اقتصاد ایران از قوت ها و قدرتهای حال یا واقعی موجود بی بهره نیست

اصفهان اساتید

اقتصاد ایران از قوت ها و قدرتهای حال یا واقعی موجود بی بهره نیست

محمد واعظ در جلسه شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان،گفت: اقتصاد ایران از قوت ها و قدرتهای حال یا واقعی موجود بی بهره نیست.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، محمد واعظ عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در جلسه شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان، وضعیت فعلی اقتصادی، تحلیلها، راههای برون رفت از این وضعیت و شرایط بازار ارز و سیاست گذاری اقتصادی در شرایط احتمالی ورود بایدن به صحنه ریاست جمهوری امریکا را مورد بحث قرار داد و گفت: اقتصاد ایران از قوت ها و قدرتهای حال یا واقعی موجود بی بهره نیست.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی، گفت: نمود بارز آن افزایش شدید نرخ ارز است بطوری که نه تنها درصد افزایش نرخ ارز در یک دوره کوتاه مثلا شش ماهه فوق العاده بوده و قبلا تجربه نداشتیم بلکه در کنار افزایش شدید نرخ ارز یک سلسله مسائل و نارساییهایی در حوزه تجارت خارجی، تامین کالا، داد و ستد در بازار و التهابات روانی و فکری در فعالین اقتصادی وجود دارد.

لایه های جنگ اقتصادی امریکاییها علیه ایران با یک سامانه فرهنگی پشتیبانی می شود

 واعظ با اشاره به جنگ اقتصادی امریکایی ها علیه ایران، بیان کرد: این جنگ اقتصادی از نظر آنها یک جنگ چند لایه هوشمند است بطوری که نظام تحریمی امریکاحداقل شامل سه لایه گسترده تحریمی است لایه اول  در حوزه مالی یا محدود کردن مبادلات مالی حوزه دوم محدود کردن مبادلات تجاری و حوزه سوم یک نظام تحریمی شفاهی می باشد که هر سه لایه توسط یک سامانه فرهنگی پشتیبانی می شود و غرض اساسی آن اول ایجاد انفعال در جامعه نسبت به موفقیت جمهوری اسلامی ایران و بعد واکنش برانگیزی در مردم و و مسائل دیگر است.

اقتصاد ایران از قوت ها و قدرتهای حال یا واقعی موجود بی بهره نیست

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، با اشاره به این که کم و بیش مشکلاتی از جهت مبادلات اقتصادی وجود دارد، تاکید کرد: باید یک تصور واقع بینانه ای از جریان مبادلات داشته باشیم، اقتصاد ایران از قوت ها و قدرتهای حال یا واقعی موجود بی بهره نیست، و به خاطر تفضل الهی در یک نگاه معنوی و ثانیا در راستای تفضل الهی قوتهای واقعی موجود اقتصاد ایران با مشکلات آنچنانی  روبه رو نشده ایم.

وی با توصیه بر شناخت بنیانهای توحیدی ایجاد شده موجود در اقتصاد ایران را به لحاظ کمی و مقایسه آن با قبل، گفت:  این  ابزاری برای ارتقای قدرت اقناعی است.

واعظ در ادامه با اشاره به قدرت تولیدی در حوزه های مختلف و این که با رفع نارساییهایی این قدرت ارتقا خواهد داشت، خاطرنشان کرد: پس باید توانمندیهای موجود را در عرصه تولید فناوری، طراحی مفهومی در نوآوری در صحنه تکنولوژی را بدانیم و دفاع کنیم.

وی ضمن اشاره به بنیه تولیدی اقتصاد ایران، ادامه داد: از سوی دیگر فشارهای خارجی وجود دارد اما مشکلات اصلا آن طور که بعضی تصریحا یا تلویحا ذکر می کنند نیست  مثلا با در نظر گرفتن شاخص فقر؛ درصد زیادی از افرادی که زیر خط فقر هستند، فقر آنها خیلی نزدیک خط فقر است.

در ماههای اخیر ضعفهای ساختاری گذشته اقتصاد ایران آشکار شده است

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، گفت: اما این که چرا با یک چنین وضعیتی روبه رو شده ایم این است که در ماههای اخیر ما شاهد آشکار شدن ضعفهای ساختاری در اقتصاد ایران به خاطر فشارهای بیرونی می باشیم در واقع ضعفها و نارساییهای ساختاری که در ایران به صورت تاریخی وجود داشته و ریشه آن به دوره پهلوی اول و حتی قبل آن بر می گردد آشکار شده؛ قبلا دولتها با تکیه بر درآمد نفت این نارساییها را مخفی نگه می داشتند و ظاهر اقتصاد مرتب و قابل قبول بود اما الان که فشارها ظاهر شده و درآمد نفت در اختیار نیست، مسائل آشکار شده است.

