یکی از ویژگیهای هشت سال دفاع مقدس، دفاعی بودن است/ امام، از فرماندهان راهبردی نظامی با قاطعیت، آینده نگر و جامع نگر

اصفهان اساتید

یکی از ویژگیهای هشت سال دفاع مقدس، دفاعی بودن است/ امام، از فرماندهان راهبردی نظامی با قاطعیت، آینده نگر و جامع نگر

سردار استکی فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) ،با حضور در وبینار تخصصی بسیج اساتید استان اصفهان، با بیان این که یکی از ویژگیهای جنگ و هشت سال دفاع مقدس، دفاعی بودن است، به فرماندهی ویژه حضرت امام (ره) هم اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره) یکی از فرماندهان راهبردی نظامی با قاطعیت، جامع نگر و آینده نگر بود.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، سردار استکی فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) در اولین وبینار تخصصی «ویژگیهای منحصر بفرد دفاع مقدس و بازتولید آموزه ها، ارزشها و نمادهای ایثار و مقاومت» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که یکی از ویژگیهای جنگ و هشت سال دفاع مقدس، دفاعی بودن است، به فرماندهی ویژه حضرت امام (ره) هم اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره) یکی از فرماندهان راهبردی نظامی با قاطعیت، جامع نگر و آینده نگر بود.

وی با بیان این که این هفته که چهلمین سالگرد هجوم وحشیانه رژیم بعث عراق و حمایت بیش از 30 کشور دنیا به کشور ما هست و دفاع جانانه ملت ما در مقابله با تحمیل این جنگ که بنام دفاع مقدس نامیده شد را تبریک می گوییم، و همینجا یاد و خاطره امام شهیدان و شهدای عزیز هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع امنیت، شهدای مدافع حرم، و شهدای مدافع سلامت را گرامی می داریم، گفت: امیدواریم خداوند متعال به همه ما توفیق بدهد که راه امام (ره) و راه شهدای  و آرمانهای آنها را با اطاعت از امام عزیزمان حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)  ادامه دهیم.

سردار استکی بیان کرد: دفاع مقدس یک گنجینه ای است که برداشت از آن بستگی به استعداد و لیاقت، کفایت، تلاش، جهاد و کوشش ما دارد این گنجینه بزرگ ثمره خون بیش از 200 هزار شهید و تلاش و مجاهدت جانبازی جانبازان، ایستادگی و مقاومت آزادگان، صبر و بردباری خانواده شهدای است و پایداری و ایستادگی همه رزمندگان و مخصوصا رزمندگان دفاع مقدس از استان اصفهان با بیش از 23 هزار شهید، جانبازان،آزادگان و خانواده شهدا است.

وی اظهار کرد: دفاع مقدس ابعاد مختلفی دارد هر پدیده ای را که بخواهیم بررسی کنیم و بشناسیم باید چرایی و چیستی آن را مورد بررسی قرار دهیم وگرنه آن پدیده را نمی شناسیم مخصوصا جوانانمان که یک فاصله زیادی با دفاع مقدس دارند.

 سردار استکی در ادامه با اشاره به این که یکی از ویژگیهای اساسی که بر همه مقدم است جهاد در راه خداست و برای رضای خدا جنگیدن است، بیان داشت: در صحبتهای شهید همت همه چیز برای خدا است و وقتی به صحبتهای شهید خرازی نگاه کنید می فرماید اگر کار برای رضای خدا کردید گزارش برای چه کسی و لزومی ندارد گفته شود.

 فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) اظهار کرد: این جز ویژگیهای اصلی است که رزمندگان ما در دفاع مقدس وقتی قدم از خانه بیرون می گذاشتند نیت جهاد فی سبیل الله بود برای رضای خدا برای این که دین خدا را یاری کنند و توصیه های و آموزه های قرآنی و روایات و احادیث و فرمان ولی فقیه بود.

 وی گفت: در این راه یکی از ویژگیها منحصر به فرد احیای فرهنگ عاشورا و فرهنگ شهادت طلبی است قبل از جنگ هم روضه و مراسم داشتیم، لمس نکرده بودیم اما در هشت سال دفاع مقدس عین صحنه های عاشورا را داشتیم.

سردار استکی اظهار کرد: دیگر ویژگی مهم این که فرهنگ عاشورا را در دفاع مقدس دیدیم و لمس کردیم، پیر و جوان و همه حضور پیدا کردند با کمترین امکانات اما با ایمان قوی و با ایثار  وخلوص و تواضع و شجاعت وارد شدند جنگیدند و به شهادت رسیدند.

یکی از ویژگیهای جنگ و هشت سال دفاع مقدس دفاعی بودن است

 وی با بیان این که این جنگ و هشت سال دفاع مقدس یکی از ویژگیهای آن دفاعی بودن است ما دفاع کردیم، گفت: یک دفاع و مقاومت فعال با عملیاتهای پی درپی دشمن را از کشور بیرون راندیم نه تنها کشور را آزاد کردیم بلکه دشمن را در کشور خودش تعقیب از شمال تا جنوب کردیم.

