سرمایه گذاری را به خودش  جذب کند چون دو طرفه است برآیند به سمت ورود باشد.

 

عوامل تعیین کننده قدرت پول ملی کدامند و چرا ارزش پول ملی ما کم شده و با سرعت بالایی در حال کاهش است؟

طغیانی اظهار داشت: تراز تجاری واردات صادرات کالا، تراز سرمایه و در مجموع تراز پرداختهای کشور که مثبت یا منفی است؛ در مجموع قدرت پول ملی را تعین می کند که در حال کاهش یا افزایش ارزش است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اگر اقتصادی بخواهد ثبات اقتصادی خود را حفظ کند چند متغییر را باید سعی کند بدون نوسان زیاد در شیب مثبت حفظ کند، بیان کرد:  ثبات اقتصادی به این است که این متغیرها متغیرهای قابل پیش بینی برای فعال اقتصادی باشد که خیلی هم  به رشد اقتصادی کشور کمک می کند، وقتی که این متغییرها نوسان می کنند افقی که آینده را میشود دید نزدیک و نزدیکتر میشود هر چه این افق طولانی تر باشد مطمئنا وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا می کند

متغییرهای ثبات اقتصادی کدامند؟

وی ادامه داد: این ثبات را چگونه مهیا کنیم، چند متغییر مهم وجود دارد نرخ تورم؛  نرخ تورم در اقتصاد کشور باید پایین باشد تورم های طبیعی بهترین تورم ها برای پیشرفت اقتصادی کشور است نرخهای طبیعی حدود 7 تا 8 درصد برای اقتصادها لازم است چون به فعالان امکان می دهد با امیدواری سرمایه گذاری کنند همچنین مردم احساس نمی کنند کالا ها گران می شود.

رشد نقدینگی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که اگر نرخ رشد پول از نرخ رشد کالاها و تولید جلو بزند مطمئنا تورم خواهید داشت، اظهار کرد: از سال 92 تا الان رشد نقدینگی چند برابر شده اما تولید طرف مقابل رابطه این گونه نیست.

 طغیانی اظهار کرد: رشد نقدینگی در اقتصاد ایران وجود دارد کالا چه به شکل واردات چه به شکل تولید اضافه نشده ولی  پول اضافه اضافه شده است.

وی ادامه داد: در واقع اگر دلار داشته باشید بتوانید صادرات انجام دهید می توانید نیازمندیهای اصلی مردم را از  طریق واردات تامین کنید و جلو افزایش قیمت را بگیرد این کاری است که در اقتصاد ایران زیاد استفاده شده است هر وقت نقدینگی بالا می رفته دلار نفتی خرج می کردیم، نیازهای عمومی مردم را واردات می کردیم که قیمت را حفظ کنیم آن وقت نقدینگی در کالاهایی که قابل واردات نیستند بیشتر جهش داشته است.

تورم با عدم تعدیل نرخ ارز به زیان صادرات و بنفع واردات بوده

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید به این که پس در بحث ثبات زمانی که در داخل حجم پول را بالا می برید یا باید روز به روز دلار بیشتر خرج کنید یا باید پول ملی را متناسب با تورم تعدیل کنید، اظهار کرد: در این مدت ده سال همیشه  چند درصد تورم داشته ایم، اما نرخ دلار را تعدیل نمی کردیم چه اتفاقی افتاده ارز نفتی سرشار را  وارد می کردیم در اقتصاد پمپاژ می کردیم تا بتوانیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم سیر افزایش قیمتها را در کالای  غیر وارداتی مثل ملک جلو گیری کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:  نتیجه دیگر هم در طول این ده سال به زیان صادرات و به کمک واردات کشور بوده از همه جنس چون می خواستید پول ملی را تقویت کنید برخلاف جریان اقتصاد کشور تورمی بوده پول ملی تقویت شده که باید تضیف شده باشد، قیمت تمام شده در داخل بالاتر می رود ولی در بازار جهانی که تورمی وجود ندارد پس تولید کننده و صادر کننده بازار صادراتی را از دست می دهد.

نرخ ارز باید همپای نرخ تورم تغیییر کند

طغیانی تاکید کرد: نرخ ارز باید همپای نرخ تورم تغیییر کند تا روابط تجاری در واردات و صادرات و خروج و ورود سرمایه بهم نخورد. در دوره هایی سعی کردم به قیمت حراج دلار در اقتصاد ملی نرخ ارز را حفظ کنیم.