 علت عدم تناسب بین ساختار تولیدی با حجم پول در اقتصاد ایران بدهی فزاینده عموم است

 وی ادامه داد: یکی از این مسائل عدم تناسب تولید با حجم پول است که ریشه تارخی دارد شاید بیش از 100 سال اما در دهه های اخیر تشدید شده که یکی از دلایل اساسی عدم تناسب بین ساختار تولیدی با حجم پول در اقتصاد ایران بدهی فزاینده عموم است یعنی دولت را اگر در نظر بگیرید بصورت مستمر و فزاینده بدهکار می شود مردم یا برمبنای تعریف اقتصادی فعالین اقتصادی هم اگر در نظر بگیریم بصورت مستمر و فزاینده بدهکار می شود.

واعظ ادامه داد: این بدهی عمومی از طریق سازوکارهایی که در دل خودش دارد وقتی به صورت تکاثری افزایش یابد بصورت تکاثری حجم پول را زیاد می کند و بدون این که تولید واقعی رشد چندانی داشته باشد این عدم تعادل  موجب این می شود که وقتی این حجم پول نتواند در بازارهای  مالی جای بگیرد وارد بازار کالا و خدمات یا وارد بازار ارز می شود و ما شاهد افزایش یکباره  قیمت خودرو یا نرخ ارز خواهیم شد.

فرصت خوبی برای اصلاح ساختارهای معیوب اقتصاد ایران فراهم شده است/ می توانیم به یک ساختار مالی به نسبه متوازن و سالمی برای دولت برسیم

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که این عدم تناسب ریشه های تاریخی و ساختاری دارد، اظهار کرد: اما آنچه مهم است این است که الان فرصت خوبی برای اصلاح ساختارهای معیوب اقتصاد ایران از جمله ساختار حجم پول و خلق پول در اقتصاد ایران فراهم شده الان فرصت مناسبی برای این سیاست اقتصادی فراهم شده که دولت بجای ادامه راه تامین مالی کسری بودجه خود از طریق تبدیل بدهی همراه با تکثیر بدهی رو به یک ساختار مالی متوازنی بیاورد که هم مخارجش برحسب قیمت ثابت کاهش یابد و هم درآمدش را الخصوص درآمدهای مالیاتی که می تواند بازارهای سوداگرانه ای همچون بازار ارز، زمین و مسکن هدف قرار بدهد را ارتقا بدهد بطوری که در پرتو این شرایط به یک ساختار مالی به نسبه متوازن و سالمی برسیم.

تکانه ها نارساییهای پنهان را آشکار می کند

واعظ گفت: حجم بالای داراییهای ثابت مازاد یکی از موضاعاتی است که با آن پروژه های نیمه تمام زیادی می تواند تکمیل شود، اما مورد توجه قرار نگرفته  و در درون خود مثل سلول سرطانی می خواهد بزرگ شود باید مدیریت کلان اقتصادی بر مبنای چهارچوبهایی به این موضوع بپردازد و اگر از این مهم غافل شود با ابعاد بزرگتری به آینده انتقال می یابد و با تکانه های آینده نارساییهای پنهان آشکارخواهد شد.

تلاطمات بازار ارز و عوامل آن

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: بازار ارز شاهد یک تلاطماتی است که حاصل تعامل سه دسته عوامل هستند یک دسته بنیادی یا ساختاری مثل بالا بودن فوق العاده حجم پول، دوم عوامل روانی مثل روحیه تقلید و روحیه رفتارهای جمعی مقلدانه  و سوم ناشی از فعالیتهای سوداگرانه سازمان دهی شده  با منشا در امریکا اینها روی هم تاثیر گذاشته واثر خالص چیزی است که در بازار می بینید.

وی ادامه داد: در کوتاه مدت برای برون رفت از این وضعیت به نظر می رسد مقام ارزی باید روی مهار تقاضای سوداگرانه در بازار ارز بیشتر از عرضه ارزتوجه کند بعبارت دیگر ورود به بازار ارز  یک ورود با هزینه و قرار گرفتن در تور مالیاتی باشد تا با کم کردن حضور آنها فشار تقاضا را کم کرد اما در میان مدت در ماههای پیش رو باید مشکل حواله های تجاری که الان مشکل جدی است برطرف شود.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.