معنویت ارتباط الهی رزمنده را با صحنه جنگ فراهم می کند

  فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) اظهار کرد: یکی از ویژگیهای مهم دفاع ما معنویت در میان رزمندگان است یعنی از درون قلبا فرد باور کند که به جبهه می آید برای دفاع از دین، ناموس، هویت، ارزشها، داشته ها، ملت و خاک کشور، این معنویت ارتباط الهی رزمنده را با صحنه جنگ فراهم می کند یعنی متکی به امکانات نیست، متکی به پول و پشتیبانی نیست، متکی به این که زنده بماند نیست گرچه خودش را در سنگر حفظ می کند، ولی همه اینها یک رفتار درونی است که بفرد قدرت می دهد در هر صحنه ای بایستد و بجنگد و خدا را پشت سرش بداند و قطعا این ویژگی معنویت تاثیر گذار در پیروزی ما در جنگ بود.

سردار استکی افزود: ویژگی دیگر اسقامت بی نظیر در جنگ است؛ نمونه در جریان هویزه وقتی عملیات آزاد سازی انجام شد متاسفانه به دلیل کوتاهی و بی تدبیری بنی صدر، برداران ارتش هم با یگانهای زرهی و تعدادی از  بچه های سپاه و بسیج عملیات را انجام دادند بعد آنها را حمایت نکردند احتیاط وارد کار نشد نیروها تنها ماندند تا آخرین گلوله ایستادند و مقاومت کردند که شهادت آنها تشابه با صحنه های کربلا دارد. 

  فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) بیان کرد: از مصداقهای دیگر شجاعت بود حتی چون پشتیبانی هوایی به آن شکل نداشتیم توپخانه دشمن خیلی قوی تر بود و شجاعت نیروها مخصوصا فرماندهان مصداق بارز  شجات در خط مقدم بود.

وی افزود: حداقل 20 هزار شهید استان اصفهان نیروهای مردمی، بسیجی و داوطلب هستند که بی اعتنا به دنیا بودند هیچ حقوقی نداشتند و دلسوزی برای بیت المال داشتند.

سردار استکی سپس به اخلاص در عمل رزمندگان اشاره کرد و گفت: اگر اخلاص و خلوص نیت در رزمندگان ما نبود این پیروزیهای بزرگ بوجود نمی آمد اصل آن در وجود حضرت امام (ره) بود همین منتقل شد به رزمندگان هیچ توقعی نداشتند اخلاص در عمل و اخلاص دز نیت وجود داشت.

وی با اشاره به این که موضوع منحصر بفردی که داشتیم مدیریت جهادی در جنگ بود، گفت: یک بحثی هم داریم بنام رهبری یعنی نفوذ در دیگران برای کنترل و هدایت رفتار آنها در جنگ بیشتر رهبری داشتیم اگر می بینید رزمندگان بسیجیان مثل شمع دور شهید خرازی، حاج  احمد کاظمی و آقای متوسلیان جمع می شوند ویژگی و جوهره رهبری بود که در آنها وجود داشت که ویژگی اصلی خلوص، صداقت، ایمان و اعتقاد بود و نیروها با تمام وجود فرمان آنها را انجام می دادند.

سردار استکی گفت: ولی این الگوی رهبری و مدیریت جهادی یعنی استفاده درست از منابع انسانی و مادی و غیره است که مدیریت جهادی تاکید روی جهادی که توجه به امکانات نبود.

فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) با بیان این که از اول جنگ در تحریم های ظالمانه بودیم، اظهار کرد: امکانات نداشتیم سیم خاردار نمونه آن است اما مدیریت جهادی یعنی برای رضای خدا ،توکل بخدا با امکاناتی که در اختیار است و نمونه آن اینکه اوایل جنگ بعضا دو نفر یک اسلحه داشتند.

سردار استکی اظهار کرد: مدیریت جهادی در همه جا می تواند مصداق داشته باشد و اگر امروز در کشور در همه عرصه و حوزه های الگو می شد مشکلات خیلی کمتری داشتیم.

وی بیان کرد: یک ویژگی منحصر بفرد دیگر مردمی بودن دفاع ما بود که با آنچه در دنیا وجود دارد کاملا متفاوت است، اینجا با انفاس قدسی حضرت امام (ره)  بود مردم می آمدند جبهه، اقشار مختلف و نه فقط جبهه در همه ابعاد، نمونه این ویژگی منحصر بفرد؛ تا زمانی که جنگ را کلاسیک انجام می دادیم بنی صدر فرمانده کل قوا بود ما عمدتا شکست خوردیم که اجازه ورود نیروهای مردمی سپاه و بسیج را نمی داد که بر اثر همین بی تدبیری و بی لیاقتی بنی صدر ما خرمشهر را از دست دادیم.

 فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) ادامه داد: بافرماندهی کل قوا حضرت امام (ره) زمانی که نیروهای مردمی وارد میدان و صحنه جنگ شدند که صحنه جنگ متحول شد و اولین عملیات با نام فرمانده کل قوا با محوریت شهید خرازی و شهید ردانی و لشکر 14 امام حسین انجام شد و اولین عملیات موفق ما بود.