متغییرهای نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره و نرخ رشد باید باثبات باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که متغییرهای نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره و نرخ رشد باید باثبات باشد، به نوسانات نرخ رشد در سالهای مختلف اشاره کرد اظهار داشت:  نوساناتی قابل توجه وجود دارد و نشان می دهد که اقتصاد از ثبات لازم برخوردار نیست.

چرا دچار کاهش ارزش پول ملی می شویم

وی ادامه داد: چرا دچار کاهش ارزش پول ملی می شویم بخاطر این که تورم داریم  بخاطر این که در بقیه متغییرها ثبات نیست اگر ثبات داشته باشند یکی از آنها که نرخ ارز است نرخ تسعیر و برابری پول ملی با بقیه کشورها است می تواند ثبات باشد اگر در بقیه هم بی ثباتی داشته باشیم اینجا هم خودش را نشان می دهد و اگر اینگونه نبود بدانید یک جایی دارید ضرر می کند در بحث از دست رفتن بازارهای صادراتی در بحث خروح ارز از کشور. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره  به این که  در ده سال اخیر هیچ قید و بستی در بازار نبوده که بتواند ارز را در اقتصاد ملی نگه دارد، گفت: زمینه های وضعیتی که الان در آن هستیم را باید در ده سال اخیر پیدا می کنیم درآمد ارزی کاهش داشته اما واردات وابستگی بیشتر هم شده است.

چرا و چگونه کاهش ارزش پول ملی رخ می دهد و چه شکلی از آن جلوگیری کنیم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با این مهم که چرا و چگونه کاهش ارزش پول ملی رخ می دهد و چه شکلی می شود جلو آن را بگیریم و برگردیم به ثبات، تصریح کرد: تقریبا در تمام تولیدات ما حتی آنهایی که کاملا ایرانی می بینید رد پای واردات وجود دارد، لااقل ماشین آلات، مواد اولیه در برخی کالای ساخت داخل وارداتی است.

وی ادامه داد: یک زمانی صادر کننده پنبه و ابریشم در دنیا بودیم الان تقریبا درصد قابل توجهی پنبه مورد نیاز را وارد می کنیم، در انواع و اقسام نخ هم وارد کننده بودم که الان دستگاهها وارد شده که این کار در داخل انجام شود اما در دستگاهها و قطعات آن وابسته ایم، در کاغذ و چاپ نیز تقریبا می تون گفت بسیار وابسته ایم.

تولید صنعتی متاثر از نرخ ارز و این یک مسئله است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که همه جای دنیا با هم مبادله می کنند اما مبادله پایاپای است، گفت:  مسئله اصلی این است که تولید صنعتی متاثر از نرخ ارز است، هزینه تمام شده تولید بالا می رود و خود را در تمام اقتصاد وارد می کند و زندگی مردم سخت می شود، مردم  احساس می کنند فقیر تر شده اند و این موقعی که نقدینگی افزایش پیدا می کرد اتفاق افتاده این اصلی ترین عامل در وضعیت فعلی نه به دلیل نرخ ارز و مشکلات اقتصادی و غیره است بلکه به دلیل رقم بالای روزانه ای است که به نقدینگی ما اضافه می شود.

بخش بزرگی از صنعت نصب شده مشغول تولید نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تولید کنند هم ضرر می کند خاطرنشان کرد: وقتی قیمت بالا می رود ولی سرعت افزایش درآمد مردم به آن مقدار نیست تولید کننده رفته رفته بخشی از بازار خود را از دست می دهد مقیاس تولیدکوچکتر می شود برای همین امروز  بخش بزرگی از صنعت نصب شده  مشغول تولید نیست؛ تولید کننده دو راه دارد تعدیل نیروی انسانی و بخشی از هزینه تمام شده سرمایه گذاری که باید روی این درصدی که تولید دارد پخش کند.

اقدامات مجلس برای بهبود وضعیت موجود و توقف کاهش ارزش پول ملی چیست؟

نماینده مردم  اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخشی از کارهایی که مجلس به آن مشغول است نیازهای ضروری مردم است.