   وی گفت: این استراتژی حضرت امام (ره) باعث حضور مردم شد که عملیاتهای بی نظیری انجام شد و مردم  در پشت جبهه هم نقش پررنگی داشتند، امروز هم مردمی کردن جنگ الگو شده است.

سردار استکی ادامه داد: خیلی از انقلابها براثر مرور زمان یا وقوع جنگ منحرف شدند ولی انقلاب ما علیرغم این که هشت سال جنگ تحمیل شد هنوز آرمانها و شعار ها پابرجاست است و تنها انقلابی است که جنگ هشت ساله صدام و بیش از 30 کشور نتوانست آن  را منحرف  کند و این هم ویژگی منحصر بفرد است.

وی اظهار کرد: وحدت کلمه و همبستگی و انسجامی که توی ملت بود ارامنه عزیز، مذاهب دیگر شیعه و سنی و اقوام مختلف همه متحد شدند و رمز پیروزی ما چه در پیروزی انقلاب و چه در دفاع مقدس وحدت کلمه بود.

سردار استکی ب ادامه داد: وقتی می گوییم پیروز شدیم دلیل این است؛ دشمن اهدافی داشت هدف اول براندازی جمهوری اسلامی، هدف دوم تجزیه کشور ما بود الحاق خوزستان و خیلی از قسمتها به کشور خودش بود، مسلط بودن بر منابع انرژی در خلیج فارس بود توسعه شمال خلیج فارس و الحاق آن به کشور خودش بود، پس پیروز جنگ ما هستیم که باوحدت کلمه  به دست آمد و ثمره آن استقلال و آزادگی و ایستادگی شد.

وی بیان کرد: ارج نهادن به طبقات مستضعف که عمدتا آمدن توی دفاع مقدس با فرهنگ خوبی که داشتند و این از هنرهای حضرت امام (ره) بود که همه قشرها را وارد عرصه کردند.

 فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) اظهار کرد: فروتنی و ساده زیستی دیگر ویژگی بود فرماندهان و با رزمندگان با هم سر یک سفره بودند و همبستگی و هم سطح قرار دادن فرماندهان و رزمندگان در کنار هم باعث پیروزی دفاع مقدس شد.

سردار استکی ادامه داد: قطع امید از بیگانگان دیگر ویژگی  منحصر بفرد است از همان ابتدا در همین اصفهان شروع به تهیه نیازها کردند تحریمها وجود داشت، از برکات جنگ خودباوری و خودکفایی و خوداتکایی و روی پای خود ایستادن ما بود همین موشکهایی که امروز هوشمند است، ماهواره ای که سپاه به فضا پرتاب کرد، ساخت تانک و همه نیازهایی که داریم تامین می کنیم از برکات جنگ و قطع امید از بیکانگان است.

وی اظهار کرد: ما تانکی نداشتیم، تانک را غنیمت گرفتیم، سپاه یگانها و توپخانه را غنیمت گرفت امکانات را غنیمت کرد اما امروز همه اینها در داخل کشور توسط جوانان مخترعی و مبتکرین در نیروهای مسلح و دانشگاه تهیه می شود که این قطع امید از بیگانگان است. 

سردار استکی گفت: فرماندهان اکثرا جوانان بودند بین 20 تا 30 سال بودند کسانی که با مکتب امام (ره)، اسلام و شیعه استعدادهاشان شکفته شد، همچنین مدلها و تاکتیکهایی که در جنگ استفاده کردیم از ویژگیهای منحصر بفرد است.

حضرت امام (ره) از فرماندهان راهبردی نظامی با قاطعیت و جامع نگر

فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) در پایان به نقش بی بدیل حضرت امام (ره) در جنگ اشاره کرد و گفت: به نظر همه دنیا و کارشناسان نظامی حضرت امام (ره) یکی از فرماندهان راهبردی نظامی بودند که هیچ چیزی کم نداشتند در بسیج مردم، هدایت یگانها، پشتیبانی از جنگ، و راهبردهای عملیاتی که انجام می شد نمونه آن شکستن حصر آبادان نبوغ نظامی در وجود حضرت امام( ره) بود.

وی ادامه داد: همچنین قاطعیت داشتند که نمونه آن در زمان محاصره پاوه بود، همه تصمیمات را با قاطعیت انجام می دادند از یک طرف قاطعیت و فرماندهی و از طرف دیگر ارتباط عاطفی بارزمندگان داشتند که جامع نگری حضرت امام (ره) به لحاظ یک رهبر استراتژیک است، همچنینو آینده نگری که بعد از فتح خرمشهر فرمودند جنگ جنگ تا رفع فتنه و باز وقتی تعدادی نیروها رفتند لبنان که به لبنانی ها در مقابل اسرائیل کمک کنند امام فرمودند راه قدس از کربلا می گذرد الان سردار سلیمانی فرمودند از ایران  برویم برای مرزهای فلسطین اشغالی. 

فرمانده قرارگاه منطقه ای سید الشهدا(ع) گفت: یعنی تصمیمات استراتژیک همه در وجود  حضرت امام (ره) بود و  اینها نتیجه توکل و ارتباط الهی بود که ایشان داشتند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.