طرح مقابله با احتکار مسکن

وی ادامه داد:  بخشی از نقدینگی واردبازار ملک (خانه و زمین) بخصوص در شهرهای بزرگ که سرعت افزایش قیمت بالاتر و نقد شوندگی  بیشتر  است لذا بخشی از نقدینگی سرگردان رفته در حوزه املاک خریداری شده برای مصرف نیست برای سرمایه گذاری و  حفظ قدرت پول است؛ در این خصوص کاری که انجام دادیم "مُسَکن"  طرح مقابله با احتکار مسکن یا  اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم که سال 95 تصویب شده بود اما مالیات بر خانه ها خالی قانون عمل نمی کرد نرخها پایین و بازدارنده نبود بانک اطلاعاتی هم شکل نمی گرفت، بنابراین اصلاح  با نیت عرضه خانه های خالی به بازار اجاره که نرخ اجاره کمتر شود.

بحث ساماندهی تامین مالی و جهش تولید مَسکن

وی افزود: اقدام دیگر در حوزه مسکن فکری برای آینده است بحث ساماندهی تامین مالی و جهش تولید مَسکن عرضه یک میلیون مسکن در سال  که با توحه به تعداد ازدواج، همچنین استهلاک و تقاضای انباشته قبلی است.

طرح اصلاح نظام مالیاتی کشور

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سومین طرح اصلاح نظام مالیاتی کشور است بالاخره سامانی به کسری بودجه دولت که بخشی از نقدینگی را تولید می کند می باشد. مثلا الان کارهای تولیدی مالیات می دهد اما برای دلال بازی مالیات نداریم و هر چه بازار بیشتر ملتهب تر شود دلال بازی بیشتر و سودآور تر میشود.

هدایت نقدینگی به سمت تولید با اصلاح نظام مالیانی و مالیات بعنوان ابزار حکمرانی محقق می شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سومین مسئله این است که مالیات را غیر از تامین درآمدهای دولت بعنوان یک ابزار حکمرانی در بیاوریم یعنی دولت بتواند هدایت کند منابع را به سمت آن جایی که می خواهد؛ کدی در فرمایشات مقام معظم رهبری داریم زیاد گفته میشود نقدینگی برود به تولید کمک کند این زیر ساخت می خواهد و باید راههای فرار را بست بندهایی که می بندیم "نظام مالیاتی" است.

مالیات بر سرمایه غیر مولد(CGT) بزودی به صحن مجلس می رود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یعنی نظام مالیاتی باید حکمرانی را کمک کند؛ مثلا طرحهای مالیات بر عایدی سرمایه،  مثلا مالیات بر عایدی سرمایه ملک که 178 کشور دنیا این را دارند فقط 33 کشور ندارند که ایران هم یکی از آنهاست؛ باید بر ملک، طلا،  خودرو، سکه مالیات وضع کنیم مالیات بر سرمایه غیر مولد(CGT) که کارهای آن در کمیسیون انجام شده و بزودی به صحن مجلس می رود.

مالیات بر مجموع درآمد (PIT) در کمیسون در حال پیگیری است

طغیانی با تصریح این که دوم مالیات بر مجموع درآمد (PIT)  است که در کمیسون داریم پیگیری می کنیم، گفت: در خصوص حقوق مالیات پرداخت می شود در بازه هایی هم نرخ آن تصاعدی می شود اما قانون مالیاتهای مستقیم اگر جایی کامل رصد نشود یا معاف از مالیات است یا در پلکان تصاعدی اصلا قرار نمی گیرد ، مالیات بر مجموع درآمد (PIT) تمام درآمدهای افراد را یک کاسه می کند براکتها را روی مجموع می بندد این مالیات  هم در اغلب کشورهای دنیا وجود دارد که یک قدری زیرساخت اطلاعاتی و دیتا می خواهد که فراهم شدنی است.

دیگر اقدامات مجلس، ساماندهی معافیتها، ساماندهی بازار خودرو و جهش تولید دانش بنیان 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که از دیگر اقدامات بحث ساماندهی معافیتها است، افزود: همچنین ساماندهی بازار خودرو و جهش تولید دانش بنیان که در کمیسیون صنایع مطرح است، بطور کلی اینها طرحهایی است که در مجلس بر اساس مسئله شناسی از اقتصاد ایران بنظرمان رسیده که کارهای ریشه ای مهم برای اصلاح ساختار اقتصادی ایران است.

 انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.